Všichni se držte, jede na nás Pendolino! Drážní inspekce popsala loňskou tragickou srážku v Bohumíně
Pendolino po srážce v Bohumíně. Foto: Zdroj Zdopravy.cz
Strojvedoucí měl v krvi množství alkoholu odpovídající střední opilosti, i přes pozdní příchod mu nedal nikdo "dýchnout".
Dlouhá diskuze co vše by tady spousta lidí udělala jinak atp., ono jestli jste si toho nevšimli, tak změny se konají zásadně až po medializaci, takový trochu alibismus, pak to pomalu odšumí a ty změny se také vytratí, ono když máte nahoře něco zkostnatělého, je lepší si vzít hrách a házet jej na zeď, tak se aspoň rapidní většina nenaXere. 🙂
Na směny pod vlivem se nechodí už hodně dávno, to není potřeba medializovat. Že ho zrovna nechytli, je smůla.V tomhle případě nejvíc jeho.
Zavede NOVÝ §1. Když někde neco pravidelně jezdí´ tak se tam nevěru s nějakým odepsanym posunovací stroto kocourem. Nenaboural se takto jezdíte nějaký Vectron a další nové drahé stroje ?
A k tomu chlastu. Jasné. Jenže bylo to tak ? A kdyby se tam nenasralo těch 70 tun odepsaneho šrotu, tak s velkou pravděpodobnosti do Olomouce vystřízlivěni nebo vystřídali. Ono s vlakem vykolejit je přece jen složitější, než s autem
Čímž ten alkohol v žádném případě neobhajuju
Neděláte doufám v dopravě?
Jakože jet z Bohumína do Olomouce ožralej by byo v pořádku?
Nebylo, ale pouhá statistická pravděpodobnost, ze se něco stane je o několik radu nižší, než když mu zkritizovali trať starým tělesem.
Ty nastupuješ kde ráno?
No taky mohl něco projet ve 160 km/h ještě než stačil vystřízlivět a trefit třeba jiná osobní vlak. Nechápu, proč vám připadá, že by to bylo v pořádku, když to nebylo v pořádku už od začátku.
Jasne, zablokujeme Ex 1022 na dobu nez se fira raci dostavit na vlak, jen proto, ze ozraly fira neni schopen videt, ze ma na navestidle Stuj….
Dokud nadvlak neposlal připravenost, tak před ním může být provoz.
> tak se tam nevěru
Jestli jste věrný či nevěrný je nám jedno.
Podle vaší logiky – kdyby ten fíra přišel do práce o hodinu později, tak na hodinu zablokujete půlku Bohumína, chápu to dobře?
Hlavně tomu chlastu zas až tak moc nevěřím. Fira je mrtvý= ideální obětní beránek na zničeny nepojisteny vlak za 400-500 milionu.
Aby jsme za par let nezjistili u soudu, ze to promile bylo výrazně nižší, klidně na úrovni 2 piv a Hlavni příčina bude někde fatálně jinde. O čem mluvím? Fira, co projel nákladem 90 úsek na 30 s cibulemi a vápno bylo od Chebu po Plzeň, tak to po x letech u soudu dopadlo pro firmu podstatně lip, než zde bylo diskutováno a byla naznačeno spoluvina provozu a SZ .
Ty seš taky pěkně zlitej, že? Dej tomu čas. Na soudním lékařství mu fakt promile nepřidali, to si nikdo netroufne a už ten první popis nehody odpovídal tomu, že tam vletěl jak šílenec. Za to žádný posun nemůže.
Je otázkou, co si řekli fírové při předání.
„Připravenost jsem poslal, už je to vypravený“ – nedá se dokázat, že to neřekl ten co to vyvezl z depa. I když o tom pochybuji a navíc by si to nový měl ověřit.
Nejsem „postižený“ příslušností k dráze, jsem povoláním jen programátor, takže se zcela laicky ptám, k čemu tam je ten návěstní opakovač, když při jízdě kolem návěstidla Stůj to strojvedoucímu rovnou nedá pár facek (to bych chápal), ani to nespustí nějaký kravál (to už chápu měné), a dokonce (a to už fakt nechápu) to tu červenou ani neukáže. Vnímám to tak, že dráha se vyvinula jako jakýsi paralelní svět, každý tam přesně ví, co má jak být a proč to tak je, každý si tam všechno odůvodní, ale já když se na to dívám zvenčí, tak mám pocit, že ti drážní… Číst vice »
Můžeme poděkovat komunistům, že šli cestou barvičkovače místo zabezpečovače. Indusi (PZB) v Německu funguje od roku 1954, u nás v roce 2023 nemáme výhradní provoz na zabezpečovači, který tomu fírovi dá „pár facek“ a ještě se tu najdou lidi, kteří proti takovému zabezpečovači bojují.
Spíš bych poděkoval těm, kdo stoply už rozjetý vývoj našeho zabezpečovače ve chvíli, kdy se o ETCS teprve začínalo mluvit.
Což stejně bylo až o +- 35 let později.
A jaký to byl ten “ náš “ zabezpečovač?
Asi by byl jakýkoliv lepší, než ten dosud nezavedený nikde a testovaný na jedné bezvýznamné trati.
A haký teda?
Kdyby byl zájem, dalo by se do barvičkovače přidělat pár funkcí, jiné ubrat.
1) Při ztrátě kódu stůj (na déle než 3s?) vypustit vzduch. Projeté návěstidlo.
2) Zákaz MAN. Proti stůj se prostě jezdí 30.
3) Je nutné opisovat návěsti? Co takhle umět kódovat více rychlostí.
4) Pokud se schválně zmáčkne živák v blbý okamžik, řvát a zastavit. (Fíra neví, že jede proti volnu?)
Z 1+2 mimochodem vyleze, jak daleko za stůj maximálně dojedu.
Nejdříve je třeba říct, že si pletete barvičkovač jako obecné“označení“ a Mirell. 1) Něco takového ten Mirrel v minulých verzích dělal a dnes už to tam není právě proto že je to v praxi nepoužitelné a vlak každou chvíli zbytečně stál, protože přenos kodu není stabilní 2) MAN se používá nejen při jízdě proti stůj. Kde jste to vyčetl, že proti stůj se jezdí 30? A od jaké vzdálenosti to platí? 3) Ano to by jistě neškodilo, na druhou stranu že by to nějak spasilo svět a je třeba to řešit si nemyslím 4) U tohoto bodu už si myslím,… Číst vice »
No potěš koště. 1) Při ztrátě kódu stůj (na déle než 3s?) vypustit vzduch. Projeté návěstidlo. Anebo třeba přejezd, výhybka apod. 2) Zákaz MAN. Proti stůj se prostě jezdí 30. A na návěst 100 a volno se pojede 40. A v dlouhých stanicích, kde se jezdí okolo opakované výstrahy na cesťáku, budeme pravidelně zastavovat 1000 m za vjezdem, i když je to teprve někde v přednádraží. 3) Je nutné opisovat návěsti? Co takhle umět kódovat více rychlostí. Kompatibilita se staršími zařízeními vám nic neříká, že? Navíc, systém LS je už jen na dožití a žádný vývoj ho nečeká. 4) Pokud… Číst vice »
1) jestli výhybku přejíždí 4s, tak 4s.
