Zahájení leteckého provozu v Budějovicích. První letadlo přiletí z Pardubic
Takzvaný velký provoz rozjíždí Smartwings na objednávku cestovní kanceláře Čedok. První let zamíří do Turecka.
Letiště České Budějovice zažije ve středu zřejmě největší slávu od příletu britského prince Charlese v roce 1992. Po čtyřech letech od ukončení miliardové modernizace, jejíž součástí byla především výstavba nového terminálu, odletí z Budějovic první rekreanti na dovolenou.
Takzvaný velký provoz rozjíždí Smartwings na objednávku cestovní kanceláře Čedok. První let zamíří ve 21:30 do turecké Antalye. Prázdný Boeing 737 přiletí z Pardubic ve 20:40, v Budějovicích ho uvítá tradiční vodní slavobrána a politici v čele s ministrem dopravy Martinem Kupkou a hejtmanem Martinem Kubou (oba ODS).
Druhý let z Budějovic je naplánovaný na 7. srpna se startem ve 21:10 směr Rhodos. Následovat bude 9. srpna ve 20:20 první přílet z Antalye a ve 21:10 odlet zpět do Antalye. Třináctého srpna přijde na řadu první let do třetí a poslední letošní destinace, kterou je Kréta (start 21:55). „Poté budou vždy tři lety týdně do daných destinací,“ uvedla šéfka marketingu letiště Martina Vodičková.
Status letiště zůstává stejný jako dosud, jde o veřejné vnitrostátní letiště a neveřejné mezinárodní letiště s vnější hranicí. Využívat jej mohou letadla kategorie 4C (rozpětí křídel do 36 metrů). „Od 17. července fungujeme v režimu IFR/AFIS,“ doplnila Vodičková. Provoz na letišti tak může fungovat podle přístrojů i za snížené viditelnosti.
Letiště si už v polovině března otestovalo zátěž v podobě odbavení 150 cestujících letu na Rhodos. Šlo o simulaci odbavovacího procesu, při které pomohli studenti budějovické Střední odborné školy cestovního ruchu a jejich učitelé. V červnu pak proběhla simulace záchranné akce v případě nouzového přistání a srážky letadel na ploše.
Letiště v Plané u Českých Budějovic se otevřelo v roce 1937 a převážnou část své historie sloužilo armádě. Po 2. světové válce zde přistála část československých pilotů, kteří bojovali v řadách RAF, koncem 40. let fungovala civilní linka Praha – České Budějovice. V časech komunistického režimu zde byla vojenská základna a letecké opravny. Vojsko 300hektarový areál opustilo v roce 2005.
Nyní letiště vlastní Jihočeský kraj, který na jeho provoz každoročně doplácí. Letos jde o 77 milionů korun. V posledních letech letiště sloužilo hlavně sportovnímu a soukromému létání. Sídlí zde také letecká záchranka.