Nové vozy pro petřínskou lanovku budou ze Švýcarska, soutěž vyhrál Doppelmayr
Míjení lanovky na Petřín podle vítězného návrhu. Foto: Anna Marešová Designers
Souběžně s výrobou nových vozů proběhne i rekonstrukce dráhy.
Souběžně s výrobou nových vozů proběhne i rekonstrukce dráhy.
Docela mě překvapuje ta cena, čekal jsem ji vyšší, vzhledem k tomu, že se jedná o výrobu atypu na zakázku, a když vezmu v potaz, že za standardizovanou šestisedačku si oligopolní výrobci jsou schopni říct 7 až 8 milionů €…
Vozidla lanovky budou ze Švýcarska? Takové věci jsme si ještě nedávno dovedli vyrobit sami!
Ses měl do soutěže přihlásit, ještě bys slušně vydělal.
Vás omlouvá, že jste byl již superabitrován pro blbost.
Kdybyste to vy mínusáři nevěděli, tak ty současné vozy vyrobila Vagónka Studénka.
Mínusáři to vědí. Jenže mínusáři také vědí, že to, že tyhle vozy vyrobí Švýcaři, neznamená, že by se to v ČR vyrobit neumělo. Akorát prostě Švýcaři dali lepší nabídku.
Na uzemi Ceska jsou tri pozemni lanovky. Vsechny tri maji vozidla z 80. let.
V jednom pripade jsou vozidla ze Studenky, ve dvou pripadech z Konstalu z Polska.
Nevyrobila. Vyrobila „boudy“ na historické podvozky, takže to s tou schopností asi nebylo nijak žhavé.
nevim kdo jste „my“, ale pozemni lanovku na hrebienok v 70. letech dodavali na klic italove. petrinska lanovka z 80. let ma novou jen kabinu, podvozek je prvorepublikovy… lanovka na lomnicak z 2. poloviny 80. let je od von rolla…
Hmm, a vy to umíte?
Pochybuju, že vy byste dokázal vyrobit bábovičku na pískovišti. Takže si nepřivlastňujte výsledky druhých, kteří nějaké hodnoty produkují.
Je někde informace o osudu starých vozů? Dostane se alespoň jeden do muzea? díky za info
Ano, jeden by měl jít do muzea.
Jeden do Střešovic, druhý myslím chtělo Technické muzeum.
Na vizualizaci anna_2.jpg vozidla ve stanici Újezd je chybný počet lan. Správně má být jen jedno. Tedy pokud platí informace v článku, že brzdové lano bude nahrazeno kolejnicovou brzdou.
OMFG pusťe si nějaký bitmapový editor, upravte si ten obrázek, abyste jej dokázal přežít a neotravujte s vašimi psychickými problémy druhé.
On je jen klasický šotosexuál…:-)
Teda když to tady čtu, tak si řikám, jestli by tady neměl bejt zavedenej vstupní IQ test, fakt.
Ona by byla dobrá registrace, ať člověk nemusí pořád listovat.
Snad se to změní, až se zavede placená verze bez reklam.
Obávám se, že mezi předplatným a svéprávností neexistuje přímá korelace :).
Chápu tedy dobře, že 137.5 mil je cena za celkovou rekonstrukci lanovky a všech technologií a ještě pak navíc se bude soutěžit stavební část, tj. sanace svahu, pevná dráha, úprava nástupišť?
Umožní pak stavební úpravy konečně bezbariérovost?
Potřebuje se na tom nabagrovat co nejvíc firem, tak proto.
Tak ony určitě existují desítky a stovky firem, co se zabejvaj jak výrobou elektromotorů, tak tažnejch lan a navrch i zemníma pracema a betonáží.
Nejste vy spíše kadet Biegler?
To jako v roce 2024 stále bude muset ve voze lanovky jezdit strojvedoucí/průvodčí/nebo jak se tomu říká? Proč to konečně nezautomatizují?
Protoze kdyz zacnete pokladat takovy „hloupy“ otazky, tak muzete dojit k diskuzi jestli je vubec potreba tu lanovku mit.
DPP tvrdí, že to česká legislativa neumožňuje.
Ale automatizované metro na lince D v plánu mají, kde je rozdíl?
