Spor o splašky. České dráhy služba jiným dopravcům podle Krapince zatěžuje, Správa železnic s převzetím nepočítá
Za vypuštění jednoho třísetlitrového WC vybírají České dráhy 127 korun.
České dráhy „neadekvátně zatěžuje“ provoz takzvaných fekálních kolejí a vysávání splašků z vozidel jiných dopravců. V nedávné diskusi Trendy Zdopravy.cz to uvedl generální ředitel ČD Michal Krapinec s tím, že tyto služby by pro ostatní dopravce měla zajišťovat Správa železnic.
„České dráhy velmi ekonomicky zatěžuje, že musejí tuto službu pro ostatní dopravce zajišťovat […], je třeba si uvědomit, že ten půlmiliardový náklad, který my neseme, je balík peněz, který bych osobně raději předal na infrastrukturu. Já si nemyslím, že tohle má národní dopravce dělat,“ řekl Krapinec.
Zároveň připustil, že ČD mají v případě těchto služeb špatně nastavený ceník. Za vypuštění jednoho třísetlitrového WC vybírají 127 korun. „Máme díru v ceníku a já udělám maximum pro to, abychom tyto díry zalátali. Mě ten objem přijde neadekvátní, velmi intenzivně to revidujeme,“ doplnil manažer.
Podle majitele RegioJetu Radima Jančury si ČD musely zařízení na vyprazdňování vakuových toalet zbudovat především ve svém vlastním zájmu kvůli rostoucímu počtu moderních vozidel. „A my, když tam jedeme, tak pomáháme s ekonomikou,“ řekl Jančura. „Já bych si to hrozně rád vybudoval, ale nemám pozemky. Všechny pozemky jsou Český drah a já si tam nemohu vykopat vlastní fekál,“ dodal s poukazem na nedořešený převod pozemků ČD na Správu železnic.
Podle něj nejde o vysokou investici. „My to budujeme v Malešicích a ve chvíli, kdy tam budeme mít volnou kapacitu, ať se tam přijde vykálet, kdo chce. Je to byznys jako každý jiný,“ řekl podnikatel.
Přání Českých drah, aby se o toalety dopravců starala Správa železnic, zůstane ještě dlouho nevyslyšeno. „Správa železnic o převzetí zmiňovaných zařízení služeb neuvažuje. Jsou v majetku Českých drah v jejich uzavřených areálech. Stále platí, že tato zařízení by měli majitelé zpřístupnit i jiným dopravcům,“ sdělil mluvčí SŽ Jan Nevola.
Pokud ale podle něj v budoucnu dojde v rámci investic do infrastruktury k budování nových zařízení služeb, budou provozována Správou železnic. „To se týká například odstavných kolejí v Libni nebo odstavy VRT ve Strašnicích,“ doplnil Nevola.
Diskuse o zařízení služeb začíná zhruba ve 48. minutě konference Trendy Zdopravy.cz.