Škoda se s novou belgickou dcerou pokusí vymyslet ETCS pro Zátopky
Lokomotiva řady 380 na zkušebním okruhu ve Velimi. Foto: České dráhy
České dráhy se chtějí lokomotiv po roce 2025 zbavit.
České dráhy se chtějí lokomotiv po roce 2025 zbavit.
Tipne si nekdo, jestli to eventuelne dodatecne namontovane ETCS bude schvaleno i na Slovensku ?
V PPF zatoužili po další miliardě od ČD, zdá se.
Jaké jsou vlastně ohlasy na 109 z Německa?
Nie príliš dobré. Nie tak dávno bola celá flotila odstavená. Dva mesiace dozadu som bol v Mníchove a počas dvoch dní čo som tam bol jazdili dve zo 6, zbytok zaskakovali staré súpravy.
„Staré súpravy“ pro MNX (RE1) nejsou žádné. Pletete si spiš Mníchov a Mníchovo Hradiště. Poslední výpadky byly pouze krátkodobé a jednalo se o čistě preventivní opatření drážního úřadu. Bludy a nic víc….
Neustále slyším koupání do 380, Ale neustále jí vidím jezdit v poměrně velkém počtu. A nezaznamenávám, že by se vyskytovaly při provozu nějaké výrazné problémy, že by byla odstavená, že by ji táhla náhradní lokomotiva apod. Spíše mám pocit, že je vše v pohodě.
Než stále se opakující všeobecné nářky, spíše by mě zajímaly konkrétní postřehy z provozu. Co je na ní v současnosti tak špatně? V diskusích nezaznívá nic konkrétního. Jen averze. Děkuji
Koupání slyšíte, protože 380 designem připomíná obrácenou vanu.
To je bohužel normální. Lokomotivy jezdí v celku bez problémů. Bohužel jejich problém je, že pokud dojde k nějaké závadě tak se čeká déle na náhradní díly (protože jich je jen 20) než u ostatních řad (jsou jich stovky). Mnozí strojvedoucí si 380 pochvalují, jezdí na nich rádi. Doporučuji odchytit si nějakého strojvedoucí od RegioJetu a optat se na ty slavné 388 a ty Vám budou výpravět co je slavný Traxx za pekelný stroj 🙂
Jazdím na 388 denne a nemám problém 😏
když se aktuálně podívám z 20 lokomotiv je jich provozuschopných 17, 2 odstavené v depu, 1 na vyvazovačce v Šumperku. Dokonce dnes 380 zaskakuje za turnusovou řadu 193 na lince Ex2
Asi zatiaľ jeden z najväčších črepov, ktoré vyliezli zo Škody. Ak si myslia, že tú tragédiu zachráni ETCS tak sú na omyle – všetci už sú navyknutý na poriadne stroje – Vectron, Traxx, poprípade Taurus.
TRAXX to určitě
Pravda, Schadewerk je lepší.
Kto už by len nechcel loko bez ETCS za absolútne prepálenú sumu. Toľko ich teraz Schadewerk vyrába, až nestíha…
…bez ETCS za absolútne prepálenú sumu… opět známé kecičky, které všichni známe nazpamět, ale rádi si poslechneme něco konkretního.
Ah jasné, preto ČD nemá žiadne problémy vytendrovať ETCS. Oh, počkať.
A ešte, ako inak si vysvetľujete ten obrovský „záujem“ o tento technický skvost?
Otázka zněla, jaké technické problémy má tato řada. Postřehy z provozu apod.
Oni mají také své mouchy, jen ne tolik a tak velké.
Pokud vím, tak se před pár dny jistý hodnostář z Plzně nechal slyšet, že na mašiny už dlabou.
Jak často a kde s nimi pracujete? Trošku nám osvětlete vaši kvalifikaci, když tak zasvěceně hodnotíte…
Taky by mě zajímalo jak jsou na tom v provozu. To by mohla redakce ošéfovat. Hlavně konkrétní informace jak o jejich faktickém nasazení tak i o uživatelském komfortu. Vidívám je pravidelně tak mi nepřipadne poruchovost až tak násobně vyšší jak zde prezentují lokální „odPorníci“. Díky a zvláště za případné srovnání s TRAXXem a Vectronem ideálně z osobky, jako klasický srovnávací test běžný u aut.
Zase ten nekritický obdiv k Západu u naší mládeže…
No, tak až Vámi zmiňované „pořádné“ stroje budou na práci, a ne tu práci přidělávat, tak budíž, ale ne, že se odstavená mašina sama od sebe rozjede a skončí v křoví
Když se podíváte kolik lokomotiv dodává Siemens a Bombardier, a jak velká je poptávka, tak i škodě musí být jasné, že o nové verzi 109, která vyřeší problémy současné, prostě dává smysl minimálně uvažovat.