2) Ano, na kód 40 se pojede 40. A opakovací výstraha se může kódovat. (Někde se to dělá přerušováním červeného kódu)
3) Dovedu si představit přibastlit to tak, že přímač který to neumí uvidí prostě mezikruží. A přímač, který to umí, dostane signál ještě i na jiné frekvenci(znamenající větší rychlost.)
4) těsně po změně kódu na volnější(rozsvícení modré) to není důvod.
Chci říct, že i s liniovým zabezečením, kódováním signálu xx do kolejového obvodu, se dá dosáhnout větší bezpečnosti. Nicméně v době, kdy se ČS řesení rozvíjelo, nebyla snaha.
1) Když jedete do předjízdných kolejí, tak se často kóduje až od odjezdového návěstidla pro opačný směr, tj. nekóduje se od první výhybky přes celé zhlaví. To bude třeba i 10 s. 2) na kód ŽM se tedy pojede 40, i když na návěstidle svítí „Rychlost 120 a volno“ (Poříčany). Opakovaná výstraha se přerušováním kód kódovala jen na 4AB, což je ale proti dnečním předpisům, kde kód ČS musíte mít alespoň 1000 m před návěstí stůj (a kód ŽS zase 1000 m před výstrahou, a proto se na Novém spojení v některých případech kóduje před posledním Volnem už žlutá, protože… Číst vice »
5) Srovnávám s ARS. Rychlost XX překračovat max 3 s, pak buď brzda nebo dodržená rychlosti a živák. Stůj projíždět s živákem.
Když se tu tak rád oháníte ARSkou, tak určitě víte, jak se pod ARSkou dojíždělo k červené.
A taky určitě víte, jak je to s délkou KO v metru a na dráze.
Co budete kódovat PŘED vjezdovým návěstidlem s návěstí „40 a výstraha“?
>Stůj projíždět s živákem.
No to si fakt pomůžeme.
Dnes se dá Stůj projet bez živáku?
1) Tak ty 3s byly s otazníkem, jak dlouho může prakticky trvat taková ztráta, když má důvod?
2) Nikde, protože se dneska smí projíždět stůj i 160(tedy Mirel to povolí)
3) U dožívajícího systému v dnešní době ne. Nicméně před X lety, když na světě byla první výhybka na víc, než 40. Mimochodem ARS v metru umí 5 signálů (stůj,20,40,60,80) a rychlost v následujícím oddílu.
4) Aspoň zařvat. Sníží se riziko, že strojvedoucí ve spánku mačká tlačítko bdělosti a promačká se k následujícímu průšvihu.
Na mačkání při zeleném kódu řve už LS90.
1) 5 vteřin, pak je stanoveno předpisem, jak se má strojvedoucí chovat. Není to důvod k zásahu VZ a rychločinnému brzdění. Jak chcete řešit situace, kdy z kódované tratě odjíždím na trať bez kódu? Necháme se jen tak z prdele odstřelit, protože si Leinad myslí, že jsem určitě projel klacek? 😀 2) Kolem stůj se jezdí jako kolem zneplatněného návěstidla, za svých podmínek – podle rozhledu, maximálně 40. S Mirelem, pokud rychlost před návěstidlem klesla pod 40, se Mirel stejně zamkne a víc jak 40 vám nedovolí – tolerance +7, takže přinejhorším ve 47 papálála. Nad 40 lze teoreticky s… Číst vice »
1) Jak často je na posledním klacku při odjezdu na nekodovanou trať stůj? (Aby byl důvod odstřelení)
Zajem není. Je nutné mít u AZD co nejvyšší tržby a ziskovou, protože asi generační obměnu změní vlastníka a padne do nějakého globálního nadnárodního koncernu
Že ho někdo nadnárodní sežere mu předpovídají již od privatizace, což je nějakých cca 30 let.
Těm lidem je dneska prostě o 30 let víc. Proto už několikrát Swancemberg nekandidoval na prezidenta… dělat business v 70 letech je už takové , no spíše přemýšlím, komu to předat a když nikdo rozumné není, tak je nabídka na koupi zajimavejsi
Swancemberg je prosím kdo?
Jdi ještě dál, až do první republiky.
První nasazení PZB rok 1932. Masivně po válce.
Crocodil, první nasazení v roce 1872, na konvenčních tratích se použiva dodnes.
U nas se po válce instalovali cedule “ Nespouštěj oči z trati“
To tak Američania vymysleli pred 100 rokmi systém prenosu návestí na riadiace vozidlo, ten sa, najprv licenčne, alebo priamou objednávkou výstavby od Američanov dostal do Sojuzu a odtiaľ ho zase ideovo okopírovali jeho satelity. Jasné, kódovanie prenosu funguje trochu inak, ale základné obrysy sú veľmi podobné: päť signalizovaných stavov (voľno, výstraha, stoj, zníženie rýchlosti a bez signálu), kontinuálny prenos pomocou koľajových obvodov a strojvodcu stráži len živák. Nemám teraz čas čítať záverečnú správu DI. Čakal by som, že v Bohumíně išlo to Pendolíno so zhasnutým opakovačom – opravte ma ak sa mýlim, ale prenos červenej vypína tri minúty po obsadení… Číst vice »
On ten opakovač právě proto že je to opakovač jen opakuje návěsti z návěstidl. Takže: 1) těžko někomu dá facku, když z principu nepozná, že vlak zrovna jede kolem návěstidla 2) ale ono to kravál dělá 3) nesvítí to protože jsou nějaké předpisy které říkají kdy a proč to nesvítí a má to i technické opodstatnění. A strojvedoucí jsou z předpisů zkoušení a tohle je prostě jedna ze znalostí Samozřejmě že dráha se vyvinula jako paralelní svět. Přece se tenhle obor lidské činnosti nemohl vyvinout ruku v ruce třeba se supermarkety nebo jadernými elektrárnami. Ano pendolino ujelo“dráze“tak je to její… Číst vice »
Jak již bylo řečeno, opakovač se tomu říká proto, protože to nemá příliš velké pravomoci a jen na pultu opakuje něco podle stavu na návěstidle před vlakem. Skutečný vlakový zabezpečovač (PZB, ETCS a hroamdy dalších, třeba i metro v Praze) umí tu informaci přetavit v kontrolu toho, že vlak návěstidlo neprojede, ale to v českých podmínkách na dráze nikdy nebylo aplikováno. Důvod může být: nízká spolehlivost přenosu kódu z kolejí (někde není, někde vypadává, navíc obvody mají proměnlivou délku a kódů není mnoho. Takové socialistické řešení, protože by to bylo složité doladit a dotáhnout, a tak to navždy zůstalo jak… Číst vice »
Taky bych čekal něco v stylu letadel kde to řve když je blízko k zemi nebo má pomalou rychlost při vzletu.
V 57 km/h náraz do stojící lokomotivy a fíra mrtev – to jsem si myslel, že je ten nadvlak pevnější.
To jsi snad opravdu nemyslel. Vzdyt je to jen laminat.
Jojo, český nezodpovedný chlastací národ. A často se navzájem kryjí nebo se ochlastováním ještě chlubí. U dráhy na nejzodpovednejších pozicích je to obzvlášť smutné !
souhlas
Ožralý Pražák, nestalo se to poprve a Pražaci ho brani. Hruza českých drah. Znám v Bohumíně hospodu kde deně Fiři chlastají.
a ty chlastáš s nimi…nauč se česky..
asi budeš pražák
U ,,Turka´´ ?
V Bohumíně a Pražáci tam chlastají.
