Spor o splašky. České dráhy služba jiným dopravcům podle Krapince zatěžuje, Správa železnic s převzetím nepočítá
Depo ČD v Michli (ONJ), hala údržby vakuových toalet. Autor: Zdopravy.cz/Jan Šindelář
Za vypuštění jednoho třísetlitrového WC vybírají České dráhy 127 korun.
Chtěli depa, mají depa…
Nestačilo by vydefinovat limity, kolik kde lze vypustit a pak pomalu upouštět na trati ( mimo stanice a tunely)
Fekální kolej by měla být v každém dopravním uzlu (např. krajské či okresní město) a měla by být v majetku SŽ, která by její služby (odsátí WC a doplnění vody) umožňovala za poplatek všem dopravcům. Důvodem je to, že dopravce, který tam jezdí nyní může být za několik roků nahrazen jiným, tak proč by si měl tuto investici v řádech výších desítek milionů budovat sám. Jednak mu ji žádný objednavatel dopravy nezaplatí a jen veškerá administrativa by mu zabrala několik roků. Dříve padaly exkrementy na koleje a nikdo to neřešil a WC bylo vždy nějak použitelné, ale dnes s vakuovými… Číst vice »
Jasně vidíme kam to došlo rozdělením na x podniků..a sz to je největší bordel.. začíná to prasklou trubkou v jedné nejmenované stanici.. voda zaplavila sklep.
Má SŽ vlastní depa? Nemá! Ať si tedy fekální koleje buduje každý ve svém depu
Jako že si každý z více než sta dopravců v ČR bude muset postavit své vlastní depo?
Tolik dopravců ale neprovozuje osobní dopravu.
Nemusí, pouze si zaplatí u dopravce, který své depo má. Stejně někde ten dopravce musí dělat prohlídky, kontroly, a běžnou údržbu.
Geniální!
Nechte si to patentovat a uplatněte tu vaší ideu v bytové výstavbě – každý byt vlastní odpadovou rouru..
Co bude s RJ až Jančura nebude? Je to problém mnoha soukromníků.
A co se stalo s Manou, například? Koupil jí Ahold.
Až „Jančura nebude“, tak, buďto, za sebe zavčasu najde a vyškolí nástupce, nebo to, zavčasu, prodá, nebo to skončí a závazkové linie převezme jiný dopravce.
V čem je problém?
Mana, Prima, Cash&Carry i Sesam byli a jsou stále ze skupiny Ahold akorát se přebrandovali na Albert hyper a super markety. U zbytku bych se řáchal, kdyby RJ přežil ČD 🙂
To je pravda – nutno změnit cenik, když už tuto cenu někdo vytáhl z firmy-spíše zveřejnil dopravce,který má o službu zájem. Na druhou stranu-proč pořád přístup na vlečku čd, když je přetíženo..jak píše názor p. Jančura ano je to byznys…ale šitý na míru podle politiků jak se komu hodí,…. to je úplně jedno kdo jezdí, jen když přijde k hotovému-pak dá velmi vysokou slevu a nepotřebuje živit ostatní
A to je problém změnit ceník?
Pokud by nasadili znatelně nadnákladové ceny, bylo by to vzhledem kjejich víceméně monopolu asi napadnutelné.
Žádný monopol už dávno nemají neměl nesmysly.
Tak snad nikdo nežádá šílené odrazující ceny. Prostě náklady plus přiměřený zisk, každé podnikání se tak dělá.
Také v tom emotivním prohlášení chybí skutečné vyčíslení kolik fekál pro konkurenci stojí a kolik na tom trhnou, je tam poněkud manipulativně, te je to stojí celkem půl giga a trhnou 127 Kč (na jednom záchodu), takže se můžeme jen dohadovat kolik je podíl vlastní / cizí a kolik těch cizích hajzlíků tam za rok projede.
No nevím, třeba na vjezdu do Berouna od Prahy tamové „zařízení služeb“ je a široko daleko žádné uzavřené depo není.
Na druhou stranu jestli si ČD použití nacenili nízko, tak si za to tak nějak mohou sami.
Benešov a Kolín taky, namátkou.