Nehledě ne to, že konstrukce ještě není vůbec morálně zastaralá. Obzvlášť ve srovnání s Bombardérem. Byl by hřích jí zahodit.
Instalaci ETCS beru jako rozumný zákaznický servis a investice do zlepšení pošramocené pověsti tohoto projektu.
konstrukce by sla poladit, ale aby to bylo uspesne a cenove konkurenceschopne, potrebujete objemy.
a potencionální zákazník bude uvažovat o špatné pověsti, které se 109 těší
Taky bude vyžadovat schválení ve více zemích a víme, jaký problém bylo jenom Německo
Ale je. Nejvíc špatné pověstí obstaral moloch svou neschopností. Navíc ani peršingy či pendolino neměli začátky bez problémů a necelých třicet vyrobených kusů jsou stále spíše poloprototypy než reálná seriová výroba
pendolino je škodovka?
Píši něco o tom, že pendolino je ze Škody? Píši o tom, že i dnes spolehlivé stroje jako je celková řada 150,160,360 ….. i vlajková loď „národního“ z počátku provozu nebyly spolehlivé a to zvláště u tahání naftou bylo až směšné. Takže v tomto kontextu pár loko a ještě ve třech verzích je vlastně skoro jen o prototypech.
Nějaký jiný problém pochopit psaný text či souvislosti?
Mel jsem sen…109E v mno set kusove serii jezdit po cele CR
No…sen – nebyla to spíše noční můra? :))
Proč noční můra? Kdyby Škodovka dokázala urvat jen desetinu zakázek, co získal Vectron, tak má >100kusovou sérii, v Plzni by se udržela výroba i know-how, a na trhu by byla větší konkurence, což je pro dopravce příznivější. Počáteční problémy má téměř každé drážní vozidlo a postupně se vychytají. Na TRAXX MS3 tady kde kdo nadává, prý jaký je to nedodělek, ale stejně to dopravci kupují, tak je smutné, že Škodovka svoje lokomotivy takto prodat nedokázala.
Ale proboha kdy to tak mělo byt. Teď? Když je to firma brzo bez jména, bez loga, a možná i bez budoucnosti…. Nebo v nedávné minulosti, kdy měla neprůhlednou a pro ledaskoho I podezřelou vlastnickou strukturu a ledasjakeho svého partnera ojebala. Na těchto základech nemůže dozrát něco, jako Vectron a TRAXX, kde byly neustálé generace předchůdců, a kde se získávalo cenné know-how.
Vlhké sny publikujte na PornHubu nebo podobném webu.
Tož, bylo by zajímavé, když by s nimi ČD Cargo jezdilo třeba v Turecku. Na Balkán chtějí expandovat, takhle by to bylo zajímavé, když by uměli od Irácké nebo Syrské hranice až do Norska nebo Belgie.
Nebyla v požadavcích na 380 příprava na ETCS, nemá digitachometr a pár dalších detailů?
Musí se přebastlit, nestačí jebnout bednu do slotu, napojit brzy a jet?
Viz článek: Musel by se demontovat zabezpečovač pro Polsko.
Jako to je něco, co nechápu. Stejně do toho Polska nejezdí a ani to moc nevypadá, že by měly, tak proč tam teda ten polský zabezpečovač nechávat?
Protože ty lokomotivy chtejí prodat.
No dobře, ale tak to mi pořád přijde víc smysluplný vyhodit Polsko a dát tam ETCS…
Za ty šílené vysoké náklady s tím spojené? Jak tam píšou, jen ETCS znamená přibližně polovinu nové modernější lokomotivy, samozřejmě s ETCS, schválené ve více zemích.
Mě spíš případne zvláštní že Pilsenwerke vymýšlejí nějakou modernizaci, na kterou dřív vlastně neragovali a teď se je o ně nikdo neprosí, protože s ní projdou pozdě. To jako předpokládají že ty loko za levno získají a vybaví to ETCS a draze prodají? Ta dceřinka se zajisté hodí, ale roubovat na to tuhle akci je mimo.