Nechlastej tolik.
Mrtvý je Pražák a vyjižděl z Bohumina, tak kde asi chlastal?
Protože u ČD je fíra jen číslo a kus….
Tak proto chlastal?
Ale to ne. To je samozřejmě neomluvitelné, jen píšu, ze je to jeden z mnoha důvodu té tragédie…
No jenže zase na druhou stranu, když toto ze sebe fírové nechají dělat, tak tam je taky nějaká „spoluvina“. I ve všem kontextu prostě platí, když se mi něco nelíbí a nezměním to, tak můžu pořád jít pryč.. je mi sice jasný, že při úzké specializaci není změna práce (jak oboru, tak „jen“ zaměstnavatele) nic lehkého, ekonomicky, lidsky, sociálně atd., ale pořád je to řešení.. pokud nebudou z ČD odcházet zaměstnanci v takové míře aby to opravdu vyvolalo nutnost systémového řešení, tak prostě to systémové řešení nebude. To platí všude ve všech oborech, školství, lékařství, kdekoliv. Všechno je o vyjednávací… Číst vice »
Tolik odchodů za poslední dva roky u nás bylo… a nic.
Tak prostě lze jen konstatovat že to pořád nebylo dost, a pořád stačí nějaké lepení záplat místo systematického řešení..
Se tam měl špatně? To snad ne.
Pán bude asi odborník na práci fírů a jejich turnusy….
Fírové lokálek možná. Fírové Pendolin? Dost pochybuji.
Proč pochybujete? Nevím jestli jste od železnice nebo jen lajk, ale být fíra pendolina není nijak složitější, než být fíra něčeho jiného.
Taky při přezkoušení nejsou tito fírové zrovna nejúspěšnější skupinou 🙂
Pendolino je možná větší veterán, než ESO před reko. 380, Taurus či Vectron jsou o různé množství generaci mladší. Pendolino je sice Mercedes S ( spíše Lancia), ale ze začátku 90.
Nic nemuze obhajit fyru nebo profiridice, kdyz nastoupi ozraly jak sliva a nejspis i nevyspaly do prace
o povinnosti zajistit vždy provedení orientační dechové zkoušky na požití
alkoholu u každého strojvedoucího, který nastoupil na začátku výkonu práce
(směny) „pozdě na směnu“, v době vzniku MU nevěděl. V současnosti již o této
povinnosti strojmistra, která vyplývá z vnitřního předpisu ČD BOZP, má
povědomost.
viz
strojmistr 1 PH1 PP Praha hl. n. – Zápisy se zaměstnancem a Záznam o podání
vysvětlení DI
7 hod pauza a pak výkon až 13(15)h Je občas realita. Já naprosto běžně na nocležně nespím, beru Zolpiden a i přesto spím na půl oka, a druhý den výkon 10hod (spaní 20-03hod) usnu kolem 22-23h pak velmi neklidný spánek a druhý den jedu na stojáka, Práce u ČD mě bohužel pomalu zabijí. Často si pokládám otázku, má to cenu?
Souhlas.
Nemá. Bohužiaľ kým je dosť ľudí ochotných to za tých podmienok robiť, tak ČD sa do zlepšenia podmienok hrnúť nebudú.
Hmm, jestli je tohle pravda, tak po potěš …
Náhoda nebo cituješ Martinova slova?
Nemá.
A to je spousta strojvedoucích, kteří u pujčoven kočují týden s batohem po republice. Spí na zemi na mašině apod. Takže ti teprve kazí normy…
https://cs.wikipedia.org/wiki/%C5%BDelezni%C4%8Dn%C3%AD_nehoda_u_%C5%A0akvic
Tehdy žádní soukromníci nebyli, tím to nebude.
Hele, proč sis zvolil toto jméno, které není tvé?
My, kolegové, co víme, víme…. :/
A ohledně toto, co jsi napsal – občas to na dvoudenkách máme stejně. A po dvoudence člověk dobitý, že neudělá nic, i když „má celé odpoledne volno“, a další den jde opět na nějakou chuťovku. Je to tak…
Fakt si myslíš, že je to jinde lepší?
Ja měl kolotoč ranní – ranní – odpo – odpo – noční- noční- volno – volno. A též to není zázrak.
Pak jsem měl pouze noční. Také žádný zázrak. Přes den teplo doma, slunko nahoře. Tělo se probouzí.
Nyní mám jen ranní, vstávám ve 4. V pátek jsem fakt ko.
Život je takový.
Jo, nejlépe by bylo mít 9-17. Jenže, co pak z toho života máš? Rodinný život je tak, či tak v čudu.
Nemá. Už je opravdu načase zavést autonomní vlaky.
Pokud takto funguje 10 let , tak jsi si zkrátil věk dozitI o cca 5 let.
Prostě si večer dal pár piv, aby tam vůbec usnul. Takže zbytkový alkohol. Množství nikde nepíší?
V opačném případě z toho ID dělá nafouklou bublinu.
Správně. V titulku to není a článek je moc dlouhý…
Články nečteme? 1,64 % je zbytkový alkohol?
Otázka je kolik piv si dal, my jsme taky šli na pivo, ale 1 max 2, aby se z nás za tech 5,6 hodin dostalo. Tohle byl totální preslap firy, to by se stávat nemělo.
Jedno pivo se u chlapa odbourává cca 1-1,5h, takže jich nemohlo být pár.
no… spis 2-3 hod a nesmite k tomu naklopit dalsi, dalsi a dalsi…
jedno nebo dvě, bylo dobrých všech osm
U mě platí těch 1,5 hodiny, i když jich je víc.
Toto platí pouze v bdělém stavu, ve spánku je to klidně i trojnásobek… tohle si bohužel málokdo uvědomuje.
Jenom pro zajímavost. Tělo odbourává rychlostí 1g na 10kg váhy za 1hod. tj. Chlap 100kg odbourává 10g za hodinu. Velké pivo obsahuje cca 20g.
Tolik piv nemohl vypít. Spíš tvrdý alkohol.
Co vůbec ETCS, pomohlo by eventuálně v této situaci, nebo při rozjezdu z výchozí stanice to je stejně na fírovi?
Ve Full Supervision módu by určitě pomohlo, jak ostatně píše i samotná DI. V Bohumíně dokonce traťová část je a byla i v době neštěstí.
Jenže to je bohužel pitomost, co se uvádí na konci v tom bezpečnostním doporučení, protože vlaky technicky nemohou míjet odjezdová/cestová návěstidla v módu plný dohled pokud jsou výchozí – buďto mohou být na L2 v módu SR (Na odpovědnost strojvedoucího) nebo případně v módu OS (Podle rozhledu) – záleží na konfiguračním provedení konkrétního typu RBC – u RBC REA11 mohou být vždy pouze v módu SR pokud jsou výchozí.
EDIT: do módu OS se teoreticky mohou přepnout v momentu, kdy třeba na konci peronu je dvoubalízová skupina, na které se vlak jednoznačně identifikuje, ale zase je to celé podmíněné volnoznakem na návěstidle, resp. vzdáleností této balízové skupiny od návěstidla. Pokud tam volnoznak bude, tak vlak po identifikaci může přejít z módu SR do módu OS a následně – pokud strojvedoucí potvrdí volnost koleje mezi čelem vlaku a návěstidlem – i do plného dohledu (FS). Pokud však na návěstidle bude Stůj a vlak bude již tak blízko návěstidlu, že po přepnutí do módu OS by byl pod zásahovou křivkou nouzové… Číst vice »
Ten vlak mohl být výchozí už z depa.
