Nové vozy pro petřínskou lanovku budou ze Švýcarska, soutěž vyhrál Doppelmayr

Míjení lanovky na Petřín podle vítězného návrhu. Foto: Anna Marešová DesignersMíjení lanovky na Petřín podle vítězného návrhu. Foto: Anna Marešová Designers

Souběžně s výrobou nových vozů proběhne i rekonstrukce dráhy.

113 Komentáře
nejnovější
nejstarší nejlépe hodnocené
Inline Feedbacks
View all comments
ondrys

Docela mě překvapuje ta cena, čekal jsem ji vyšší, vzhledem k tomu, že se jedná o výrobu atypu na zakázku, a když vezmu v potaz, že za standardizovanou šestisedačku si oligopolní výrobci jsou schopni říct 7 až 8 milionů €…

Josef Švejk

Vozidla lanovky budou ze Švýcarska? Takové věci jsme si ještě nedávno dovedli vyrobit sami!

Kubrt

Ses měl do soutěže přihlásit, ještě bys slušně vydělal.

Facepalm

Vás omlouvá, že jste byl již superabitrován pro blbost.

Josef Švejk

Kdybyste to vy mínusáři nevěděli, tak ty současné vozy vyrobila Vagónka Studénka.

Filip Jirsák

Mínusáři to vědí. Jenže mínusáři také vědí, že to, že tyhle vozy vyrobí Švýcaři, neznamená, že by se to v ČR vyrobit neumělo. Akorát prostě Švýcaři dali lepší nabídku.

TnM

Na uzemi Ceska jsou tri pozemni lanovky. Vsechny tri maji vozidla z 80. let.
V jednom pripade jsou vozidla ze Studenky, ve dvou pripadech z Konstalu z Polska.

Y.K.

Nevyrobila. Vyrobila „boudy“ na historické podvozky, takže to s tou schopností asi nebylo nijak žhavé.

Georg

nevim kdo jste „my“, ale pozemni lanovku na hrebienok v 70. letech dodavali na klic italove. petrinska lanovka z 80. let ma novou jen kabinu, podvozek je prvorepublikovy… lanovka na lomnicak z 2. poloviny 80. let je od von rolla…

František

Hmm, a vy to umíte?

Jindrich Fišera

Pochybuju, že vy byste dokázal vyrobit bábovičku na pískovišti. Takže si nepřivlastňujte výsledky druhých, kteří nějaké hodnoty produkují.

Lukas

Je někde informace o osudu starých vozů? Dostane se alespoň jeden do muzea? díky za info

Radek

Ano, jeden by měl jít do muzea.

Arlex

Jeden do Střešovic, druhý myslím chtělo Technické muzeum.

ČD4ever

Na vizualizaci anna_2.jpg vozidla ve stanici Újezd je chybný počet lan. Správně má být jen jedno. Tedy pokud platí informace v článku, že brzdové lano bude nahrazeno kolejnicovou brzdou.

Jindrich Fišera

OMFG pusťe si nějaký bitmapový editor, upravte si ten obrázek, abyste jej dokázal přežít a neotravujte s vašimi psychickými problémy druhé.

PeDazOl

On je jen klasický šotosexuál…:-)

Facepalm

Teda když to tady čtu, tak si řikám, jestli by tady neměl bejt zavedenej vstupní IQ test, fakt.

Ivan_pha

Ona by byla dobrá registrace, ať člověk nemusí pořád listovat.

Snad se to změní, až se zavede placená verze bez reklam.

Facepalm

Obávám se, že mezi předplatným a svéprávností neexistuje přímá korelace :).

David

Chápu tedy dobře, že 137.5 mil je cena za celkovou rekonstrukci lanovky a všech technologií a ještě pak navíc se bude soutěžit stavební část, tj. sanace svahu, pevná dráha, úprava nástupišť?
Umožní pak stavební úpravy konečně bezbariérovost?