Ale investor jsou ČD a počítám, že na svém pozemku.
Zdice? Beroun (pivovar Medvěd)?
Nechápu proč by se měla SŽ starat o fekál z vozidel. To ať si dopravci zařizují.
Tak pak zrušit zařízení služeb, a ať si to dopravci mezi sebou vyjednají sami, nevyjednáš smůla.
Jasně a proč by ŘSD řešila odpočívky, ať si to každý majitel auta vybuduje sám. Pane vachmajster, oni jsou hlava.
Když to ekonomicky nevychází z toho mi vyplývá že to musí zdražit. Pokud se to nebude ostatním líbit ať si jímky vyprazdní jinde.
Zákon nabídky a poptávky.
Aspoň zatím ještě i zákony regulující zneužívání dominantního postavení.
Pokud na této službě ČD prodělávají, je nutné cenu ,,narovnat“. Udivuje mne, že se o tom jen mluví a nekoná se. Třeba benzínky reagují naprosto bleskově.
Nemyslím si že by v čerpání odpadu měly ČD dominantní postavení. Kde jaká čistírna odpadních vod Vám přijede vysát septik. Firem zabývajících se nakládání s odpady je mnoho.
A ani jednu na dráhu nepustí protože pozemky byli přihrány komu? I mobilní wc dělá kde kdo. A toto je celoroční bussines.
Nechápu co si RJ stěžuje. Naposledy v RJ byla půlka záchodu mimo provoz a druhá půlka hnusná jak u ČD v roce 2001. Tak je možné šetřit.
To expres na Mnichov další týden byl ještě luxus.
Vy jste ten článek nečetl, že? Stěžuje si v něm ČD, nikoliv RJ.
Četl ho, jen někteří si tady do RJ musí rypnout za každou cenu 😀
Právě je tam i komentář RegioJetu, který si stěžuje, takže článek jste spíše nečetl vy.
Jančurák si stěžuje pořád, to je jeho styl, všude chce všechno grátis, zázemí nemá, ale není problém ho udělat, akorát to stojí na těch pozemcích.
A v čem tedy nemá pravdu?
…řekl Jančura. „Já bych si to hrozně rád vybudoval, ale nemám pozemky. Všechny pozemky jsou Český drah a já si tam nemohu vykopat vlastní fekál,“
takže: Já vlastně nemám zázemí, jsem nejlevnější, tak mě pusťte k sobě. (Opravy, údržby, fekál, myčka, ….)
Za ty peníze bych si zjednal i domů na pucovaní hajzíku
Pokud to mají v ceníku? Třeba to časem pan ředitel zjistí, co a proč a za kolik jeho firma nabízí.
Pak by si už mohli dát rovnou billboardy „ČD: firma na ho.no.“
KDO pasoval ČD na národního dopravce? Já myslel, že na našem trhu jde o stejné dopravce a jen ČD mají jiného majitele, toť by mělo být asi tak všechno…
Však to je pořád stejná písnička, mající důvod v záměrně absurdním převedení majetku státu ve správě ČD s.o. na ČD a.s. a jeho následném odkupování zpět do státních rukou.
ČD je národní dopravce a RJ a spol. je mezinárodní dopravce 😀
Mi připomínáte hlášení rozhlasu v Púchově kdy bageta do Strelenky a Střelné a Horní Lidče byla avizovaná jako mezinárodní osobní vlak.
A to také byl, a nejen mezinárodní, ale i mezistátn.
CD se tak pasovaly samy….Ale z logiky věci mají k tomuto označení nejblíž – jsou a.s. ve vlastnictví statu, mají zdaleka největší výkony, největší historii atd …Když už se tím má někdo honosit, tak asi holt cd, i když to mám pocit svého času krátce zkoušel i LE, ale pak s tím asi pro trapnost přestal.
U akciovky, která vznikla roku 2003 a ještě si ani nestačila uspořádat své majetkové poměry, bych o „největší historii“ pomlčel. Stát bych s národem taky neztotožňoval.
Nu, vznikla ze státních drah, transformací. Také bych rozlišoval stát (v němž zpravidla žije více národů) a národ samotný, bráno tedy kmenově. Chtějí-li ČD přepravovat jen jeden národ, je to smutné, jejich věc.