Kdyby byl výchozí už z depa, tak tím lépe pro něj, protože OBU by mohlo RBC reportovat jednoznačně určitelnou polohu:-)) Čili by nastal pozitivní scénář, kdy by vlak ten odjezd neprojel:-)
No však říkám, že není nutné ETCS zapínat až u peronu.
Bylo vypocitano, ze by Pendolino bylo zastaveno par metru pred mistem stretu (cca 10? Nepamatuji presne). Nicmene je otazkou, zda-li by dokazala stejne vcas zastavit i posunka. Kazdopadne i pripadny stret nemusel skoncit smrti.
Posunující lokomotiva v době události stála a čekala, až jí postaví další část posunové cesty ve směru od Bohumína na Ostravu. Vždyť to tam máte chlapi napsané, v té brožuře…
Ah, jasne, omlouvam se. Tak v tom pripade by to melo byt jasne.
Stačí si přečíst tu zprávu, dvakrát to tam dost pečlivě rozebírají (ke konci). Záleží na tom jak by bylo použito, z toho vyplývají i doporučení, jak by to mělo být „nastaveno“ v takových případech, kdy je ETCS krátce zapnuté u výchozího vlaku a RBC ještě nedůvěřuje údajích o poloze.
https://cs.m.wikipedia.org/wiki/European_Train_Control_System
Ten předpis o nutnosti fouknout mi přijde dost alibistický – opravdu je na všech nástupních místech trvale k dispozici člověk s alkotesterem, co kdyby náhodou?
Ano, ale tak proč ten předpis v této podobě vůbec někdo schválil? Pokud už ten předpis takto (a zjevně dlouhodobě) je v platnosti, ale systematicky se porušuje a příslušní vedoucí pracovníci to tolerují, tak je zřejmě někde něco špatně…
To by ale přece nebyla dráha, aby nebylo milion předpisů, vyhlášek, výnosů nebo jiných pokynů, které „jen jako musí být“ a dodržovat je vlastně nechce ani autor a když to někdo udělá, je za blba…
To nezpochybňuju.
Až na pár odlehlých nástupních míst pro pár lidí někdo je. A zrovna v Bohumíně je.
Výpravčí na žádost z ČD.
To taky není všude možné, např. začátky směn na dálkovině. Za všechny příklady Ivančice, kde jsou nocležky, výchozí i končící vlaky a nejbližší výpravčí kliká do JOP v Moravských Bránicích.
Je hlavně smutné, že fíra na top výkonu přijde na šichtu jak carský důstojník. Všechna ostatní pochybení jsou proti tomu detaily.
Vyhnal bych Krapince s Ješetou na některé ubytovny pro fíry ! kluci dostanete tataranky, fruko, batůžek a běžte si tam lehnout.
Takže když by to byl Hotel Imperial verze Luxus tak by se neožral jak dobytek?
To nikto netvrdí. Ale jedna z výtiek DI smerom k ČD je nevyhovujúci stav ubytovne. Na to zrejme aj Dudlík narážal.
Profesore je to narážka na to v jakých podmínkách spí zaměstnanci Českých Drah a.s. Myslím si, že zázemí u tak důležité profese jako strojvedoucí je alfa omega. Investuje se do kde jaké ptákoviny, ale do podstatných věcí ne. Takže Jirko a Míšo, vím, že to tady čtete ( pokud ne oni, tak vlezdoprdelkové posílají screeny po celém GŘ :D:D ) , tak kdy vyrážíte na nocležny? děkui za odpověd 🙂
Pěkný den,
je tohle vůbec možné, že jim tam dali mobilní, tedy hlučnou, klimatizaci? Při ní se přece nedá spát. Kdo o tom rozhodl? Ten člověk nemůže být normální!
Má možnost Drážní inspekce posoudit stav spaní na ostatních místech v České republice, nebo to může udělat až po nehodě?
Proč by proboha měla Drážní inspekce posuzovat kvalitu ubytování personálu dopravce? To vážně potřebujeme úřad na každou pitomost?
Že by kvůli bezpečnosti? Cestujících samozřejmě.
Co ještě by měla DI posuzovat kvůli“bezpečnosti cestujících“?
Jaké má fíra koníčky? Jakou má doma postel? V kolik chodí spát před měnou? Jak daleko to má do práce? Jestli bere dost peněz a je v psychické pohodě?
„V kolik chodí spát před měnou?“
Zrovna v tomhle bodě něco říká i zákon, doba odpočinku mezi směnami … může být zkrácena až na 8 hodin.
A to má jako ta DI chodit k fírům domů a kontrolovat jestli je 8 hod před nástupem na směnu v posteli? :-DDDD
Tohle už je několikátý příspěvek od Vás který je evidentně jen snahou reagovat na můj příspěvek. Ale chybí tomu zcela pointa.
7 hodin, pakliže je odpočinek na lůžku a doba spánku musí být minimálně 6 hodin.
Takže by každý fíra měl mít k sobě jednoho inspektora, aby ho hlídal?
To dnes zvládne skoro každý chytřejší mobil.
Opravdu? Jak mobil položený na stole ví, jestli spím či koukám na TV / do novin / dlabu večeři…?
„Chytré“ hodinky (i když v mém případě pouze „hloupé“) odkládám taky.
Proč by to měla posuzovat DI? Ta řeší okolnosti MU, nic jiného v kompetenci nemá. To by snad měl být primární zájem dopravce, ten nese ze zákona odpovědnost danou zákonem (včetně poskytnutí odpočinku), odborů má dost na to, aby to někdo uvedl do chodu, ale asi se nechce.
Odbory maní na práci důležitější věci, třeba režimky.
Odbory u ČD zásadně neřeší nic, co by mohlo poškodit ČD. Režijky řeší jen proto, že nemají s ČD nic společného. Jsou nařízeny zákonem a je za ně zodpovědné MD
To byli jenom opatření, ne řešení.
Nocležny byly kapitola sama pro sebe, hlavně v létě. Vysoké teploty, hluk. Prostě vyloženě prostředí pro odpočinek.
Protože Bohumín. Tam je možné cokolik.
Některé lepší přenosné klimatizace jsou dost tiché, vlastní zkušenost.
Ale tady ty tiché to nebyly.
Vlastní zkušenost.
Nechci dělat chytrého, alkohol v jakémkoliv dopravním prostředku nesmí být. Ale jednu perličku. V ČSA za komančů lítal jeden pilot a ten si vždy před létem dal malého panáčka. Nikdy neměl žádný incident…A teď dotaz na masinfiry. Nejdou udělat šichty tak aby nemuseli chlapy spát na ubytovnách? Třeba Praha-Bohumin, 2-3 hod pauza podle předpisů a zpátky do Prahy? A obráceně?
Šly, ale přeci každé depo má svoje vlaky.
První ranní vlak ve 4 h ráno z koncové stanice lokálky (typu Kouty n. Desnou, Jemnice, Trhov Štěpánov) budete tedy obsazovat místními z Koutů, Jemnice, Štěpánova?
Ale to tedy musíte místními obsadit i poslední končící vlak a musí to být někdo jiný, protože když přijede ve 23, tak ve 4 ráno nebude mít dost odpočinku…
A jenom ve dvou lidech to taky nezvládnete, už kvůli sobotám a nedělím.
