Obrazem: Skok o desítky let dopředu. České dráhy poprvé vyjely s RegioFoxy s motory Rolls-Royce
Do konce roku má dopravce převzít kolem dvaceti nových jednotek.
Česká železnice dnes zažila premiéru zcela nového typu vozidla, které během příštích let zásadně promění kvalitu cestování na regionálních tratích. Z Rakovníka do Berouna vyjela poprvé s cestujícími jednotka řady 847, kterou České dráhy pojmenovaly jako RegioFox. Výrobcem je polská společnost PESA Bydgoszcz.
První spoj v 9:51 s jednotkou 847.010 přilákal nejen běžné cestující, ale i řadu železničních fanoušků. Premiéru pokazilo zpoždění, které vlak nabral v Lašovicích čekáním na křižování se zpožděným spojem z Berouna.
Pro cestující je přestup do nové jednotky cestou v čase o několik desítek let dopředu. V porovnání s regionovami, které na trati Beroun – Rakovník jezdí, jde o zásadní zlepšení komfortu. Jednotka je tichá, s lepší akcelerací, vybavená zásuvkami na dobíjení, wifi a klimatizací. Oproti první generaci vozidel 844 RegioShark je jízda subjektivně tišší, interiér je pak prostornější a světlejší. Může jít ale o čistě subjektivní pocit autora. Nahradit v provozu mají hlavně regionovy. Na trati Beroun – Rakovník zatím jezdí jedna, oběh vozidla je zde.
,,Nejmladší vlaky, které jezdí v kraji, jsou více než 11 let staré. Svým komfortem ale už neodpovídají současným požadavkům. Proto jsem rád, že můžeme na našich železnicích přivítat nové motorové jednotky RegioFox. Vlaky jsou nízkopodlažní, klimatizované, rychlé a kapacitní. Věřím, že cestující novinku ocení,“ řekl středočeský radní pro dopravu Petr Borecký.
Regionální dopravní obslužnost platí kraj. „Loni jsme na dopravní obslužnost vlaky vynaložili 2,015 miliardy korun. Jedna jednotka stojí cca 95 milionů korun. Roční odpis za všechny provozované kusy ve Středočeském kraji tedy činí přibližně 47,5 milionů korun. Celkově jich u nás bude jezdit deset,“ dodal Borecký.
Jednotek bude v Česku rychle přibývat. Člen představenstva Českých drah Jiří Ješeta uvedl, že letos by do konce roku mohl dopravce převzít 20 kusů. Podle smlouvy by měl mít všech v první sérii objednaných 33 jednotek do konce roku, dodávka má ale zpoždění. „Podle zpráv od výrobce by mělo být letos připraveno na předání zhruba 20–25 jednotek,“ řekl Ješeta. Převzetí je podmíněno zkušebním provozem šesti jednotek, k tomu budou jezdit dvě jednotky v režimu ETCS ve zkušebním provozu na Plzeňsku. „Reálně tak očekávám, že pokud se letos podaří převzít a rozjezdit 20 kusů, tak to bude úspěch,“ dodal Ješeta. Deset bude jezdit v rámci Pražské integrované dopravy, sedm v Pardubickém a tři v Jihočeském kraji.
50 tisíc kilometrů ve zkušebním provozu
Jednotky řady 847 budou jedním ze základů velké proměny provozu na českých regionálních tratích, České dráhy jich závazně objednaly zatím 76. Rámcová smlouva je na až 160 jednotek dodaných během osmi let. Kromě výše uvedených krajů se objeví také na Vysočině a v Královéhradeckém kraji. Posledních deset kusů zasmluvnily České dráhy letos na počátku roku pro provoz v Plzeňském kraji.
Vozidla musí ve zkušebním provozu najezdit v součtu minimálně 50 000 km, dosud mají najeto asi 20 tisíc kilometrů.
Nové jednotky mají 115 míst k sezení bezbariérový přístup, topení, klimatizaci, zásuvky nebo USB konektory na dobíjení drobné elektroniky, wifi, vakuové WC s přebalovacím pultem, vnitřní i vnější LED osvětlení, moderní audiovizuální informační systém s LCD monitory, kamerový systém, komunikační systém GSM-R a jsou vybaveny evropským zabezpečovačem ETCS.
Nemusí jezdit jen na naftu, ale může je pohánět i biopalivo HVO. Motorové jednotky jsou také vybaveny nízkoemisními motory Rolls-Royce, které splňují emisní limity Stage V.