Jihomoravský kraj řeší provoz bateriových vlaků, plánuje je nasadit na pět linek
Předběžné tržní konzultace mají ukázat, co mohou dopravci nabídnout.
Na pěti linkách by se mohly v Jihomoravském kraji objevit takzvané akutrolejové jednotky, které kombinují pohon z trakčního vedení a na baterii. Zjednodušeně bývají označované jako bateriové jednotky (BEMU). Kraj již vypsal předběžné tržní konzultace na dopravce, který jejich provoz zajistí. Chce v nich zjistit, jaké zadávací podmínky má nastavit. Dokumentaci zveřejnil kraj na svém profilu zadavatele, upozornila na ni agentura ČTK.
Výběrové řízení chce kraj vypsat v roce 2025, provoz začne nejdříve v roce 2028. Kraj záměrně vybral tratě, které figurují na seznamu těch, které plánuje Správa železnic částečně elektrizovat. Jde o spojení Brno – Třebíč (linka S4), Brno – Miroslav (linka S41), Brno – Veselí nad Moravou – Staré Město u Uherského Hradiště (linky S6, R56) a Bzenec – Moravský Písek (linka S61).
„Účelem plánovaných předběžných tržních konzultací je nalézt nejefektivnější možné řešení z hlediska potřeb Jihomoravského kraje a získat informace potřebné pro optimální nastavení zadávacích podmínek připravovaného nabídkového řízení,“ uvedl kraj.
Možnost dřívějšího konce desetileté smlouvy
Jde o tratě, kde dosud jezdí České dráhy, od prosince 2024 má jezdit dopravce, který vzejde z poptávkového řízení. „Vypsání nabídkového řízení pro nasazení akutrolejových jednotek předpokládáme v roce 2025,“ řekla ČTK mluvčí krajského úřadu Alena Knotková. Ve smlouvách, které kraj uzavře s dopravci na zmíněné tratě od prosince 2024, bude podle ní klauzule, která umožní dřívější ukončení desetileté smlouvy. Kromě dvou zmíněných tratí se tržní konzultace týkají ještě tratě z Brna do Hrušovan nad Jevišovkou a kratičké tratě z Bzence do Moravského Písku.
O nasazení BEMU se v řadě regionů mluví, zatím prvním regionem s jejich pravidelným provozem má být Moravskoslezský kraj.