Pozor na jazyk – na západ od nás to jazyky nerozlišují. Třeba to je kvůli angličtině.
A státní by ukazovalo na STÁTNÍ PODNIK, což (asi) nemá být. Akciovka ve veřejném (krajském, obecním) je něco jiného.
State vs nation? Angličtina to rozlišuje.
Az na to, ze nationality je statni prislusnost. Stat, zejmena v americke anglictine je „spolkovy“ stat, napr. Florida, California. Cele USA jsou nation. A jaky je tam maglajs narodu to vi snad kazdy.
spor o hovně
Ať se každý ze svých sraček dostane sám. 😁
Tedy v tomto sporu fandíte ČD, že? 🙂
Pod SŽ, jako jedna ze služeb osobní dopravě, by to bylo systémové řešení.
Ovšem je jasné, jak by to asi, při dlouhodobě prokazované firemní kultuře této firmy, mohlo fungovat.
Pokud to ČD z nějakého důvodu musejí dělat i pro konkurenci, tak samozřejmě na komerční bázi.
Problém je ten, že ČD nejsou jedním z mnoha dopravců, ale nesou si s sebou dědictví minulosti (např. nevyřešené pozemky) a tím pádem ostatní dopravci, na rozdíl od ČD.nemají rovný přístup k řešení této problematiky,
Samozřejmě. Jo, o kasu, nebo nějakou „čekárnu 1. třídy“, nebo jak nazvat ČD Lounge, nebo nějaký jeho ekvivalent u RJ, atp., o to problém není, poněvadž (zatím!) je většina nádraží tak veliká, že MístaDost i pro jiné dopravce, než ČasuDost. Ale třeba přístup k DKV, ARR opravuje RegioŠuky, doslova, na koleně kladivem a klíčem. No a nebo ano, přístup k „uhelné jámě“ pro 21. století – jámě na sračky z vagonů. Ale tak to je celkový problém nekoncepčnosti tady toho bisarního řešení, že jedna osoba vlastní trať, druhá osoba na ni provozuje nákladní dopravu a třetí osoba dopravu osobní. Mimochodem,… Číst vice »
Upřímně ať si každý postaví svojí infrastrukturu sám. Ono je jednoduché za službu platit a něco jiného je infrastrukturu vybudovat a starat se o ní.
Máte vlastní elektrárnu a studni? Tak hodně štěstí…
Nejlépe každý cestující, ať si v tom voze poradí několik hodin bez záchodu, že. 😉 Snad raději ne…
Tyhle české (podle mezinárodních zdrojů Belgické) vakuohajzly jsou strašně malé, že to často i cáká všude po té kadibudce. Vozy vyrobené/modernizované na Slovensku jsou na tom mnohem líp nebo i ty „láhve na zalévání kolejí“ jsou dostatečně široký hluboký.
V Belgii asi mají menší ho.na a pak to necáká🔥
Možné to je. Třeba nemají ve zvyku se na truc přecpávat, jako někteří zdejší rádobymachři, nýbrž jedou na kvalitu (a pak mají i méně odpadního trusu), kdo ví. 🙂
A nebo mají menší splachovací nádržky, neboť rozhodující je objem vody použité ke spláchnutí.
10 litrů vs 6 litrů vody na spláchnutí opravdu prdelí nedoženete.
Pane Františku,
vzhledem k tomu, jak tady skoro denodenně předvádíte, jak nesnášíte asfalt a propagujete vlak do každé dědiny, tak předpokládám, že vy asi pojedete spíš na tu „kvantitu“, protože v autě, nebo většině linkových autobusů byste si, co se týká humidování, ani neškrt.
Tak jestli se přecpou belgickou čokoládou, mají pak zácpu a záchod nepotřebují.
A s tím si neumíš poradit?
Používej to jako nášlapnou výsernu. Problém vyřešen, harmonie obnovena! 😎
Tohle je vážně problém o hovně!
„Nášlapná výserna“ – to si musím zapamatovat. 🙂
Mohu vás poprosit o informaci, jak byste ten váš fekální novotvar přeložil do němčiny?