Otázka: kolik strojvedoucích teda v těch Koutech / Jemnici / Štěpánově musí bydlet?
Jinak baví mě ta doporučení Drážní inspekce. Konkrétně bod kde požadují zapojit do postupu před odjezdem vlaku vlakovou četu. Třeba u soukromých dopravců nemá vlakový doprovod žádnou dopravní zkoušku. Tím to tedy zkvalitní.
jak muze vlakovy doprovod nemit dopravni zkousku? jeden na vlaku by ji mit mel, ne?
Namá, nemusí mít. Výběrka se soutěží na cenu a vlakovým četám s dopravní zkouškou musíte na víc zacinkat…
A proč by to jako nešlo? Červenou pozná i negramot. To úplně stačí.
Mně se to naopak líbí. Jak píše DI, na rozdíl od minulosti, kdy na tom peroně byl ten výpravčí, je nyní veškerá odpovědnost na jednom člověku – strojvedoucím. A pokud nemáme zabezpečovací zařízení, které mu v té chybě zabrání (a to bohužel stále nemáme a ukázalo se to nejen tady, ale i v Perninku, v Brně hl.n. a řadě dalších MU v nedávné minulosti), tak zapojení vlakové čety je logické. Vlakvedoucí (průvodčí/stevard) opravdu před tím odmávnutím může kouknout, zdali na návěstidle nesvítí Stůj, a odjezd to nijak nezdrží. Stanic, kde na odjezdové návěstidlo není vidět, příliš není. A s těmi… Číst vice »
V současné době je bězné,že vlaková četa odmávne souhlas i když přímo na červenou vidí.
Protože to není jejich starost.
Četa nemůže vědět, jestli fíra třeba nedostal souhlas od výpravčího (z CDS atp) k odjezdu proti stůj.
Četa především má čekat na výzvu strojvedoucího patřičnou navěstí a pak konat, co jim nařizuje předpis.
regiojet má vlakvedoucího.
Arriva ne, tam sí fíra řeší vše sám.
I na motůrcích okolo Ústí? Ne. A na rychlících do Kolína také ne. Ti jen kontrolují jízdenky a roznáší kafe.
Tak to dá rozum, že by i přinejmenším jeden člen vlakové čety dopravní zkoušku mít měl. Bezpečné systémy jsou charakteristické právě tím, že mají dvojí kontrolu, která podstatně snižuje riziko selhání, resp. nabízí šanci korigovat chybu druhého. Dřív byl vlakvedoucí dokonce odpovědný i za sledování návěstí za jízdy. Dnes už jen štípe lístky a nosí kafe (nadsázka).
Ve Stéblové mělo návěsti kontrolovat více lidí.
Tím spíš to potvrzuje, že když je vše na jednom jediném člověku, je to rizikový prvek systému. V Šakvicích to také mělo kontrolovat více lidí, resp. vlakvedoucí měl ze služebního vozu za jízdy sledovat návěsti. Nehodě mohl zabránit, ale místo toho před nehodou dělal papíry a ven nekoukal.
Rozum to dá, ale stojí to peníze 😀 Takže realita je jaká je.
Tam kde není odpovídající zabezpečovací zařízení byl drážní provoz postaven na principu „čtyř očí“, pokud tam tedy dnes jsou. Jste tak drobet vedle. Kolika srážkám na D3, kdy strojvedoucí zapomene na křižování, by reakce de iure spoluzodpovědného vlakového doprovodu, mohla zabránit. Když jsem kdysi dávno začínal jako výpravčí, ten kdo byl na vlaku nejblíže strojvedoucímu při výpravě návěstidlo kontroloval. Pokud mne mysl neklame, tak zrušení této povinnosti si prosadili marketéři za éry Žaludy, posbíraní z různých privátů mluvili do technologie, aniž by věděli, že vlak jezdí po kolejích. Výprava vlaku tehdy přešla čistě na dopravce. Důsledky jejich práce vidíte zde.
Výprava vlaku nikdy na dopravce nepřešla. Ani to není technicky možné.
Už jsem zažil několikrát že mi výpravčí dával odjezd výpravkou a na návěstidle vesele svítila červená. A to nejezdím tak dlouho.
Ano, stevard nemá zkoušky. Ale vždy tam je jeden vlakvedoucí, který zkoušky má.
Není, na arriváckych 845 je jen fíra. Další člověk jen prodává a kontroluje jízdenky.
Totéž AŽD, RJ UK, … Poznáte to podle platu vlakové čety. Bez dopravní zkoušky má o dost méně.
Mě by zajímalo, proč je nařízena zkouška na alkohol pouze v případě pozdního příchodu, jistě, je tam vyšší pravděpodobnost jeho přítomnosti, ale i člověk, který den před vypil několik piv je schopen vstát včas a naopak zaspat absolutní abstinent. Při takové odpovědnosti, jako je strojvedoucí, pilot apod., kde jde o život a ne jen můj by to měla podle mě být povinnost u všech a nejen namátkově.
zase nekdo obraci implikaci a divi se blbosti, kterou vyrobil, ze ano?
na alkohol se provadeji (pomerne caste) namatkove kontroly, pouze v pripade pozdniho prichodu se ma kontrola udelat vzdy.
Jak zabránit situaci, že se někdo napije během směny? Což vlastně technicky nastalo, i když se ta situace jmenuje jinak.
Je rozdíl nařízena zkouška na alkohol a namátková.
Pokusím se trochu vysvětlit stav nocležen a spaní, tím ale nechci omlouvat tristní stav některých z nich. Ubytování pro strojvedoucí není lehká věc. Bijí se zde 2 věci. Vzdálenost od nádraží a kvalita. Strojvedoucí logicky chtějí spát pokud možno v depu, či na nádraží. Ale budovy nepatří ČD a domluva se SŽ, nebo i RSM (složka ČD) je tragická, spíše nemožná. Tyto subjekty nemají žádnou motivaci ubytování dostat na úroveň 21.století, tak proto si ČD musí sami pomoci třeba i tou nouzovou mobilní klimatizaci. Pak je tu možnost hotelu. Ale těch u nádraží moc nebývá a nebo se změnily za… Číst vice »
já bych teda kilometr procházky před nástupem k řízení vlaku považoval za výhodu.
Jako že nastupuješ třeba 2:30 a ještě by sis po tom špatným vyspání vyšlápnul 15m? Asi bys to měl ve 3 ráno zkusit procházet se..
nejde o to, co se komu chce nebo nechce, ale o to, co je lepší pro řízení vlaku. rozhodně to nebude se tam přesunout rovnou z postele.
Nic ve zlém, ale pokud si strojvedoucí mašinu chystá sám, tak toho pohybu je tam víc než dost. Takže nějaký kilometr na probuzení je zbytečný a každá minuta spánku se u brzkých nástupů počítá.
Zkoušel jste někdy takovou šichtu? Já ano, byť pouze jako vlakvedoucí. A při ukončení o půlnoci a nástupu po třetí je každá minuta sakra znát…
To je asi tím, že nejste strojvedoucí. Zní to idylicky, co? „Ráno se projdu, to mě probudí“ Idylka, ale jen poprvé. Opakovaně pak budete rád i za tu půl hodinu spánku navíc (když budeme počítat 15 minut večer tam, 15 ráno zpět), nemluvě o tom, že camrat někde mezi 2-4 ráno, 15 minut, za jakéhokoliv počasí, to zní fakt jako totální terno. Ale neříkám, některým to může vyhovovat. Když jsem vyspaný, taky se rád ráno projdu (pro úplný probrání a když u toho třeba nezmoknu), ale ruku na srdce, kolik z nás má na to po ránu chuť? Když už… Číst vice »
Ve čtyri ráno a v zimě při -10⁰C?