Ehm, neumím posoudit odpověď předřečníka, ale metro nebude spadat do drah lanových. Také metro není zavěšené na laně bez vlastní kontroly jízdy a volnosti, spíše naopak. Takže rozdíl je to značný.
Rozdíl je v letopočtech. Lanovka má začít jezdit v roce 2025, metro D v roce 2029. Počítat s tím, že se do roku 2025 stihne změnit zákon, by bylo riskantní. Do roku 2029 je to se slušnou rezervou.
Navíc lanovka není tak významná, takže kdyby se ten zákon nestihl schválit, bude se to jednoznačně házet na DPP. Kdyby se to mělo protahovat u metra D, budou v novinách titulky „kvůli poslancům nevyjede metro D“ a DPP bude z obliga.
Navíc jestli se nepletu, řídící stanoviště ve vozech lanovky má být řešené tak, aby bylo možné jej později demontovat.
Teda že by se nestihl za 2 roky novelizovat technický zákon se mi nezdá, to není politikum, aby hrozily nějaké obstrukce.
Sice je to technický zákon, ale asi největší změna na železnici za dobu její existence. Není to jen přidání jednoho odstavce. Musí se vyřešit zodpovědnost. Všude, kde se ukládají nějaké povinnosti strojvedoucímu, se bude vyřešit, komu tu povinnost uložit u vlaku bez strojvedoucího. Asi nebudete chtít na koleje pustit každého, kdo prohlásí, že má samořiditelný vlak, takže to bude vyžadovat nějakou certifikaci. Tu bude někdo poskytovat podle nějakých pravidel, takže musí vzniknout ještě příslušné podzákonné normy. To jsou věci, které mne napadají jako naprostého laika, ve skutečnosti jich bude ještě daleko víc. Tím jsme vyřešili velkou železnici, ale metro má… Číst vice »
Také bude hrát roli, že metro (v provedení s dveřmi na nástupištích) je „neprodyšně“ uzavřené. U lanovky hrozí např. střet se zvěří, pád stromu atp. Takže svým způsobem paradoxně je automatizace metra jednodušší, než u lanovky nebo velké železnice.
stret se zveri hrozi u teto lanovky asi ve stejnem rozsahu jako na metru.
A obrátil se DPP na MD s návrhem na změnu, pokud se legislativa belhá sto let za technologiemi?
nekde se uvadelo, ze lanovka bude umet jezdit i bez pruvodciho, jakmile to legislativa umozni.
Kéž by i tento projekt z nějakého šťastného důvodu zkrachoval a Praha nebyla ničena šedým morem – toto si opravdu nezasloužíme.
Kdo stojí i to, jezdit lanovkou, která je téměř kopií pohřebního vozu anglické královny?
Tak jasně, kdo by jezdil nejnavštěvovanější turistickou atrakcí v zemi. Plus všichni z kolejí ČVUT se jí pochopitelně vyhybaj obloukem.
Vzhledem k tomu, že tělo královny bylo převáženo nejméně třemi vozidly, je nutno vaše přirovnání považovat za účelovou dehonestaci práce Anny Marešové a jejích kolegů.
A proč je tak plná?
Kdo stojí o lanovku na Dianu ve Varech, když jsou tam často fronty?
Navrh je hezky, respektuje Petřín.
vypadá to spíš jako „ozubnicová tramvaj“ lanovku si představuju teda trochu jinak 😉
Lanovka nemusí vždy viset ve vzduchu. Tohle je pozemní lanovka.
A čo si Vy Kefalín predstavujete pod slovom „ozubnicová tramvaj“?
Takovýchto lanovek je po světe spoustu a jsou to opravdu lanovky. Namátkou Benátky, Budapešť, Innsbruck atp..
Ani nemusíte chodit tak daleko: Karlovy Vary (tam jsou dokonce 2 – Imperial a Diana), Vysoké Tatry (Hrebienok), Drážďany.
A dokonce je ještě jedna přímo v Praze.
Technicky vzato uplne ne…lanovka v Moevenpick hotelu (nebo jak se to ted jmenuje) na Smichove neni lanovkou v „pravem“ slova smyslu, je to sikmy vytah (na jedne strane lana je pripevnena kabina, na druhe protizavazi – proste stejny princip jako u „normalniho“ vytahu, jen se nepohybuje vertikalne, ale po naklonene rovine). Naproti tomu pozemni lanovka ma kabiny dve, zavesene na opacnych koncich lana, mijejici se uprostred trati ve vyhybne.
neapol. funiculi funiculà!