Zabezpečovač pro Polsko je malá bedýnky nad kompresorem, nejvíc místa zabírá lzb a pzb
(citace) „Naposledy loni jedinou nabídku podala ČD-Telematika, která chtěla za jednu lokomotivu 44,3 milionu korun.“ Pokud to ETCS má mít vazbu na LZB/PZB a Mirel a SHP a má být schváleno všude tam, kde je schválená i mašina, tj. D/A/PL/CZ/SK/H, tak je ta cena celkem odpovídající prostě proto, že minimálně u toho LZB/PZB musíte stávající zařízení nahradit novým s příslušným rozhraním, u Mirela je zase třeba mít STB bránu atd. Jako to samé se u Pendolina vyřešilo zcela šalamounsky tak, že se ETCS sice instaluje, ale schváleno bude pouze v CZ/SK – čili cena sice je 56 mega za 2… Číst vice »
Proč nelze použít řešení, které je na řv ÖBB? 🤔
Napadá mě, že použitá verze ETCS u ŘV ÖBB je již zastaralá a nově se nesmí instalovat. A nová verze není v Railjetech schválená.
Protože toto je úplně nová soutěž za jiných vypsaných podmínek (jiná verze ETCS, jiné technické řešení, více dodavatelů, termíny, cena) než původní výběrko na řv ÖBB.
Railjet – taky je možné z řidičáku „vyrobit“ vložák bez nutnosti ETCS, a tak se to snad má provozně aspoň dočasně řešit.
Pokud budou railjety dál jezdit do Grazu, tak to ETCS v Rakousku potřeba bude. Až se bude jezdit přes novou trať Wien-Wiener Neustadt, tak bude potřeba 200km/h. Nová trať je trochu delší a bez ETCS (tz. max 160km/h) se nestíhají systémové jízdní doby.
ČD již v minulosti naznačily, že jsou ochotny prodat 109 velmi levně. Pokud by to znamenalo třeba nějakých 30-40 milionů za kus, dovedu si představit, že by se mohlo Škodě vyplatit do nich ETCS dobastlit, zvlášť když by to dělala defacto za náklady dceřinka. Lokomotivy by pak mohly leasovat někde ve střední evropě. Nicméně to naznačuje, že na ně asi mají vyhlídnutého ženicha. Kdo by ten šťastlivec mohl být?
Většina zdejších diskutérů viděla 380 max na fotce. Ale ví že je to špatná mašina atd… S čím by asi tak ČD jezdily ..mají přebytky elektrických lokomotiv.etcs od roku 2025 stejně nebude všude. Na valašských expresech jezdí slovenské 361 to je teprve krap,raději 380.
ty slovenske lokomotivy tam jezdi kvuli vyrovnavce vykonu, ne ze by byly technicky lepsi.
Asi s tým s čím jazdí ZSSK na osobákoch pretože tá slovenská verzia na ten Škodovácky zázrak techniky je stále na oprave (hovorí sa legenda, že maximálne čo vydržala bez poruchy v prevádzke sú 3 dni :)) )
Nevím, že je špatná. Ale vím, že byla dráha jak cyp. 🙂
Zajímavé je, že Škoda chce vyvíjet pro 20 lokomotiv odlehčenou verzi vozidlové části ETCS. Nebo snad by ráda obnovila výrobu, tak aby měla dané vozidlo skutečně použitelné?
To si nemyslím. Obnovu výroby lokomotiv ostatně nedávno v rozhovoru výslovně odmítl i CEO Škody Group:
https://archiv.hn.cz/c1-67215020-vyrabet-lokomotivy-nema-pro-skodovku-smysl-rika-jeji-francouzsky-sef
No, jim úplně věřit nejde. Jinak mašina má elektroniku na špičkové úrovni. Jen to skáče jak koza při vysokých rychlostech. Ale každému bych přál se svézt na slovenském peršingu. To je teprve svezení. Chvílemi máte pocit, že jedete po pražcích. Buďme rádi, že to v rámci možností jezdí tak jak jezdí
To skákání ale byli nuceni vyřešit na těch šesti ksuech dodaných do německa ne? Tuším, že se tady o tom i psalo.
Ať už jsou pryč. Ale připomněl bych myšlenku internetového rozumbrady z AŽD:
„Nejlepší stroj“
A co je na té myšlence špatného ? Pro Akcionáře Škody to byl zlatý dul
nebyl, prodelali na tom kalhoty. a na nemecke verzi jeste dvoje dalsi.