Tak zrovna konkrétně bohumínské depo je v majetku ČD a.s.
Ano, ale jak je psáno v úvodním příspěvku. Bohumínské depo, to je
OCÚ, OŘOD, RSM. Budovy patří pod RSM.
Ano, je to zase pro změnu součást RSM, jak jsem psal výše a jako OŘOD východ to bude mít určitě s nima taky těžký 😡.
Jak to, že soukromí dopravci umí zajistit odvoz strojvedoucího hotelu autem? Je lepší dát peníze, aby byl člověk odpočatý než ho nechat spát v otřesných podmínkách a riskovat tak, že bude nevyspalý a udělá chybu.
Naprostý souhlas. ČD je bolševický podnik ve své podstatě, stejně jako ČEZ nebo Česka pošta. Vrcholné manažery hlavně zajimá aby se tam udržely co nejdéle…
Ale to jsou jednotky případů. Většina soukromníků spí po mašinkách. Oficiálně ne, mají nástupní místo celá ČR a tím se to spaní na zemi či ve vlaku zlegalizuje…
Tak to rozhodně není většina soukromníků…
Kvalitní protihluková okna, dobré zateplení a klimatizace s venkonvní jednotkou. Pak může být objekt i poblíž kolejí. Viz například hotel Step, kde strojvedoucí spí.
A je takový STEP i v Bohumíně? Nevím, ptám se.
Díky za vysvětlení. Ale nevěřím, že to nejde vyřešit. Je to o nějaké dlouhodobé koncepci, kterou v tomto případě nikdo neřeší.
A v Bohumíně pod oknem nahozený ešus, v létě super. Nebo v zimě topení, které nešlo regulovat. Když jsem se ozval, tak jsem byl černá ovce.
Jinde zase v zimě protočený čmelák, když rekne někdo SŽ, proč to odstavuje zrovna pod nocleženy, odpoví nás to nezajímá, problém ČD. Odstěhujte si barák.
To je těžké všude.
Řidič kamionu třeba chrápe v kamionu a též tam nemá nezávislou klimu.
Dost mašinfíru chrápe raději v mašině, neb je to lepší než ubytovna (když ta možnost je).
Je to specifikum této práce.
Souhlas.
Musím říci, že jsem z té závěrečné zprávy DI dost nepříjemně překvapen, jaký nepořádek tam ČD měly. Strojvedoucí se vlastně při nástupu na směnu mimo své domovské pracoviště nikomu nehlásí (nebo to minimálně nikdo v praxi reálně nekontroluje), stanovené zkoušky na alkohol se u pozdních příchodů nekonají a ani vedoucí pracovníci s desítkami až stovkami podřízených (strojmistři) o této povinnosti nevědí, vnitřní předpisy nejsou dlouhá léta aktualizovány (proboha OPŘ, to snad bylo zrušeno tak před deseti, dvaceti lety), ubytování strojvedoucích je v hlučném a horkém prostředí, a vlakvedoucí vlaků vyšší kvality ani nenapadne, že by se mohla podívat na odjezdové… Číst vice »
Dvojí kontrola návěsti je fajn doporučení, ale pouze doporučení. Takže zbytečné plácání.
Vlakvedoucí kolikrát ani to odjezdové návěstidlo nevidí. Odmává a jede.
Zaujala mě ta moilní klimatizace. To se jako v kraválu, který produkuje fyzikální nesmysl s názvem mobilní klimatizace strojvedoucí jako kvalitněji vyspí? Nereaguji na to, že byl ožralý. Reaguji na to, že si na nepříjemné podmínky stěžovali i jiní strojvedoucí a oni místo aby koupili nějaký obyčejný split, který s instalací vyjde do 20 000 koupí naprostý nesmysl jako je mobilní klima.
Nám tu mobilní bednu na nocležnu také dali, ovšem hadicí z ní si můžete leda tak vystrčit z otevřeného okna (tedy chladit pánubohu do oken řeklo by se). Po urgencích byla dodána tabulka z plexiskla (s příslušným konektorem na hadici) kterou se otevřené okno dá zacpat. Bohužel si pak zase nezatemníte okno proti dennímu světlu. Prostě kocourkov.
Tak to je opět bulvár jako prase. Jak nadpis , tak popisek o “dýchání” Vypovídá to “kvalitě” tohoto webu. Je to neprofesionální a typicky české 😀 Ale chápu, že pro místní drážní sebranku dostačující.
a jak byste to napsal „orientacni zkouska na pritomnost alkoholu v dechu“? to by se tam asi moc neveslo.
Taková informace v popisku článku u seriózniho a odborného webu ( do takové role se pasuje) nemá co dělat proboha. A o výkřiku v nadpisu “Všichni se držte, jede na nás Pendolino! “ tak tohle je už horší jak Blesk. Totálně bez úrovně.
Nadpis je jen snaha nalákat svojí „zajímavostí“ co nejvíc čtenářů. Proto se do reklam na fádní produkt přidá fotka koťátka a hned je větší pravděpodobnost, že na odkaz někdo klikne 😉 jinak k textu – jede na nás Pendolino – věřím, že doslovný přepis výkřiku v oficiální zprávě DI zazněl…
Tak ro nečti.
Cílem nadpisů článků je přitáhnout pozornost publika. A to se evidentně povedlo, jinak byste na to neklikal a nekomentoval 🙂
Dočetl jsem se níže, že jde o titulek a ne o nadpis. Opravuji tedy na „Cilem titulků…“
A proto je ten nadpis převzatý ze stejné ZZ, kde to měl dokonce i sám Vedoucí Posunu ČDC, říct svým kolegům, takže vlastně říkáte, že DI je horší jak Blesk, když si dovolí zapisovat výpověď od lidí a atd.
Nepochopil jste myšlenku 🙂 ale v pohodě. To , že se někde něco píše v ZZ ještě neznamená ,že to musí být hned použito v nadpisu. Je to odporné už na první přečtení. Na chvíli jsem se zarazil jestli jsem vůbec na odborném webu. A došlo mi , že ne. Že tohle vlastně žádný odborný web není. Bulvární plátek jak z učebnice žurnalistiky, kapitola “ jak nepsat články” Dnes se totiž do role žurnalistu pasuje kde kdo z ulice. Vše je umocněno ještě tím když si tento pseudo žurnalista myslí že tomu tématu rozumí. Pak to dopadne přesně takhle. Amaterismus
Trochu (moc) přeháníte.
Mohl bych poprosit o zaslání té učebnice? díky!
Nebuď hysterka.
Jestli vy nebudete kapku cimprlich, pane.
Je to oficiální citace, je to aby to přitáhlo čtenost, což je jejich obživa. Text se tomu jinak věnuje dost věcně, tak nechápu, proč vám leží v žaludku jen titulek, který je odjakživa reklama na obsah a ne vědecký ani úřední text. 🙂
Taková informace je pro celou událost zcela zásadní, ostatně si stačí přečíst závěrečnou zprávu DI.
Proč tam nemá co dělat, když to není spekulace?
