Škoda se s novou belgickou dcerou pokusí vymyslet ETCS pro Zátopky
České dráhy se chtějí lokomotiv po roce 2025 zbavit.
Strojírenská skupina Škoda Group chce využít své nové dceřiné firmy The Signalling Company k vývoji „odlehčeného“ zabezpečovače ETCS pro lokomotivy řady 380, zvané Emil Zátopek. Deníku Zdopravy.cz informaci z trhu potvrdil důvěryhodný zdroj, Škoda ji nekomentovala.
Škoda belgickou firmu, která se zabývá vývojem softwaru a zabezpečovacích systémů pro železnici, získala začátkem letošního roku. The Signalling Company aktuálně například vybavuje 110 lokomotiv systémem ETCS pro jednoho z největších nákladních dopravců, společnost Lineas.
Rozšíření aktivit o vlastní zabezpečovací řešení, zejména ETCS, má podle vedení Škody zvýšit konkurenceschopnost vůči velkým evropským výrobcům vlaků. Řešení pro lokomotivu řady 380 Škoda nejspíš nabídne případnému novému majiteli, neboť České dráhy se těchto lokomotiv chtějí zbavit.
Důvodem je právě ETCS a přílišná nákladnost instalace. Dráhy se třikrát pokoušely najít dodavatele, který by ETCS do lokomotiv zabudoval, vždy ale skončily u ekonomické nevýhodnosti nabídky.
Naposledy loni jedinou nabídku podala ČD-Telematika, která chtěla za jednu lokomotivu 44,3 milionu korun. To je více než dvojnásobek běžných nákladů na instalaci ETCS a téměř polovina ceny nové vícesystémové lokomotivy. Pro instalaci ETCS by navíc muselo dojít kvůli nedostatku prostoru k odstranění zabezpečení pro provoz v Polsku.
Záměr lokomotivy odprodat potvrdil aktuálně mluvčí Českých drah Petr Šťáhlavský. Podle něj na odprodej dojde nejdřív v roce 2025, což je rok, od kdy bude ETCS na koridorech povinné. „Pro jejich prodej tak máme dostatečný časový prostor,“ sdělil Šťáhlavský. I po lednu 2025 zůstane velká část sítě bez povinného ETCS, takže provoz se bude utlumovat postupně.
České dráhy provozují 20 lokomotiv řady 380, turnusová potřeba je 15 lokomotiv. Nasazovány jsou na výkony z Prahy do Púchova, Budapešti, Českých Budějovic a Lince, jejich denní výkon je více než 13 000 kilometrů.
Lokomotiv s označením 109E (a obchodním názvem Emil Zátopek) se vyrobilo celkem 28. Vedle dvacítky pro České dráhy (109E1) jich šest provozuje DB Regio v Bavorsku (109E3) a dvě slovenská ZSSK (109E2). Slovenská ETCS má, ale jen L1.