Josef Švejk

Potřebuje se na tom nabagrovat co nejvíc firem, tak proto.

Facepalm

Tak ony určitě existují desítky a stovky firem, co se zabejvaj jak výrobou elektromotorů, tak tažnejch lan a navrch i zemníma pracema a betonáží.

Nejste vy spíše kadet Biegler?

Vesper

To jako v roce 2024 stále bude muset ve voze lanovky jezdit strojvedoucí/průvodčí/nebo jak se tomu říká? Proč to konečně nezautomatizují?

Petr

Protoze kdyz zacnete pokladat takovy „hloupy“ otazky, tak muzete dojit k diskuzi jestli je vubec potreba tu lanovku mit.

David

DPP tvrdí, že to česká legislativa neumožňuje.

Lukáš F.

Ale automatizované metro na lince D v plánu mají, kde je rozdíl?

Y.K.

Ehm, neumím posoudit odpověď předřečníka, ale metro nebude spadat do drah lanových. Také metro není zavěšené na laně bez vlastní kontroly jízdy a volnosti, spíše naopak. Takže rozdíl je to značný.

Filip Jirsák

Rozdíl je v letopočtech. Lanovka má začít jezdit v roce 2025, metro D v roce 2029. Počítat s tím, že se do roku 2025 stihne změnit zákon, by bylo riskantní. Do roku 2029 je to se slušnou rezervou.
Navíc lanovka není tak významná, takže kdyby se ten zákon nestihl schválit, bude se to jednoznačně házet na DPP. Kdyby se to mělo protahovat u metra D, budou v novinách titulky „kvůli poslancům nevyjede metro D“ a DPP bude z obliga.
Navíc jestli se nepletu, řídící stanoviště ve vozech lanovky má být řešené tak, aby bylo možné jej později demontovat.

SaulGoodman

Teda že by se nestihl za 2 roky novelizovat technický zákon se mi nezdá, to není politikum, aby hrozily nějaké obstrukce.

Filip Jirsák

Sice je to technický zákon, ale asi největší změna na železnici za dobu její existence. Není to jen přidání jednoho odstavce. Musí se vyřešit zodpovědnost. Všude, kde se ukládají nějaké povinnosti strojvedoucímu, se bude vyřešit, komu tu povinnost uložit u vlaku bez strojvedoucího. Asi nebudete chtít na koleje pustit každého, kdo prohlásí, že má samořiditelný vlak, takže to bude vyžadovat nějakou certifikaci. Tu bude někdo poskytovat podle nějakých pravidel, takže musí vzniknout ještě příslušné podzákonné normy. To jsou věci, které mne napadají jako naprostého laika, ve skutečnosti jich bude ještě daleko víc. Tím jsme vyřešili velkou železnici, ale metro má… Číst vice »

Krutas57

Také bude hrát roli, že metro (v provedení s dveřmi na nástupištích) je „neprodyšně“ uzavřené. U lanovky hrozí např. střet se zvěří, pád stromu atp. Takže svým způsobem paradoxně je automatizace metra jednodušší, než u lanovky nebo velké železnice.

Georg

stret se zveri hrozi u teto lanovky asi ve stejnem rozsahu jako na metru.

Původní Pražák

A obrátil se DPP na MD s návrhem na změnu, pokud se legislativa belhá sto let za technologiemi?

Georg

nekde se uvadelo, ze lanovka bude umet jezdit i bez pruvodciho, jakmile to legislativa umozni.

Tomáš

Kéž by i tento projekt z nějakého šťastného důvodu zkrachoval a Praha nebyla ničena šedým morem – toto si opravdu nezasloužíme.
Kdo stojí i to, jezdit lanovkou, která je téměř kopií pohřebního vozu anglické královny?

Facepalm

Tak jasně, kdo by jezdil nejnavštěvovanější turistickou atrakcí v zemi. Plus všichni z kolejí ČVUT se jí pochopitelně vyhybaj obloukem.

