České dráhy nasadily v Olomouckém kraji první třívozové regiopantery nové generace
Nasazení nových vlaků zkrátilo jízdní doby z Olomouce do Šumperka až o patnáct minut.
Se zhruba dvouměsíčním zpožděním vyjely dnes v Olomouckém kraji tři nejnovější třívozové jednotky RegioPanter. České dráhy je nasadí na trať Olomouc – Uničov – Šumperk.
K nasazení jednotek došlo se zhruba dvouměsíčním zpožděním. Původně měly být od výrobce, společnosti Škoda Group, předány v dubnu. K dodání trojice jednotek došlo na začátku týdne, poté na ně byly umístěny polepy Olomouckého kraje.
Další jednotky RegioPanter řady 640 budou přicházet ve druhé polovině roku a na začátku roku 2024. Celkově jich v Olomouckém kraji bude jezdit na tratích v elektrické trakci 27.
První ze tří nejnovějších jednotek RegioPanter včera premiérově vyjela hned na prvním ranním spoji z Olomouce do Šumperka. Vlak Os 12433 odjel z Olomouce ve 4:15 hodin a do cílové stanice dorazil v 5:36 hodin. Druhá jednotka vyjela včera odpoledne a třetí by měla být nasazena během dneška. Všechny tři jednotky jsou ve zkušebním provozu, který je spojen s vyladěním v provozu, kdy výrobce bude zajišťovat případné odstranění garančních závad. „Věříme, že nové vlaky a rychlejší spojení přilákají do vlaků nové zákazníky,„ říká Jiří Ješeta, člen představenstva a náměstek generálního ředitele ČD pro osobní dopravu.
Olomouc – Šumperk za 50 minut
Nasazení jednotek má přinést na trať Olomouc – Uničov – Šumperk zkrácení jízdních dob. Se změnou jízdního řádu začne platit dynamičtější a obsáhlejší jízdní řád, který na úseku Olomouc – Uničov již plně využívá jak traťové rychlosti 160 km/h, tak dynamických vlastností elektrických jednotek. Jízdní řád je díky tomu rychlejší a nabízí vyšší počet spojů. U části z nich (spěšné vlaky) je cestovní doba v úseku ze Šumperka do Olomouce zkrácena o 12 až 15 minut na celkových 50 minut.
Trať z Olomouce do Šumperka je nejmodernější, nejrychlejší a také plně elektrizovaná regionální trať, na které od nového roku mohou jezdit pouze vlaky s evropským zabezpečovačem ETCS. Provoz pod novým zabezpečovačem přináší ale také problémy s náhlým nouzovým brzděním, jak nedávno upozornila Česká televize.
Na trati 290 Olomouc – Uničov – Šumperk již od začátku letošního roku jezdí šest nových dvouvozových RegioPanterů s kapacitou 160 míst. Díky nasazení třívozových souprav je nyní celá trať pokryta pouze jednotkami RegioPanter řad 650 a 640. Ty nyní obsluhují kromě úseku Šumperk – Uničov – Olomouc také celou novou linku, která pokračuje přes Přerov až do Vyškova na Moravě. Klasická souprava složená z lokomotivy řady 362 a osobních vozů slouží jako záloha.
Jednotka RegioPanter druhé generace má kapacitu 234 míst a nabízí vše, co odpovídá standardům moderního cestování v regionální dopravě 21. století.
Výbava elektrických jednotek v bodech:
-moderní světlý a přehledný klimatizovaný interiér s ergonomicky řešenými čalouněnými sedačkami v provedení 2. třídy;
-bezbariérový nástup s podlahou vozidla ve výši moderních nástupišť bez nutnosti překonávat schody, pro cestující na vozíku budou vybaveny plošinou pro překlenutí prostoru mezi nástupištěm a podlahou vozu, na zastávkách s nižšími nástupišti usnadní nástup dodatečný výsuvný schod;
-moderní bezpečné předsuvné dveře ovládané tlačítky, centrálně uzavírané a blokované již před rozjezdem vlaku, navíc pro nevidomé a slabozraké budou čelní dveře jednotky vybavené dálkovým ovládáním dveří obsluhované slepeckou vysílačkou a vybavené akustickým majáčkem;
-prostorné bezbariérové WC přístupné také osobám na vozíku s uzavřeným systémem a vybavené také sklopným stolem pro přebalování kojenců;
-doplňkové služby, jako jsou elektrické zásuvky pro napájení přenosné elektroniky cestujících, např. mobilní telefony, tablety atp. včetně USB portů, wifi, sklopné nebo rozkládací stolky podle rozmístění sedaček a zásuvky 230 V pro dobíjení baterií elektrických invalidních vozíků;
-dostatečné velké prostory pro umístění kočárků, jízdních kol a přepravu osob na invalidním vozíku;
-moderní audiovizuální informační systém poskytující informace o jízdě vlaku a zastávkách všem cestujícím včetně nevidomých, slabozrakých nebo neslyšících osob, pro nevidomé a slabozraké budou uvnitř soupravy k dispozici také informační štítky v Braillově písmu.
Technické parametry:
Délka: 79,5 metru
celkový počet cestujících 508 (234 sedících, z toho osm v 1. třídě)
Maximální rychlost 160 km/h
Výkon 6 × 340 kW
Jmenovité napětí trolejového vedení 3kV DC / 25kV 50 Hz
Výška nástupní hrany od temene kolejnice: 580 mm