Jančura uklízí vozy?
On vám to neoznámil dopisem do vlastních rukou? Zapomněl na vás?
Článek o hovně… Ale dobrej
Takže si učtují 42 halířů za litr, pričemž stočné činí 7 halířů za litr a ještě na tom prodělávají?
+ elektřina (motor vývěvy, v zimě ohřev celého boxu)
+ údržba
+ amortizace
Ohřev boxu? Ono to neteče přímo do veřejné splaškové kanalizace? Amortizace splaškové přípojky DN200 snad nebude 350 kč/m3 a nejedna obec čerpá objemy v řádu 100.000 litrech* za den, aniž by se účtovalo stočné v řádu stokorun.
*) 1000 ekvivalentních obyvatel á 100 litrů/osoba/den
🙂
Vůbec netušíte jak takové zařízení vypadá, natož jak funguje.
Ale s kalkulací ceny za provoz takového zařízení jste hotov raz, dva.
„ono neteče přímo do veřejné splaškové kanalizace? “
Ne.
Box se musi ohrivat zvlaste v zime… a pri praci s odpadem musis splnit i vsechny normly k ochrane prirody a krajiny … zamezeni kontaminace pudy atd..
Na chatu mi jezdí hovnocuc, za pár stovek vycucne X kubíků hoven. Zařízení je to stejné, ba dokonce hůř je mobilní a amortizaci má tedy jako kráva. Splnit požadavky na likvidaci odpadu musí naprosto stejné. Nějak se mi nezdá ani ta jejich současná cena.
Ještě dodám, že cena za vývoz žumpy je cca 200 až 500 kč/m3 a platíte navíc za nákladní auto a jeho najeté kilometry.
Takže se opravdu vyplatí tu fekální kolej napojit na veřejnou kanalizaci.
PS: Případný ohřev nádrže ve vagonu snad jde z troleje a tuto elektřinu dopravce platí, stejně jako při aktivním odstavení.
Je na to v depu zařízení, které oddělí „zrno od plev“, tuhý odpad jde na zpracování a vyčištěná voda se teprve vypouští.
Žádný hovnocuc a vypouštění do kanalizace. Ani nelze mýt vozy a sajrajt nechat vsakovat do kolejiště, jako na Smíchově.
Je otázka, jestli to dovoluje kanalizační řád. Splašky musejí být „čerstvé“, jinak přetěžujete ČOV.
Stočné v Brně je cca 50 Kč na 1000 litrů. To je haléřů jenom pět.
nemuzes porovnavat klasicky odpad a odpad s vlaku… tam je to nakladove o jinem… spise ten kto delal kalkulace a smlouvy u CD by si zalouzil profackat. I kdyby dali cenu x 2.5 tak by to bylo i pro soukr. dopravce OK..
jako že ovno z vlaku je něco úplně jiného než ovno z nádrážního záchodku?
Otázkou času je, než SŽCZ vybuduje vlastní srací jámy, pak už nebude ČD nikdo „obtěžovat“, ne? 🙄🙃
Jen tak mimochodem: proč to nezdraží, když je to tak „obtěžuje“? Nebo nemohou, skrze přístup k infrastruktuře, atp.?
Sz na to sere
SŽ by měla vybírat poplatek za zahnojování kolejí otevřeným WC…
No to je zase názor, kdyby jste napsal, že bude pokutovat dopravce, když se jim sype náklad z vozu, tak bych to pochopil, ale otevřené WC kolejím nijak neublíží.
Splašky nepřispívají ke znečištění šterkového lože?
Ano a navíc hnojí vzrostlou vegetaci na kolejích
Heleť, to je „zařízení k zalévání kolejí“, a spolu se „zařízením k vyhazování lahví“ v Šukafonu, a s populární koženkou, patří k lákavým tradicím naši železnice, kterou je nezbytně nutné zachovat! 😎😜😂
Záleží samozřejmě na kvalitě zkonzumovaných pokrmů, od toho se odvíjí i kvalita hnojiva.
jo, takovej Braník 🙂
Jo a pak chudák Správa železnic musí jezdit s cisternou Roundupu.