Jindrich Fišera

Vzhledem k tomu, že tělo královny bylo převáženo nejméně třemi vozidly, je nutno vaše přirovnání považovat za účelovou dehonestaci práce Anny Marešové a jejích kolegů.

Ivan_pha

A proč je tak plná?

Kdo stojí o lanovku na Dianu ve Varech, když jsou tam často fronty?

Navrh je hezky, respektuje Petřín.

Jarda

vypadá to spíš jako „ozubnicová tramvaj“ lanovku si představuju teda trochu jinak 😉

Vašek

Lanovka nemusí vždy viset ve vzduchu. Tohle je pozemní lanovka.

Hasler

A čo si Vy Kefalín predstavujete pod slovom „ozubnicová tramvaj“?

Takovýchto lanovek je po světe spoustu a jsou to opravdu lanovky. Namátkou Benátky, Budapešť, Innsbruck atp..

MartinS.

Ani nemusíte chodit tak daleko: Karlovy Vary (tam jsou dokonce 2 – Imperial a Diana), Vysoké Tatry (Hrebienok), Drážďany.

Původní Pražák

A dokonce je ještě jedna přímo v Praze.

MPE

Technicky vzato uplne ne…lanovka v Moevenpick hotelu (nebo jak se to ted jmenuje) na Smichove neni lanovkou v „pravem“ slova smyslu, je to sikmy vytah (na jedne strane lana je pripevnena kabina, na druhe protizavazi – proste stejny princip jako u „normalniho“ vytahu, jen se nepohybuje vertikalne, ale po naklonene rovine). Naproti tomu pozemni lanovka ma kabiny dve, zavesene na opacnych koncich lana, mijejici se uprostred trati ve vyhybne.

Georg

neapol. funiculi funiculà!

PvvS

A kdepak je ta ozubnice ?

Lukáš Končický

⁷Nešlo si vybrat některý z existujících typů Doppelmayru?

Radim Polcer

Nešlo, protože vozy pro pozemní lanovky se projektují na míru dané dráze (jsou různé z hlediska šířky, délky, rozchodu atd.), velmi často jde právě o rekonstrukce starších drah. To není jak oběžné visuté lanovky.

Sch

Nedávno jsem jel na Wurzeralm v Rakousku a jezdí tam konstrukčně podobné vozy, dokonce s prosklenou střechou. Jsou bez klimy a střecha se otevírá a celkem dobře větrá.

Radim Polcer

Až na to že jsou podstatně delší, mají kapacitu 140 osob, a nevešly by se tedy k nástupištím na Petříně… Navíc jejich dodavatelem byl jiný výrobce (firma Carvatech).

Jindrich Fišera

Nic takového neexistuje. Pro každou pozemní lanovku jsou vozy konstruovány jiné vozy.

Pavel Skládaný

Šmankote, švýcarské šmejdy už nikdy více! Včera jsme byli v Tatrách se podívat na slavné nové zubačky 495.95 a byli jsme šokováni. Není schopné to unést váhu cestujících, kteří jsou schopni se vejít dovnitř a často nutno čekat hodinu na další vlak. Jen proto, že váhové čidlo signalizuje „přetížení“. Situace bohužel zcela běžná a zoufalý strojní personál nám říkal, „ti kokoti v Bratislave vuobec nevedia, čo my tu potrebujeme“.

Vašek

Personál nadával i na nové električky, říkali:,, Bez piesku sa nepohneme. A ejhle, už jezdí snad dvacet let.
(Co jsem zase napsal nevhodného, že jsem opět podroben cenzuře)?

Pavel Skládaný

Ale ano, ono to jezdí. Jen to není schopno uvézt všechny lidi, kteří chtějí cestovat, neb kapacita nové jednotky je menší než staré a počet cestujících omezuje váhové čidlo.

Vašek

To nebyla schopna ani legendární M131.1. Ta si při přetížení sedla na písečníkové roury a byla konečná. Nová zubačka má místo toho čidla, vlastně jako každý nový výtah.