A kdepak je ta ozubnice ?
⁷Nešlo si vybrat některý z existujících typů Doppelmayru?
Nešlo, protože vozy pro pozemní lanovky se projektují na míru dané dráze (jsou různé z hlediska šířky, délky, rozchodu atd.), velmi často jde právě o rekonstrukce starších drah. To není jak oběžné visuté lanovky.
Nedávno jsem jel na Wurzeralm v Rakousku a jezdí tam konstrukčně podobné vozy, dokonce s prosklenou střechou. Jsou bez klimy a střecha se otevírá a celkem dobře větrá.
Až na to že jsou podstatně delší, mají kapacitu 140 osob, a nevešly by se tedy k nástupištím na Petříně… Navíc jejich dodavatelem byl jiný výrobce (firma Carvatech).
Nic takového neexistuje. Pro každou pozemní lanovku jsou vozy konstruovány jiné vozy.
Šmankote, švýcarské šmejdy už nikdy více! Včera jsme byli v Tatrách se podívat na slavné nové zubačky 495.95 a byli jsme šokováni. Není schopné to unést váhu cestujících, kteří jsou schopni se vejít dovnitř a často nutno čekat hodinu na další vlak. Jen proto, že váhové čidlo signalizuje „přetížení“. Situace bohužel zcela běžná a zoufalý strojní personál nám říkal, „ti kokoti v Bratislave vuobec nevedia, čo my tu potrebujeme“.
Personál nadával i na nové električky, říkali:,, Bez piesku sa nepohneme. A ejhle, už jezdí snad dvacet let.
(Co jsem zase napsal nevhodného, že jsem opět podroben cenzuře)?
Ale ano, ono to jezdí. Jen to není schopno uvézt všechny lidi, kteří chtějí cestovat, neb kapacita nové jednotky je menší než staré a počet cestujících omezuje váhové čidlo.
To nebyla schopna ani legendární M131.1. Ta si při přetížení sedla na písečníkové roury a byla konečná. Nová zubačka má místo toho čidla, vlastně jako každý nový výtah.
Tak to je jedině správně, ne? Stejně jako u výtahu. Přetížené vozidlo není nic pro bezpečnost. Ty původní jsou mimochodem také Švýcarské.
Jestli by nebylo lepší pracovat s jízdním řádem, než zkoušet, zátěžové limity.
Mezi námi, já bych byl také pro novou výhybnu Tatranský Lieskovec a zkrácení intervalu na hodnotu odpovídající reálné poptávce, aby lidi nemuseli jezdit nacpaní jako dobytek, resp. zůstávat venku. Leč nikdo to nechce slyšet. Stará vozidla (švýcarská, nikoli Švýcarská, prosím) byla aspoň kapacitnější (124 míst versus 91 v nové jednotce) a snáze přetížitelná, takže reálně uvezla víc. I proto vygradoval současný problém.
A to je problém výrobce? Není to spíš problém objednatele?
Fajn, takze vlaky fungujou. Jen v tom vasem pribehu je problem v kokotech v Bratislave.
Situace, kdy vozidlo pro přepravu CESTUJÍCÍCH není schopné unést hmotnost přepravovaných CESTUJÍCÍCH a je nutno kvůli tomu nutno vyhazovat lidi před odjezdem z vlaku a nechávat je na nástupišti, je podle mne na reklamaci u výrobce. S tím jsem se nikdy předtím nesetkal. I tramvaj T3 byla technicky dimenzována na teoreticky 8 osob na metr čtvereční. Jinak velmi doporučuji osobní zážitek na místě ve Štrba, ideálně v dopravní špičce, nevěřící pochopí během pár minut.
On bude problém v hmotnosti na nápravu a ne v tom, že by to konstrukčně nešlo.
Až tam udělají svršek, který unese 22,5t/náprava, tak můžete zvýšit kapacitu.
Holt ten powerpack pro adhezní i ozubnicový provoz není nejlehčí.
pořád nechápu, co je špatného na tom, že když dojde k přetížení, že si lidi vystoupí?
Právě že nic. Akorát že mezi nimi asi byl p. Skládaný.