Ten pán, kterého máte na mysli, má klaku příznivců, jakož i odpůrců, poměr tak 1 ku 1. Ten pán je ve svém oboru zřejmě dosti erudovaný, ale jeho chybou jest, že se vyjadřuje k věcem, o kterých ví prdlačku, pak nachytán jsa na švestkách, uchyluje se o osobním urážkám
cimz dotycny asi hodnotil regulaci, protoze to je jeho oblast.
jenže regulace je pouze subsystém, pokud celek funguje špatně, je vše špatně. Mmch ten pán se v diskusích vystupoval jako hlavní konstruktér
Rozhodně lepší, než Taurus, vectron, traxx, který neumí elektrický brzdit se staženým sběračem, a změna systému jim trvá celou věčnost
109E2 má ETCS Level 1 pro provoz na tratích ŽSR.
To by odpovídalo tomu, co mi říkal bývalý strojvůdce (že ve dvou Zatopcich ETCSko je). Každopádně Zátopek byl/je fail.
Fail to byl především marketingový. A to až do takové míry, že člověk má pochyby, jestli byli příslušní manažeři opravdu tak blbí, nebo i trochu navedení. Kdyby Škodovka založila pool nebo kdyby se aspoň svého dvorního odběratele nesnažila oškubat až na kost, tak se ty lokomotivy mohly vyrábět po desítkách, možná stovkách.
Každá věc má svůj vývoj.
To jo, ale obvykle na konci vývoje je seriová výroba a ne bastlení 20 dalších prototypů, který je každý trochu jiný.
😁😁😁 ty prototype
Třeba po dodělání ETCS, chtějí ten projekt prodat do Indie, kde by zvládl některý z jejich hlavních výrobců vyčlenit jednu továrnu na 20-90 lokomotiv ročně pro ziskový export do EU.
Tak jdu na trh s hotovým výrobkem a ne, že mi vývoj někdo zaplatí
Nojo,to je ale těžký v době holých prdelí….
Ještěže Emil Zátopek už nežije, sice mi přezdívali lokomotiva, ale on byl úspěšný. Toto spojení osoby a jména nevyšlo. spíše by tomu přistálo turboz–d…
Zajímalo by mne jaký je rozdíl ve funkci mezi normálním a odlehčeným zabezpečovačem.Je to někde podrobněji popsáno?
Není, neexistuje „odhlečená“ palubní část ETCS, která by zároveň splňovala TSI CCS. Pokud by to prodávali mimo EU, tak si dokážu představit že to bude kopie ETCS bez těch všemožných módů a extrémně drahé certifikace, asi něco ve smyslu CTCS. Výhodou ETCS je veřejná dostupnost funkčních specifikacích, tudíž vytvořit nějakou ořezanou verzi, která bude fungovat v jedné omezené oblasti je relativně „jednoduché“.
Pri jakemkoliv cteni o teto lokomotive se mi otevira kudla v kapse. Takze lokomotiva za 160 milionu + 40 mil ETCS…..to je kauf ktereho je schopny jenom statni podnik.
A to jen u nás nebo na východ od nás.
Ani na východ, jen u nás. Přes Plzeň se sponzorovala jistá partaj oranžové barvy. U vesla sice už není, ani v parlamentu, ale třeba v Pardubickém kraji škodí dál, což vidíme i v dopravě. Reinkarnované Honeckery z nichž cestující utíkají spolu se sysly do kterých se bojí sednout, aby nepřejeli, když nepůjdou dveře (a průvodčímu nebude divné, že na frekventované zastávce ve tři odpoledne nikdo nevystupuje) až po veš v kožichu jménem Busline.
Navíc opět vystrkují rohy.
Socani: Zdroje jsou! Prostě to ke krachu dotáhneme!
ODS: Pan premiér nelhal, jen sliboval, co nemohl splnit.
B. Sobotka prohlásil vážně přibližně toto: Naše sliby byly reálné, ale nebyly zasazeny do reálného ekonomického rámce.
a ještě tu o iluminátech a chemtrails
A mají zde řadu příznivců zjevně.
Tak se nečertěte pro pravdu. Jiné partaje mají také sponzory.
Ano pro manželku to byl v Letovicích šok, přestoupit z regiopantera, do plyše v honeckeru.
Kauf na který byl národní dopravce zatlačen aby koupil*
Omyl, to koupili daňoví poplatníci. Jen o tom nevěděli.
Řekl jsem něco hepravdivého milí mínusáři?
Co ČD kdy „prošvihly“ zaplatili daňoví poplatníci, protože je to tak nějak státní firma a stát má sponzora, daňového poplatníka, tedy každého z nás.
Neřekl. Jen si vrtl do hnízda 🙂
Hlavně pozor, ať se tam nepořežete. Souhlasím, že se toto nepovedlo, ale tyhle rádoby silácké řeči nemám rád. Předražení je obecným problémem umenšené železnice, stejně tak jako pokoutných zájmů protlačovaných do státní správy. Stroj sám za to nemůže, a když už je na světě, nechť nějak doslouží. Ta energie a hmota do něj vložená též něco stála nás všechny.
