Vidnavská lokálka má šanci. Těžba kaolinu úspěšně prošla procesem EIA

Velká Kraš, vlevo trať do Vidnavy. Autor: JanSuchy – Vlastní dílo, Volné dílo, https://commons.wikimedia.org/w/index.php?curid=8343263Velká Kraš, vlevo trať do Vidnavy. Autor: JanSuchy – Vlastní dílo, Volné dílo, https://commons.wikimedia.org/w/index.php?curid=8343263

V dokumentaci EIA se mimo jiné uvádí, že nákladní provoz by mohl být impulsem i k obnovení provozu osobních vlaků.

Společnost Vidnavský kaolin zdolala základní metu na cestě k obnovení těžby kaolinu u Vidnavy v Jesenickém výběžku u hranic s Polskem. Ministerstvo životního prostředí (MŽP) vyslovilo po podrobném zkoumání vlivů na okolí (proces EIA) se záměrem souhlas. Znamená to i šanci pro zapomenutou lokálku z Velké Kraše do Vidnavy, odvoz kaolinu se má dít výhradně po kolejích.

Ministerstvo stanovilo z hlediska dopravy pro firmu několik podmínek. Kaolin se bude nakládat na vagóny na vlečce, ke které jej dopraví pohyblivý pás ve stopě někdejší úzkorozchodné drážky. Pásový dopravník má být podle podmínek po celé délce vybaven krytem, podél vlečky má být zbudována protihluková stěna. Při samotné nakládce na vagóny pak má být využit teleskopický tubus.

Kladné stanovisko v procesu EIA k těžbě kaolinu uváděla Správa železnic jako podmínku k „dořešení obnovy provozu na úseku Velká Kraš – Vidnava“. Správa železnic už s Vidnavským kaolinem jednala, a to zejména o technickém řešení obnovení vlečky a jejího zaústění do dopravny Vidnava. V dokumentaci EIA se mimo jiné uvádí, že nákladní provoz by mohl být impulsem i k obnovení provozu osobních vlaků.

Ten skončil v prosinci 2010 poté, co na trati Olomoucký kraj neobjednal žádné vlaky. Nevyužívaná 4,5 kilometru dlouhá trať následně řadu let figurovala na likvidačním seznamu Správy železnic, neúspěšně dopadly i pokusy trať prodat.

Těžba kaolinu je plánována na 20 let. V oběhu mají být proti sobě dvě soupravy po 10 nákladních vozech (Sggrrs Innowaggon Rocktainer, každý se čtyřmi kontejnery) a čtyřmi lokomotivami 753.7, což jsou modernizované Brejlovce s motorem Caterpillar. K tomu bude v provozu jedna posunovací lokomotiva 714 na CNG. Podrobně psal deník Zdopravy.cz o záměrech s kaolinem a jeho dopravou koncem července.

Povolení k těžbě musí firma ještě získat od Báňského úřadu.

Tagy trať Velká Kraš - Vidnava Vidnavský kaolin
126 komentářů