Zkuste se takto zeptat těch desítek i stovek lidí, co jsou kvůli tomu nuceni čekat ve Štrbě hodinu (v nejlepším případě 40 minut) na další spoj. To je zde bohužel běžný standard, takže to považuji za systémovou chybu. Pokud lidé musí jet ze Štrby na Štrbské Pleso o hodinu dříve, aby měli jistotu, že se vůbec dostanou do práce, to za normální nepovažuji. Mimochodem, ti lidé „si nevystoupí“, v praxi to funguje tak, že strojvedoucí třeba 20 minut před odjezdem zavře dveře, neb spoj je „plný“ a další spousta příchozích buší zvenku a nechápou, proč se nemohou dostat dovnitř. A… Číst vice »
Takže dopravce pravidelně nasazuje menší než potřebné vozidlo.
A ještě navíc se musí čekat na čas odjezdu, ačkoliv nástup není možný, nesmí se ujet.
Ano, je to tak a opravdu to „potěší“. Bohužel při současné nabídce spojů frekvenci neodveze ani největší možné vozidlo, kterým jsou dvě spojené elektrické jednotky 495.95.
Často se může na nástupišti sejít více lidí než je kapacita jakékoliv vyráběné soupravy, to se stává. Neexistuje vozidlo s neomezenou kapacitou, co je na tom divného?
Já to výrobci nevyčítám.
Když už, tak dopravci/objednavateli nedostatečnou kapacitu. A hlavně dodržování předpisů pro předpisy (čekání na čas odjezdu, když není možné nastoupit – v té situaci popojet do další zastávky a až někdo vystoupí tak čekat).
A když tam bude čekat dalších 500 lidí navíc, než je kapacita soupravy, to také budete chtít, aby je všechny naráz převezla ta 1 souprava, aby lidé nemuseli čekat dalších 40 min. na další spoj?
Ne, vystojí frontu a počkají si pár hodin na další spoj. Většinou jde naštěstí o turisty, kteří tolik nespěchají :-).
Vozidlo musí uvézt jen takový množství cestujících, na který je dimenzováno. Pokud počet cestujících překračuje kapacitu je problém na straně dopravce, který si koupil vozidlo o nedostatečné kapacitě.
Blahopřeji, jste první, který pochopil pointu. Ostatní se diví, proč těm stovkám lidí vadí, že se nevejdou do vlaku. Těm doporučuji osobní zkušenost na místě, nejlépe se zavazadly a malými dětmi.
Za to vy jste nepochopil, že to není selhání švýcarského výrobce, do kterého se navážíte.
Ne tak docela, původní jednotka řady 405, která jezdila do roku 2021, měla větší kapacitu a přetížitelná byla. Hodně lidí si to pamatuje a nadává, že modernizace vozového parku pro ně reálně znamená, že se vůbec nedostanou do vlaku.
Probůh, copak výrobce vlaků rozhoduje o tom, jakou má mít vlak kapacitu nebo o tom, jaké nápravové zatížení zvládne trať? O selhání výrobce by se dalo mluvit tehdy, pokud by vlak neplnil nějaký zákazníkem požadovaný parametr.
A když se náhodou sejde počet cestujících, který třeba 4 x překračuje kapacitu jakéhokoliv dostupného vozidla na trhu, tak si má dopravce koupit jaké vozidlo?
Takže „v Otisu jsou kokotovia“, protože ten výtah se přetížený nerozjede?
Ano, pokud se lidi pravidelně nevejdou do výtahu, neb jeho přepravní výkon nestačí poptávce, pak je něco nedobře dimenzováno.
Vy jste fakt mimoň.
1) něco poptáte v určitých parametrech
2) někdo to podle nich zkonstruuje
3) vy se tam pak snažíte dostat dvojnásobek
Takže chyba není ve výrobku, ale v nesmyslném plánování. Výrobky se dimenzují podle požadavků a ne podle aktuální poptávky.
Takže za kapacitu nevyhovující poptávce může výrobce a nikoliv ten kdo si objednal výtah s malou kapacitou ?
Pouze tlumočím názory lidí, kteří s tím denně jezdí, mně si vůbec nemusíte všímat.
Buď je mají počítat, jak na lanovce, nebo měli ten prostor navrhnout tak, aby se tam víc lidí nevešlo, třeba více míst k sezení.
A tím by se zvedla kapacita a uspokojila přepravní poptávka?
Poptávka se uspokojuje i počtem spojů.
