Novou expresní linku z Prahy do Polska zajistí České dráhy, daly nejvýhodnější nabídku
Smlouva s ČD bude uzavřena na období od prosince 2024 do prosince 2034. Zájem projevily ještě Leo Express a RegioJet.
Novou přeshraniční expresní vlakovou linku Ex32, která povede z Prahy přes východní Čechy do Polska, zajistí České dráhy. Zadání zakázky na deset let oznámilo ministerstvo dopravy na úřední desce. České dráhy podle něj v takzvaném rozstřelu nabídly nejvýhodnější podmínky; zájem projevily ještě Leo Express a RegioJet. Smlouva s ČD bude uzavřena na období od prosince 2024 do prosince 2034.
Cenu za vlakový kilometr ministerstvo nezveřejnilo. „Protože ještě nebyl ukončen proces přímého zadání, nebudeme nabídkovou cenu komentovat,“ sdělil mluvčí MD František Jemelka. České ministerstvo dopravy bude provoz platit v úseku Praha – Pardubice – Letohrad – Lichkov státní hranice, na základě dohody s polskou stranou pak počítá se spojením přes Vratislav až do Gdyně. Praha tak získá přímé spojení k Baltu.
Linku Ex32 by měly obsluhovat čtyři páry vlaků denně, svou koncepcí má navázat na dřívější spojení Praha – Hradec Králové – Letohrad – Polsko, které bylo před více než deseti lety součástí linky R10 Praha – Hradec Králové – Trutnov. Pro nezájem cestujících i polských drah bylo ale zrušeno. Ministerstvo pro novou expresní linku nepožaduje nová vozidla.
„Dopravní infrastruktura v předmětné trase doznala změn. Úsek Ústí nad Orlicí – Letohrad – st. hranice byl elektrizován, což s využitím prvního tranzitního koridoru umožňuje využít elektrickou vozbu v celé délce trasy,“ stojí v ministerském Plánu dopravní obsluhy území vlaky celostátní dopravy pro období let 2022 až 2026.
Důvodem pro zavedení nové linky do Polska je podle ministerstva hlavně zájem cestujících. K Baltu dnes jezdí z českých zemí přímé sezonní noční vlaky z Bohumína (do letovisek Kolobřeh, Hel a Leba), lze využít také pravidelný denní spoj EuroCity Sobieski, který jezdí z Vídně přes Břeclav, Přerov a Ostravu do Gdaňsku, Sopot a Gdyně.