Ale co brání ČD nastavit cenu tak, aby na službách pro jiné dopravce neprodělávaly?
Protože by tím zdražily i služby sami sobě. Mohou dát jen náklady + přiměřený zisk.
No ale Krapinec si stěžuje, že za současnou cenu na tom prodělává. Tak já právě nerozumím tomu, proč si stěžuje, jestliže vyřešit to mohou samy ČD. Nebo jestli je něco, co mi uniká, jako že mají třeba od někoho nařízeno to dělat za takovou cenu.
Na to už jsem se ptal výše: pravděpodobně monopol a přístup k infrastruktuře? 🤷🏽♀️
Když pan ředitel říká, že pracují na revizi, spíš to indikuje, že prostě dosud to nikdo neřešil, jestli je ta cena rozumně nastavená, nebo ne.
Jo takhle … 😅
No dobře, ale co to je za kokoty tam, zase, od Husáka tam jsou, nebo co? 🙄
Tak čistě držím hubu, ne, upravím cenu, ne, problém vyřešen, harmonie obnovena, ne? 🙃👌
No dobře, možná u soukromníka můžete před původní cifru po partizánsku přihodit nějakou číslici ke zreálnění ceny. Vy si asi nedovedete představit ten složitý administrativní proces (bachor – čepec – kniha – slez) na změnu této ceníkové položky u největšího národního dopravce. Víte kolik různých vyjadřovaček, oponentur, meziodborových konzultací a kolokvií k tomuto problému to může vyvolat? Ještě navíc, jako vedlejší efekt rozčeření desetiletí stojatých vod může hrozit, že se zavede proces posouzení technického a provozního stavu stávajících zařízení, což bude mát za následek „Soubor opatření 2023“ k odstranění alespoň těch největších závad, což se může zase projevit i v… Číst vice »
Jak je řešeno to „odpadové hospodářství“ u lůžkových vozů, které nemají kotel na uhlí a samovar, za to mají sprchy a taky tu vakuovou mísu? Je to úplně stejný princip, jenom je tam ta záchytná nádoba větší / je jich víc?
Cos hulil?
Neposuzuj podle sebe druhé a nemontuj se do věcí, o kterých víš kulový hovno. Kokot, tvl. 🤪🙄
Tak, asi, když si ČD účtuje částku za vyčerpání normální odpadní jámy, nějakou, tak si – asi – bude účtovat větší, pokud ta odpadní jáma bude větší, no a nebo si jí bude účtovat vícekrát, pokud tam těch odpadních jam bude víc, když ty vagony mají uprostřed ty „De Luxe“ (či jak se to jmenuje) oddíly se sprchou, vlastní mísou a umyvadlem, ne? 🙄
Jakože když si někdo vezme deluxe tak sere víc než ten kdo jede v noci na sedačku??
A, pán je poněkud natvrdlý! 🙄 V klasickém UIC-Z vagoně, nebo Reko jiném vagoně, který má uzavřený WC systém, máš jeden záchod na každém představku, no a pod jedním záchodem máš na každém představku nějakou tu jímku, asi o typisovaném objemu, že, a za její vyčerpání alternativní dopravce zaplatí ČD částku, která je uvedena v článku. Pokud vezmu, například, „ruský“ vagon WLABmee ZSSK, který má sprchozáchod na jenom z představků, tak logicky tam musí být větší vodojem, protože spláchnutím záchodu a pomytím rukou jaksi vytvoříš méně odpadní vody, než tím, že se budeš sprchovat. A pokud vezmu „německý“ vagon WLABmz826… Číst vice »
tak ona vetsinou voda z umyvadla tece klasicky na koleje, do fekal nadrze jde jen odpad ze zachoda,. pripadne u novych RS1 jde voda do mensi jimky a pak se sni dá spachovat, takova mala recyklace
Já tak, takže i z umyvadla ze služebního oddílu stevarda, nebo v restauračním vagonu, atp.
To mne nenapadlo! 👍😃
No, dobře, ale pořád je tam 5 mís namísto 2. 🤷🏽♀️