To je právě to, co zdejšího dopravce evidentně vůbec nezajímá, jakkoli slovenské železnice jinak považuji za jedny z nejlepších v Evropě :-).
A v čem za to můžou vozidla, které byly dodány přesně podle toho, jak si to dopravce objednal ?
Vy od těch lidí máte nějaké pověření?
Teda, že pracovník CDV (nebo vás už vykopli do důchodu) bude plácat takovéhle nemysly…
Mám obavy, zda v nich nebude v létě nedýchatelno, když budou celé prosklené. V návrhu nikde nevidím otevírací okna a s klimatizací (asi) nepočítají dle tohoto článku:
https://zdopravy.cz/dve-miliardy-korun-do-prazskych-lanovek-do-bohnic-se-zesilenym-dnem-na-petrin-bez-klimatizace-132065/
Odhadem tam přijdou doplnit výklopná/posuvná okna, jak je to u pozemních lanovek běžné.
Ta střešní okna budou nejspíš výklopná. V Rakousku to zák mají.
Jako vim ze zakazkova vyroba, projekt, design, zkousky atd., ale stejne to jsou sileny cisla.
Lehke kratke kolejové vozidlo bez vlastniho pohonu, za cenu 15T
Součástí zakázky je samozřejmě i řídicí systém, nová lana a zásahy do pohonu, to taky udělá svoje.
„… je vyrobí za 137,7 milionů korun, … Odhadovaná cena byla 137,7 milionů korun, cena v soutěži klesla o 12,3 milionu korun…“
Asi jsem se ztratil v číslech. Nevíte, jak je to správně?
Odhadovaná cena byla 150 mio.
Honzo, to asi neví nikdo. Hlavně, že vyhrál ten správný… Mě zase není jasné jak mohl vyhrát někdo, kdo teprve bude pracovat na výrobní dokumentaci? Cena je tedy předpokládáná, nikoli výsledná.
Zatím co jiní už ji mají?
Jsou to 2 prototypy, které se jinde na světe uplatnit nedají. To jako mají mít u výrobců výrobní dokumentaci na něco, co možná vyrábět nebudou, protože se to jinde použít nedá?
Motto: Nábytek na míru.
Taky si přijedou změřit jen ti, kteří ten nábytek na míru budou vyrábět. A není v tom žádná konspirace.
To je normální. Soutěže na provozování dopravy zase vyhrávají ti, co nemají vozidla ani lidi.
On snad někdo nakoupí nová vozidla, aniž by pro ně měl práci?
Tak bych si to představoval. Budu jezdit s tím a s tím, servisovat budu tam a tam, toalety se budou vyprazdňovat tam a tam.
Pak by se nestalo, že nový dopravce nemá čím jezdit a když už má, vyprazdňuje toalety přímo u nástupiště našeho nejhlavnějšího nádraží v Praze.(Viděno na vlastní oči).
Takže nakoupíš (ze svého, banka ti na to nepůjčí) za stovky milionů vozidla, přihlásíš se do soutěže, neuspěješ a co dál s těmi vozidly?
A co když jsi roky zavedený dopravce, máš zázemí, lidi, vozidla, ale zakázku nedostaneš díky někomu, kdo nemá nic a nabídku podstřelí? Není to podobná situace, ne-li horší?
A kterýpak výrobce vyrábí vozidla pro hromadnou dopravu na sklad ?
Proto se má soutežit dostatečně dopředu, aby se doprvace mohl zařídit.
Máš hoblovku a cirkulárku? Tak si ji kup, možná přijdou za tebou, abys jim vyrobil něco ze dřeva.
Když tu cirkulárku a hoblovku nemám, tak nenabízím nikomu výrobu nábytku. Vy jo?
ČD hlásily, jak nemají strojvedoucí a že dělají náborovou kampaň. Tak to by se asi soutěží účastnit neměly, když nemají lidi a vozy jsou ve Vrútkách.
Soutěž se dělá ne nově vzniklé výkony, ale na ty stávající. A na nich ČD už jezdí.
Soutěžit se budou muset všechny výkony, zvykové právo končí. Zaplať Pánbůh.
Ony ČD hlásily, že nemají žádné, nebo jen mají nedostatek? To je malý rozdíl.
Jojo, Doppelmayr, ten tu bagruje jednu veřejnou zakázku za druhou…