Všichni se držte, jede na nás Pendolino! Drážní inspekce popsala loňskou tragickou srážku v Bohumíně
Strojvedoucí měl v krvi množství alkoholu odpovídající střední opilosti, i přes pozdní příchod mu nedal nikdo "dýchnout".
Drážní inspekce dokončila vyšetřování tragické nehody Pendolina Českých drah, ke které došlo loni v červnu v Bohumíně. Po srážce s lokomotivou zahynul strojvedoucí jednotky řady 680, škoda dosáhla téměř čtvrt miliardy korun. Kvůli poškození jednotky došlo k jejímu vyřazení. Podle závěrů šetření k nehodě přispěla i skutečnost, že u strojvedoucího nebyla i přes pozdní příchod provedena dechová zkouška.
Vyplývá to ze závěrečné zprávy, kterou Drážní inspekce zveřejnila na svých stránkách. Detailně popisuje nejen samotnou nehodu, ale i to, co jí předcházelo. Strojvedoucí podle zprávy nastoupil na směnu ve stavu střední opilosti.
K nehodě došlo 27. června v 5:03, celková škoda je nakonec 238 milionů korun. Hlavní příčinou byla skutečnost, že strojvedoucí se s vlakem rozjel, aniž by byl ze stanice vypraven, tedy odjezdové návěstidlo mu jízdu vlaku neumožňovalo. Ke srážce se stojící lokomotivou řady 742 společnosti ČD Cargo došlo necelou minutu poté, co se strojvedoucí s Pendolinem nedovoleně rozjel. Pendolino v té době jelo rychlostí 57 km/h. Lokomotiva byla jako posunový díl pro posun se soupravou RegioJetu.
Zpráva důkladně popisuje, co nehodě předcházelo. Základní problém nastal již o pár hodin dříve, kdy strojvedoucí po příjezdu z Prahy do Bohumína se v době odpočinku na lůžku posilnil alkoholem. Po mimořádné události mu byla v krvi zjištěna hladina alkoholu ve výši 1,64 g/kg a v moči 3,00 g/kg. „Vzhledem ke zjištěné hladině alkoholu se nacházel ve stavu středního stupně opilosti, mající za následek výrazné postižení psychických, motorických a senzorických funkcí. Tento stav se mj. projevuje zřetelným snížením pozornosti a výrazným zpomalením tělesných výkonů,“ uvádí zpráva. Zřejmě i následkem toho zaspal.
Po rozjetí telefonát se strojmistrem
Zatímco obvykle bývalo Pendolino přistaveno k odjezdu ve 4:30, nyní se objevilo u nástupiště až ve 4:57 (2 minuty před pravidelným odjezdem vlaku). Strojvedoucí, který měl s vlakem jet do Prahy a jednotku přistavit, totiž zaspal. Jednotku nakonec musel přistavit jiný strojvedoucí bohumínského depa. Zpráva popisuje i to, jak stevardka Pendolina volala strojvedoucímu ve 4:54. Za jedenáct minut zahynul. „Volaný jí ospalým hlasem sdělil, že zrovna vstal a má v úmyslu jít na nástupiště k vlaku. Z hovoru, jenž trval 25 sekund, nabyla dojmu, že strojvedoucí vlaku Ex 516 zaspal,“ uvádí zpráva.
O deset minut dříve se ho telefonem pokusil kontaktovat tento strojvedoucí bohumínského depa, kterého strojmistr posléze požádal, aby Pendolino z odstavného nádraží přistavil k nástupišti. Po příchodu strojvedoucího, který zaspal, se ho dotázal: „Kde jsi?“, načež dostal odpověď: „Neřeš.“ Bohumínský strojmistr později vypověděl, že nešlo v případě zahynulého strojvedoucího o první případ, kdy nastoupil pozdě. Pražští strojmistři naopak uvedli, že se jim jevil jako svědomitý.
Strojvedoucí, který zaspal, se prakticky ihned po nástupu na stanoviště Pendolina rozjel a podle cestujících rozhodně před srážkou nebrzdil, což potvrdila data zaznamenaná registračním rychloměrem. Hned po rozjetí telefonoval s pražským strojmistrem.
Na chybějícího strojvedoucího upozornil dispečer Správy železnic
Ke srážce došlo ve chvíli, kdy posunový díl čekal na postavení posunové cesty na koleji pravého přednádraží. Strojvedoucí lokomotivy ČD Cargo popsal, že těsně před srážkou zaslechl vedoucího posunu posunového dílu, jak zvýšeným hlasem sdělil: „Všichni se držte, jede na nás Pendolino!“ Otočil se a viděl jedoucí Pendolino. Po srážce omdlel a byl v šoku, utrpěl zranění.
Zpráva upozornila na základní pochybení i u Českých drah, které mají ve vnitřní směrnici napsáno, že pokud nastoupí strojvedoucí pozdě, musí mu být provedena dechová zkouška na přítomnost alkoholu. Nic takového však nenastalo. Pozornosti inspektorů neuniklo ani to, že nenastoupení strojvedoucího Pendolina na směnu začínající ve 4:05 zjistily České dráhy až na základě upozornění dispečera Správy železnic ve 4:47, tedy o 42 minut později.
Drážní inspekce současně řešila i podmínky na nocležně v Bohumíně. Stav nocležen strojvedoucí často kritizují. „Vnitřní zařízení nesplňovalo současné standardy ubytování,“ uvedli inspektoři. Upozornili na vysokou teplotu v pokoji, teprve po této události vybavily České dráhy pokoj mobilní klimatizací.
České dráhy se rozhodly, že poškozenou jednotku nebudou již opravovat. Nebude rozebrána na náhradní díly. Dostane zabezpečovací systém ETCS a dráhy ji zařadí do výměnného systému těžké údržby s ostatními pendoliny. Ze sedmi vozů zůstalo pět provozních.