Nemám argumenty, dám mínus… Jak typické… 😉
Díky za hodnocení. Znovu opakujeme, neexistuje žádná povinnost nás číst a stejně tak je velmi jednoduché si založit svůj web a ukázat nám to, jak vypadá profesionalita ve vašem podání. Jinak pro info, ve zpravodajství se používá slovo titulek. Nadpis se používá pro slohové práce dětí na základní škole.
Myslím, že ve snaze vytvořit si uzavřenou sociální bublinu stejně orientovaných nadávačů, jste udělal kus poctivé práce a výsledky jsou vidět.
Díky, od vás tahle lichotka potěší. Ostatně jako od každého anonyma. Po 40 zablokovaných vulgárních příspěvcích vám ještě dávno nedošlo, že máte BAN?
Drážní sebranka zdraví Honzu H(lupáka).
Tebe vyhodili od pár přijímacích pohovorů v médiích a teď máš mindrák?
Proboha, tak to tady nečti , nikdo ti s kvérem u makovice nestojí a nenutí tě číst zdejší web.
Nadpis je doslovná citace věty ze zprávy a slouží k upoutání pozornosti. Dramatické, ovšem pravdivé. V bulváru by bylo něco horšího, řekl bych.
A popisek plně shrnuje důvod havárie – kdyby to byl clickbait, tak tam bude něco jako „dočtete se uvnitř“. „Dát někomu dýchnout“ je hovorové, leč stručné a pro tyto účely dostačující.
Ostuda: strojvedoucího Českých drah museli budit, namol řídil Pendolino
Ano, takový titulek by už bulvár byl 😀 a stále by byl pravdivý
Ještě by mě zajímalo, pokud to má nějaký vliv na nehodu, o čem strojvedoucí se strojmistrem po rozjezdu mluvili, kdo komu volal a proč. A také jsem se nedočetl, byl vlak někým vypraven, když se rozjel proti stůj?
Jako cestujícího mě trochu znepokojuje, že u tak prestižního a nedoceněného povolání jako strojvedoucí (jak se často sami prezentují, i když tohle bylo samozřejmě selhání jednoho z nich) potřebujeme mít předpis na dechovou zkoušku u všech opozdilců. Předpis je evidentně na místě, ještě ho dodržovat.
Vlak je v drtivé většině vypravován pouze odjezdovým návěstidlem
Však se také v závěrečné zprávě na str. 96 objevilo v tomto smyslu zajímavé bezpečnostní doporučení. Bude napínavé sledovat, jak s ním bude naloženo.
Kromě toho je v záv. zprávě na str.30, v popisu nehodového děje v čase 5:03:14 a následujícím, zmíněn u VZ „příjem nekorektního signálu“. To mě vede k otázce:
Mohl by nám tu někdo opravdu znalý činnosti opakovače VZ vyložit, zda je takové chování obvyklé, případně čím je způsobeno a zda se týká jen jednotek 680 nebo i jiných vozidel?
Děje se to vcelku pravidelně, na vícero vozidlech, na rozdílných typech VZ. Zejména pak právě na zhlavích, či úsecích za návěstidly, či příslušnými kolejovými obvody, na výhybkách. Ve zkratce – snímače VZ snímají proud (jeho magnetické pole) v kolejnicích (resp. v kolejových obvodech), na základě jeho frekvence pak mobilka VZ dešifruje o jaký návěstní znak se jedná a ukáže ho na opakovači. Na zhlavích, kde sbíhá vícero relativně krátkých KO, které HV relativně rychle projíždí, se stává, že to VZ zmate, protože dostane změť frekvencí – z čehož vám udělá tu diskotéku na stanovišti. Je to ale „diskotéka“ v řádech… Číst vice »
No právě.
Což si přečíst ( uznávám pro laiky trochu nezáživné čtení) závěrečku od DI ?
Díky, raději se spokojím s tím jestli mi odpoví někdo tady. To, že mezi rozjezdem a nehodou byl na telefonu mi přijde minimálně zajímavé.
A takhle to prostě funguje, udělá se pár PR opatření a karavana jede dál.
A odpůrci ETCS si dál melou svoje.
ETCS vyřeší nevyhovující nocležny, alkohol, nekompetentní strojmistry atd?
Hmm, jak by ETCS zrovna této nehodě zabránilo?
Nepustilo by pendolino proti stůj?
V tomhle případě pustilo.
No to záleží. DI to tam rozebírá a záleží kde by bylo aktivováno. V jednom případě nepustilo dál než k návěstidlu, v druhém pustilo i za s omezenou rychlosti na 40 km/h.
Taky je tam bezpečnostní doporučení, že by bylo dobré, aby vlaky odjížděly z výchozího bodu už „zorientované“, což u ETCS normálně možné je, jen se to musí patřičně naprojektovat.
Právě že ETCS u nově vzniklého vlaku (tento případ) pustí proti stůj až po první balízu. Proto je tam taky to bezpečnostní doporučení o balízách.
Jsem laik, ale tohle mě děsí.
Tady by ho býval zastavil jen zastaralý magnet 2000 Hz u odjezdového návěstidlo, ETCS by patrně ještě nebylo zorientováno.
Pokud z ONJ vyjede Sv 511 na Prahlavní, tam se přebarví na SC 511 a pokračuje na Libeň, tak mezi tím zapomene kde je?
Zastaralý magnet je až u návěstidla, balízy bývají kousek před ním a měly by týž účinek – zastavení vlaku (v obou případech sice za návěstidlem, ale bez kolize).
Co to jsou prosím PR opatření? Vydání tiskovky nebo co?
Mobilní klimatizace
Aha, a co v případě mobilní klimatizace znamenají ta písmenka PR?
Jde skoda z pojistky masinfiry, nebo to CD odepise, at to byla jednoznačně jeho vina?
Z pojistky fíry asi těžko, když byl nametený. V takovém případě pojišťovna nedá ani korunu.
a zrejme to omezuje i plneni vuci pozustalym…
Neznám pojistné podmínky.
Každopádně dekuji za mínusy, je samozřejmě velice smutne, ze zemrel, ale realita je takova, ze nekdo to zaplatit musi a nevim, proc by to melo jit z nasich dami, pokud ridi poměrně rychlý vlak plný lidi takhle opilý.
Tak ono se to už přece“vyřešilo“.
Nikdo nic nezaplatí a ČD má o jedno pendolino méně.
Tak to chodí vždy, když škodu způsobí někdo, na kom si nic nevezmete, že si škodu zaplatíte sami. Tak ještě kdyby byl miliardář, mohli by si to vzít z dědického řízení, ale takhle se předopkládám dědicové dědictví vzdají, a ČD nezískají nic. A ano, pojistky odpovědnosti se obvykle výslovně obsahují výluku pro případ opilosti (kdybyste byl v pozici pojišťovny, těžko byste jednal jinak).
Pokud se nepletu, tak autonehoda opilce je placená z povinného ručení. Jenom to pojišťovna následně vymáhá od viníka, do toho poškozenému už moc není.