Y.K.

Tak to je jedině správně, ne? Stejně jako u výtahu. Přetížené vozidlo není nic pro bezpečnost. Ty původní jsou mimochodem také Švýcarské.

Jestli by nebylo lepší pracovat s jízdním řádem, než zkoušet, zátěžové limity.

Pavel Skládaný

Mezi námi, já bych byl také pro novou výhybnu Tatranský Lieskovec a zkrácení intervalu na hodnotu odpovídající reálné poptávce, aby lidi nemuseli jezdit nacpaní jako dobytek, resp. zůstávat venku. Leč nikdo to nechce slyšet. Stará vozidla (švýcarská, nikoli Švýcarská, prosím) byla aspoň kapacitnější (124 míst versus 91 v nové jednotce) a snáze přetížitelná, takže reálně uvezla víc. I proto vygradoval současný problém.

Filip Jirsák

A to je problém výrobce? Není to spíš problém objednatele?

Petr

Fajn, takze vlaky fungujou. Jen v tom vasem pribehu je problem v kokotech v Bratislave.

Pavel Skládaný

Situace, kdy vozidlo pro přepravu CESTUJÍCÍCH není schopné unést hmotnost přepravovaných CESTUJÍCÍCH a je nutno kvůli tomu nutno vyhazovat lidi před odjezdem z vlaku a nechávat je na nástupišti, je podle mne na reklamaci u výrobce. S tím jsem se nikdy předtím nesetkal. I tramvaj T3 byla technicky dimenzována na teoreticky 8 osob na metr čtvereční. Jinak velmi doporučuji osobní zážitek na místě ve Štrba, ideálně v dopravní špičce, nevěřící pochopí během pár minut.

Poskok

On bude problém v hmotnosti na nápravu a ne v tom, že by to konstrukčně nešlo.
Až tam udělají svršek, který unese 22,5t/náprava, tak můžete zvýšit kapacitu.

Holt ten powerpack pro adhezní i ozubnicový provoz není nejlehčí.

Tomas

pořád nechápu, co je špatného na tom, že když dojde k přetížení, že si lidi vystoupí?

Swariner

Právě že nic. Akorát že mezi nimi asi byl p. Skládaný.

Pavel Skládaný

Zkuste se takto zeptat těch desítek i stovek lidí, co jsou kvůli tomu nuceni čekat ve Štrbě hodinu (v nejlepším případě 40 minut) na další spoj. To je zde bohužel běžný standard, takže to považuji za systémovou chybu. Pokud lidé musí jet ze Štrby na Štrbské Pleso o hodinu dříve, aby měli jistotu, že se vůbec dostanou do práce, to za normální nepovažuji. Mimochodem, ti lidé „si nevystoupí“, v praxi to funguje tak, že strojvedoucí třeba 20 minut před odjezdem zavře dveře, neb spoj je „plný“ a další spousta příchozích buší zvenku a nechápou, proč se nemohou dostat dovnitř. A… Číst vice »

Leinad

Takže dopravce pravidelně nasazuje menší než potřebné vozidlo.
A ještě navíc se musí čekat na čas odjezdu, ačkoliv nástup není možný, nesmí se ujet.

Pavel Skládaný

Ano, je to tak a opravdu to „potěší“. Bohužel při současné nabídce spojů frekvenci neodveze ani největší možné vozidlo, kterým jsou dvě spojené elektrické jednotky 495.95.

Black

Často se může na nástupišti sejít více lidí než je kapacita jakékoliv vyráběné soupravy, to se stává. Neexistuje vozidlo s neomezenou kapacitou, co je na tom divného?

Leinad

Já to výrobci nevyčítám.
Když už, tak dopravci/objednavateli nedostatečnou kapacitu. A hlavně dodržování předpisů pro předpisy (čekání na čas odjezdu, když není možné nastoupit – v té situaci popojet do další zastávky a až někdo vystoupí tak čekat).

