Z Plzně do Klatov o devět minut rychleji. Miliardovou proměnu připraví AFRY a Sudop Brno
Na trati dojde ke zvýšení rychlosti na 100 km/h.
Sdružení firem AFRY CZ a Sudop Brno vyhrálo veřejnou zakázku na projektování revitalizace tří úseků trati mezi Plzní a Klatovy. Správa železnic za projektovou dokumentaci zaplatí 157 milionů korun bez DPH. Po úpravách trati se má zvýšit maximální rychlost z 90 na 100 km/h a jízdní doby mezi Plzní a Klatovy zkrátit o devět minut.
Vítězství sdružení vyplývá z údajů v registru smluv. Podle dat na profilu zadavatele byly v tendru celkem tři nabídky. Kromě vítězné ještě další dvě od společností skupiny Sudop Group, které soutěžily mezi sebou. Vítězná cena je o 14 milionů korun vyšší, než byl odhad.
Záměr již schválila centrální komise ministerstva dopravy. Aktuálně se počítá s náklady 2,07 miliardy korun pro úsek Plzeň – Dobřany, 1,36 miliardy korun pro část do Přeštic a dalších 2,33 miliardy korun pro úsek do Klatov. Celkové náklady tak přesahují 5,7 miliardy korun. „Realizace staveb by měla probíhat v jednom období. Podle současných předpokladů to má být v letech 2027–2029,“ řekl při vypsání soutěže mluvčí Správy železnic Dušan Gavenda.
Maximální rychlost na jednokolejné trati je 90 km/h, Správa železnic ji chce zvýšit na 100 km/h. „Z pohledu technického stavu je stavební část řešeného úseku trati na hraně dlouhodobě udržitelné úrovně provozuschopnosti. V nejbližších letech proto bude nezbytná obnova trati v celé délce,“ uvádí se v záměru projektu, který je součástí zadávací dokumentace.
Nový dopravní koncept i rychlejší obraty
„Úpravy trati Plzeň – Klatovy mají mimo jiné umožnit změnu dopravního konceptu tak, aby vlaky od Prahy mohly z Plzně přímo pokračovat ve směru Klatovy, anebo aby na ně bylo možné navázat přípoje směr Klatovy/Železná Ruda s krátkou přestupní dobou. Zároveň dojde ke zvýšení pohodlí cestujících v železničních stanicích a také ke zvýšení bezpečnosti provoz,“ uvedl mluvčí Správy železnic Dušan Gavenda. Zkrácení jízdních dob má přinést současně rychlejší obraty rychlíků v Klatovech. Trať z Plzně do Klatov měří 48 kilometrů.
Ve všech stanicích budou dále zřízena normová nástupiště splňující současné normy pro pohyb osob se sníženou schopností pohybu a orientace. V případě stanice Plzeň-Valcha budou nástupiště ve stanici zrušena a nahrazena novou zastávkou Plzeň-Valcha zast., umístěnou blíže k centru osídlení. Součástí plánu na revitalizaci jsou drobné úpravy v polohách kolejí. Ty mají přispět ke zkrácení jízdních dob. V úseku Plzeň – Chlumčany u Dobřan mají jezdit vlaky o dvě minuty kratší dobu než dosud, mezi Chlumčany a Klatovy o sedm minut.