Podobnou strategii jsem vnímal u DB po sjednocení Německa. Když už jsou v mašinách uloženy prachy, tak je potřeba je využít, i když jsou z východu. Na druhou stranu umím pochopit důvody, proč se ČD hodlají Zátopků zbavit.
Já moc ne. 60 Mega za ETCS do pendolina (se kterým díru do světa nikdy neudělali a už rozhodně neudělají) jim líto není a 45 do univerzálních lokomotiv ano?
Jenže k té lokomotivě potřebujete taky vagony
to si myslite vy, pendolino je jejich nejuspesnejsi produkt.
Tak jestli pendolino byl nejúspěšnější projekt tak ten kroužek rozpustit. Jako ironie luxusní 🙂
„Předražení je obecným problémem umenšené železnice“
Zatímco na silnici se předražení vozidel nekoná…
umenseny? vy uz vymyslite i nova slova?
Zkrátka-další důkaz o tom, že ta lokomotiva je šmejd.
Proč by měla být šmejd? Že jich není přes tisícovku jako Vectronu tak logicky bude ETCS dražší..
Nevíte prosím někdo, jak to bude s těmi Zátopky v Bavorsku ohledně instalace ETCS?
Nepředpokládám osobně, že by se v DE tlačilo na výhradní provoz pod ETCS, tedy výraznou část svého životního cyklu může dojezdit v DE. Otazka budoucnosti je už po skončení smlouvy DB na NMX v roce 2028. O nové soutěži (podmínkách pro další období) mě zatím není nic známo, tedy může skončit už v 2028.
Díky
6 souprav i lokomotiv 109E3 pro NIM expres si DB Regio objednalo už v 2013 a mělo to vyjet v 2016. Nenapadlo mě, že to vysoutěžili jen do 2028.
Invaze ETCS do Německa už ale začala. Z Polska. 😀
Ak by sa aj rozhodli ho inštalovať, tak tam problém nebude. U ČD mašín je problémom miesto v strojovni. Nemecké nemajú zabezpečovač pre Poľsko ani ostatné krajiny. ETCS sa v slovenských dvoch kusoch nachádza.
109E je moc krátká. Má to vliv na její stabilitu , není místo za sedačkou fíry a zřejmě schází místo por instalaci palubní ETCS v plné palbě.
Jakože Větrák či Traxx nemají SHP? Nebo to blbě chápu? Jinak to, že místo SHP by bylo naroubováno ETCS,by až tak nevadilo.Nějak jsem nezaznamenal,že by s Emilem kdy pravidelně něco vozili v PL. Pravda cena je řekněme zbytečně nadsazená( jó do Penda za 60 míčů to neva),ale ono je to politický rozhodnutí….Jen tak mimo soutěž: zajímalo by mě jak dopadnou 189 a 186 bez ETCS( u Metransu nějaký pokrok je….),ale Akiem?Bude investovat a certifikovat?
Co třeba si porovnat délky těch vámi jmenovaných mašin se Škodovkou, možná byste přišel na to, že mají trochu jinou délku, tudíž asi i víc místa ve strojovně. A navíc komfortnější (prostornější) stanoviště jako bonus
Drahý Petře,poučovat mě nemusíte,já na tom nějakou zahadou jezdím,tady jde o to,že se nechce,né že to nejde.Je to škoda,nic víc..ČD má naobjednány Větráky,tak celkem logicky do toho nejdou.
V tom případě s vámi naprosto souhlasím. Nějak jsem nepochopil tu původní myšlenku. Ono upřímně, je škoda, že se tu mašinu nepovedlo dohnat k dokonalosti. Ale konečně jsme pochopili, že mnohakusová flotila jednoho kvalitního stroje je daleko lepší, než mít park roztříštěný do párkusových typů. Ikdyž zrovna nemusím pantery pro jejich špatné uspořádání, místo v uličkách, věčně nějaké schody, tak je to pořádná série několika typů vycházejících z jednoho základu. To se u škodovek už nikdy nestane.
A jste si jistý, že 381 mají plnohodnotné ETCS L1? Narážím na článek na Railpage o nasazení 381.001 na RR 709 / 716 dne 22.11.2021, kde se mimo jiné píše : „Vlak išiel mimo režimu ETCS s Vmax iba 120 km/h nakoľko na rušni 381.001 je nainštalovaná iba demo verzia ETCS“. Ví tedy někdo přesně, co je na 381 ?