Black

A když tam bude čekat dalších 500 lidí navíc, než je kapacita soupravy, to také budete chtít, aby je všechny naráz převezla ta 1 souprava, aby lidé nemuseli čekat dalších 40 min. na další spoj?

Pavel Skládaný

Ne, vystojí frontu a počkají si pár hodin na další spoj. Většinou jde naštěstí o turisty, kteří tolik nespěchají :-).

Ondra K.

Vozidlo musí uvézt jen takový množství cestujících, na který je dimenzováno. Pokud počet cestujících překračuje kapacitu je problém na straně dopravce, který si koupil vozidlo o nedostatečné kapacitě.

Pavel Skládaný

Blahopřeji, jste první, který pochopil pointu. Ostatní se diví, proč těm stovkám lidí vadí, že se nevejdou do vlaku. Těm doporučuji osobní zkušenost na místě, nejlépe se zavazadly a malými dětmi.

Kubrt

Za to vy jste nepochopil, že to není selhání švýcarského výrobce, do kterého se navážíte.

Pavel Skládaný

Ne tak docela, původní jednotka řady 405, která jezdila do roku 2021, měla větší kapacitu a přetížitelná byla. Hodně lidí si to pamatuje a nadává, že modernizace vozového parku pro ně reálně znamená, že se vůbec nedostanou do vlaku.

Kubrt

Probůh, copak výrobce vlaků rozhoduje o tom, jakou má mít vlak kapacitu nebo o tom, jaké nápravové zatížení zvládne trať? O selhání výrobce by se dalo mluvit tehdy, pokud by vlak neplnil nějaký zákazníkem požadovaný parametr.

Black

A když se náhodou sejde počet cestujících, který třeba 4 x překračuje kapacitu jakéhokoliv dostupného vozidla na trhu, tak si má dopravce koupit jaké vozidlo?

Jiří Kocurek

Takže „v Otisu jsou kokotovia“, protože ten výtah se přetížený nerozjede?

Pavel Skládaný

Ano, pokud se lidi pravidelně nevejdou do výtahu, neb jeho přepravní výkon nestačí poptávce, pak je něco nedobře dimenzováno.

Y.K.

Vy jste fakt mimoň.

1) něco poptáte v určitých parametrech
2) někdo to podle nich zkonstruuje
3) vy se tam pak snažíte dostat dvojnásobek

Takže chyba není ve výrobku, ale v nesmyslném plánování. Výrobky se dimenzují podle požadavků a ne podle aktuální poptávky.

PvvS

Takže za kapacitu nevyhovující poptávce může výrobce a nikoliv ten kdo si objednal výtah s malou kapacitou ?

Pavel Skládaný

Pouze tlumočím názory lidí, kteří s tím denně jezdí, mně si vůbec nemusíte všímat.

Sch

Buď je mají počítat, jak na lanovce, nebo měli ten prostor navrhnout tak, aby se tam víc lidí nevešlo, třeba více míst k sezení.

Pavel Skládaný

A tím by se zvedla kapacita a uspokojila přepravní poptávka?

Y.K.

Poptávka se uspokojuje i počtem spojů.

Pavel Skládaný

To je právě to, co zdejšího dopravce evidentně vůbec nezajímá, jakkoli slovenské železnice jinak považuji za jedny z nejlepších v Evropě :-).

PvvS

A v čem za to můžou vozidla, které byly dodány přesně podle toho, jak si to dopravce objednal ?

A. Mikulka

Vy od těch lidí máte nějaké pověření?

A. Mikulka

Teda, že pracovník CDV (nebo vás už vykopli do důchodu) bude plácat takovéhle nemysly…

Tomáš N.

Mám obavy, zda v nich nebude v létě nedýchatelno, když budou celé prosklené. V návrhu nikde nevidím otevírací okna a s klimatizací (asi) nepočítají dle tohoto článku:
https://zdopravy.cz/dve-miliardy-korun-do-prazskych-lanovek-do-bohnic-se-zesilenym-dnem-na-petrin-bez-klimatizace-132065/

Poskok

Odhadem tam přijdou doplnit výklopná/posuvná okna, jak je to u pozemních lanovek běžné.

