Unikátní jednosedačková lanovka na Geravu opět jezdí. Plnoštíhlé však nesveze
Oprava a modernizace trvala kvůli komplikacím dlouhých 11 let. Čekalo se na české experty.
Po více než 12 letech se obnovil provoz jediné funkční jednosedačkové lanovky na Slovensku. Dvoukilometrová lanová dráha s převýšením 200 metrů vede z údolní stanice Dedinky na planinu Gerava ve Slovenském ráji.
Jezdit bude každoročně od května do konce října, vždy v hodinovém taktu od 9 do 17 hodin. Obousměrný lístek za plnou cenu vyjde na 15 eur. Informovalo o tom slovenské ministerstvo dopravy.
Na dvoukilometrové dráze je 133 sedaček, kapacita je 290 osob za hodinu, cesta trvá dvacet minut. Nosnost je omezena na 100 kilo na cestujícího, děti musejí měřit minimálně 125 centimetrů.
Lanovku vyrobila Transporta Chrudim v roce 1970. Ročně ji využívalo průměrně 15 tisíc lidí, rekonstrukcí zabezpečovacího systému a tratě prošla jen mezi lety 1986 a 1988.
Na konci února 2012 se z technických důvodů musel provoz zastavit, generální oprava a modernizace trvala kvůli komplikacím dlouhých 11 let.
S její přípravou se začalo až před pěti lety, původně se předpokládalo obnovení provozu v létě 2019. Obnova nakonec vyšla na téměř milion eur, financoval ji Košický kraj a Úřad pro investice a informatizaci.
Jednosedačkové lanovky jsou už víceméně technické unikum, v Česku se jednou z nich mohou svézt například návštěvníci pražské ZOO, další jezdí už přes 50 let na Pancíř u Železné Rudy, podobná vozí turisty na Kleť.
Až do roku 1986 byla v Česku v provozu vůbec první sedačková lanovka v Evropě, jednosedačka vyvinutá v chrudimské firmě Wiesner jezdila z Ráztoky na beskydské Pustevny od roku 1940.
Komplikace s modernizací
Podle starosty obce Dedinky Milana Červenky spuštění lanovky dlouho odkládala byrokracie, už hotová stavba čekala skoro rok na potřebná protipožarní a další povolení.
Obec v rámci modernizace lanovky dokonce založila sociální podnik v němž zaměstnala sedm lidí, kteří během rekonstrukce zajišťovali práce na obnově stanic.
Slovenský web Aktuality.sk připomíná, že rekonstrukci komplikoval také fakt, že kvůli covidové pandemii se na Slovensko nemohli dostat odborníci výrobce z Česka. Složité bylo také zajistit si původní dokumentaci z 60. let.
Projekt se prodražil také kvůli opravě stanic, se kterou se původně nepočítalo. Stejně tak vznikly komplikace i s výměnou sedaček. Ty celou dobu visely na laně a nebylo možné zjistit jejich skutečný technický stav.
„Ač vypadaly v pořádku, nakonec se musely některé části vyměnit,„ podotkl pro Aktuality.sk starosta Červenka.