Pardubický kraj zkušebně doplní autobusovou dopravu o poptávkové mikrobusy
Kraj během testování nijak neomezí rozsah autobusové dopravy.
Pardubický kraj se dohodl se společností CITYA na pilotním provozu takzvané poptávkové dopravy mikrobusy v některých oblastech regionu. Má doplnit veřejnou linkovou autobusovou dopravu. Zavedení nové služby má zkvalitnit nabídku pro využívání veřejné dopravy.
Zatím není jasné, kde přesně nová služba bude. Výběru mikroregionu bude předcházet analýza dopravní situace v kraji. Díky ní bude Pardubický kraj moci identifikovat slabá místa příměstské hromadné dopravy, na které slibuje CITYA najít konkrétní řešení poptávkové dopravy.
Firma dokáže na základě dat, dopravních modelů a simulací, dopravních preferencí lidí i aktuální poptávky vypočítat nejefektivnější trasy pro cestující s různými nástupy i výstupy. V rámci regionu cesta mikrobusem zpravidla trvá s nástupem, cestou i výstupem do 15 minut a stojí 40 Kč. Po pár kliknutích v intuitivní aplikaci na cestujícího do pěti až deseti minut čeká mikrobus tam, kde potřebuje. Občanům se tak například usnadní cesty k lékaři či na úřad. Podobný model funguje již v Říčanech.
Ani MHD, ani IAD. CITYA rozšířila sdílený minivan na celý region Říčanska
Bez omezení pravidelné dopravy
„Ukázalo se, že poptávková doprava může být dobrým doplněním klasické autobusové regionální dopravy v místech, kde standardní spoje jezdí méně vytížené nebo tam jsou nároky na přidání dalších spojů, na kterých se ale dopravci nevyplatí jezdit velkým autobusem,“ řekl Michal Kortyš, náměstek hejtmana pro dopravu.
Zdůraznil, že pilotní provoz bude znamenat rozšíření nabídky, nikoliv nahrazení stávajících spojů. „Pro cestující to bude znamenat možnost objednat si dopravu podle svých potřeb nad rámec současného stavu. Následně chceme vyhodnotit zpětnou vazbu od cestujících a data poskytnutá provozovatelem. Pak se rozhodneme, jak dále pokračovat,“ dodal.
Pokud se novinka v praxi osvědčí a veřejnost bude o službu stát, je Pardubický kraj připraven vypsat dotační titul a ve spolupráci s místními samosprávami se podílet na financování poptávkové dopravy i v budoucnu. „Díky datovým modelům a simulacím dokážeme navrhnout a vytvořit řešení ušité přímo na míru každému městu či regionu ještě před spuštěním. Pracujeme mimo jiné se sociodemografickými i dynamickými daty a dopravním chováním všech obyvatel. Našim cílem je, aby se ve výsledku kdokoliv každý všední den za rozumný peníz mohl rychle a pohodlně dostat tam, kam potřebuje, a nemusel si sedat za volant. Obecně to funguje tak, že si uživatel navolí výchozí bod a místo, kde chce vystoupit. Pracujeme s takzvanými virtuálními zastávkami, kde může mikrobus bezpečně zastavit,“ popisuje službu ředitel Citya Dominik Janík. Virtuální zastávka by neměla být dále než sedmdesát metrů od domu.