Sch

Ta střešní okna budou nejspíš výklopná. V Rakousku to zák mají.

TnM

Jako vim ze zakazkova vyroba, projekt, design, zkousky atd., ale stejne to jsou sileny cisla.
Lehke kratke kolejové vozidlo bez vlastniho pohonu, za cenu 15T

Juraj

Součástí zakázky je samozřejmě i řídicí systém, nová lana a zásahy do pohonu, to taky udělá svoje.

Honza R.

„… je vyrobí za 137,7 milionů korun, … Odhadovaná cena byla 137,7 milionů korun, cena v soutěži klesla o 12,3 milionu korun…“
Asi jsem se ztratil v číslech. Nevíte, jak je to správně?

Hasler

Odhadovaná cena byla 150 mio.

Fr_von_Dr

Honzo, to asi neví nikdo. Hlavně, že vyhrál ten správný… Mě zase není jasné jak mohl vyhrát někdo, kdo teprve bude pracovat na výrobní dokumentaci? Cena je tedy předpokládáná, nikoli výsledná.

M19

Zatím co jiní už ji mají?

Jiří Kocurek

Jsou to 2 prototypy, které se jinde na světe uplatnit nedají. To jako mají mít u výrobců výrobní dokumentaci na něco, co možná vyrábět nebudou, protože se to jinde použít nedá?

Jiří Kocurek

Motto: Nábytek na míru.
Taky si přijedou změřit jen ti, kteří ten nábytek na míru budou vyrábět. A není v tom žádná konspirace.

Vašek

To je normální. Soutěže na provozování dopravy zase vyhrávají ti, co nemají vozidla ani lidi.

Kubrt

On snad někdo nakoupí nová vozidla, aniž by pro ně měl práci?

Vašek

Tak bych si to představoval. Budu jezdit s tím a s tím, servisovat budu tam a tam, toalety se budou vyprazdňovat tam a tam.
Pak by se nestalo, že nový dopravce nemá čím jezdit a když už má, vyprazdňuje toalety přímo u nástupiště našeho nejhlavnějšího nádraží v Praze.(Viděno na vlastní oči).

Kubrt

Takže nakoupíš (ze svého, banka ti na to nepůjčí) za stovky milionů vozidla, přihlásíš se do soutěže, neuspěješ a co dál s těmi vozidly?

Vašek

A co když jsi roky zavedený dopravce, máš zázemí, lidi, vozidla, ale zakázku nedostaneš díky někomu, kdo nemá nic a nabídku podstřelí? Není to podobná situace, ne-li horší?

PvvS

A kterýpak výrobce vyrábí vozidla pro hromadnou dopravu na sklad ?

Jiří Kocurek

Proto se má soutežit dostatečně dopředu, aby se doprvace mohl zařídit.

Máš hoblovku a cirkulárku? Tak si ji kup, možná přijdou za tebou, abys jim vyrobil něco ze dřeva.

Vašek

Když tu cirkulárku a hoblovku nemám, tak nenabízím nikomu výrobu nábytku. Vy jo?

Jiří Kocurek

ČD hlásily, jak nemají strojvedoucí a že dělají náborovou kampaň. Tak to by se asi soutěží účastnit neměly, když nemají lidi a vozy jsou ve Vrútkách.

Karel

Soutěž se dělá ne nově vzniklé výkony, ale na ty stávající. A na nich ČD už jezdí.

Kubrt

Soutěžit se budou muset všechny výkony, zvykové právo končí. Zaplať Pánbůh.

Vašek

Ony ČD hlásily, že nemají žádné, nebo jen mají nedostatek? To je malý rozdíl.

Facepalm

Jojo, Doppelmayr, ten tu bagruje jednu veřejnou zakázku za druhou…