Odpovědnost za škodu nese viník. Pokud by byl zaměstnanec a nebyl pod vlivem OPL, zodpovídal by ze svého do 4,5násobku své hrubé mzdy. Pokud by byl pod vlivem, tak za celou škodu. Soukromé pojištění odpovědnosti zaměstnance obvykle kryje onen 4,5násobek, co po zaměstnanci může požadovat zaměstnavatel, často to bývá 100-200 tisíc, téměř jistě neměl fíra pojištění na 240 miliónů. V případě požití OPL (stejně jako třeba pro případ úmyslného jednání) je v pojištění výluka, tedy pojišťovna nezaplatí nic. Pokud viník nepřežije, může poškozený škodu uplatňovat na pozůstalosti, tedy buď ji uhradí dědicové, nebo (pokud je škoda vyšší než dědictví) se… Číst vice »
Ta škoda je to jedno odepsané pendolino a zřejmě i ta posunovací lokomotiva. ČD se může trochu zahojit na dědictví (musí to vymáhat), ale jinak není co platit, je prostě o jedno pendolino méně.
A teda tu zkoušku na alkohol má provádět kdo? Nevím vůbec z oboru a nevím jak to v reálu chodí, ale když opilost zjistili až za desítky minut, tak to tam na místě není nikdo z ČD kdo by toto mohl zjistit? nepředpokládám, že by alkohol u ČD zjišťovala SŽ..
Opilost zjistili až při pitvě.
OK, dobře, tak to nenastoupení a tedy povinnost udělat zkoušku na alkohol.. jinak tedy pokud s tím někdo mluvil aspoň po telefonu a byl ve střední opilosti, tak si myslím že i z toho telefonátu to mohlo (byť nemuselo) být poznat..
*s ním
Strojmistr … ale když ten ani neví, že nemá člověka na směně, tak toto bylo asi už úplně nad jeho síly 🙂
No šak právě, to je to ono..
Milý Ondro, když čtu vaše otázky, je mi jasné, že opravdu v obraze nejste, přesto vás to zajímá. Nepíše se mi to snadno, toho strojvedoucího jsem znal osobně, ale trochu vám to vysvětlím. Dříve byly všechny nástupy osobně u strojmistra, který mohl zkontrolovat stav strojvedoucího, nebo dát i namátkově “ dýchnout “ a kde nebyl, alespoň vizuální kontrolu stavu strojvedoucího mohl provézt výpravčí při přebírání klíčů od stroje. Dnes kvůli šetření a faktu , že výpravčí je již vlastně jiná firma, se nastupuje jen “ online “ . Nástup po odpočinku se hlásí strojmistrovi pomocí aplikace v tabletu, nebo telefonu,… Číst vice »
OK, díky za věcnou odpověď, nic jiného než zjistit tyto informace ani nebylo mým záměrem. Pokud jste dotyčného strojvedoucího znal, tak je mi to samozřejmě líto a o to více si vážím vaší odpovědi.
No, hlásit se při nástupu na směnu pomocí sms, jejíž odeslání se dá přednastavit, to je teda fakt úchvatný vnitřní předpis. To se pak divím, pokud se ještě vyskytne nějaký pozdní příchod.
Stejně tak se můžete hlásit přes aplikaci v mobilu a přitom teprve doma vstávat z postele. Stejně tak můžete telefonovat že už jste u mašiny a přitom být 50km daleko.
Smyslem přece není 100% kontrola. Proč by třeba na místa nástupu, kde není strojmistr jezdil někdo kontrolovat skutečný stav, když s tím systémem dlouhodobě nejsou problémy.
Tahle situace je jiná. Tady se evidentně vědělo, že není na směně, když dal strojmistr někomu jinému příkaz ať to pendolino přistaví.
Jestliže z nocležny běžel hned k vlaku, tak mu těžko mohl dát někdo dýchnout. Nikdo neběhá za strojvedoucím po nádraží s chlastoměrem. Pokud nepřišel sám za strojmistrem, kde je alkotester a kde se při příchodu na směnu fouká, nikdo nemohl nic poznat.
Podle pražského depa byl spolehlivý. Proč tedy nepřišel ráno si stěžovat, že nemohl spát a tak zaspal z důvodu špatné nocležny?
Že by na něm mohli „spolehlivost“ poznat?
Ano, to chápu, ale v okamžiku kdy vím že někdo má nastoupit a nenastoupí, tak bych měl aspoň nějak zpozornět, nebo tak něco.. ale jak sem psal, neznám ty procesy, a nevím kdo je koho nadřízený nebo kdo má právo či povinnost někoho kontrolovat, tak sem se jen právě ptal..
Nevím jak v tomto konkrétním případě, ale jinak se tomu říká střídání na ose, někdo vám to připraví, vy máte nástup ve 4:00, v 4:05 střídání na ose, nejčastěji na peroně, a 4:08 odjezd. Například.
No, pokud z pracovního řádu nebo nějakého vnitřního předpisu ČD vyplývá, že je zde povinnost testu pro případ pozdního příchodu na vlak, tak má být přimo určena, nebo to má být právně dovoditelné, kdo za takovou kontrolu (provedení testu) odpovídá.Pokud je to strojmistr, měl by mít pracovně problém. Pokud to v tom předpisu není, má být okamžitě změněn a vyhozena manažerská hlava, která to má v gesci. Jinak sorry, ale je to špatně, cochcárna a bordel, kterej je v případě handlu s životy a zdravím a taky hromadou za desítky mega, víc než na pováženou.
Asi tak.
Telefon, zaspal jsem. Běžím k vlaku. Nikdo neřeší, co se stalo. Jen si řekne, že zaspal a firma je ráda, že je na šichtě.
Na odpočinek řidiče náklaďáku se vymyslela spousta kontrolních systémů a na mašinfýry nic..
Někdo kontroluje co řidiči náklaďáků dělají v době odpočinku?
„… auta nově schválená do provozu od 6. července 2022 na území Evropské unie budou muset být připravena na dodatečnou montáž alkoholového zámku“
„… v řadě zemí Evropy je tato technologie povinná alespoň pro profesionální řidiče.“
Zdroj: článek na idnesu.
Jinak teda automatické hlídání odstupu od vozidla vepředu je už hodně roků součástí povinné výbavy tahače. Srovnej s autoblokem.
Takže ta kontrola odpočinku řidičů teda spočívá v tom, že v řadě zemí je povinný alkoholový zámek?
A přitom není uvedena ani jedna země?
To už trošku vaříte z vody ne?
A hlídání odstupu vs kontrola odpočinek dle mého názoru nemá nic společného, ale třeba je to jen můj dojem 😀
A funguje to hlídání odstupu i když jedou kamióny proti sobě nebo když ten první stojí?
Alkoholový zámek –> a na co ho napojit? Když drážní vozidla nemají klasický start motoru, aby se dal zablokovat?
A co střídání na ose?
Zas tak těžké vymyslet to není. (Popíšu upravený případ jak funguji autobusy v Norsku) – Alkohol tester napojen na baterie mašíny. – Na stanovišti čtečka osobní karty, bez zalogování nelze zapnout stanoviště – Po načtení karty loko vyzve k testu. – Bez 0 nelze zapnout stanoviště. Při střídání na ose by to zafungovalo stejně, odchozí fíra by se kartou odlogoval, nový se po načtení karty opět musel podrobit zkoušce. Není to tak složité, věci k tomu existují a montují se do mašin. Dokonce by alkohol tester mohl být napojen na TELOC a například naměřenou hodnotu zaznamenávat. * V případě zaměstanance… Číst vice »
Víte, takto to vypadá velice jednoduše. Jenže drážní reálie vás pak začnou utloukat. a) zařízení musí být pevně spojené s lokomotivou (nutnost schvalování). b) zařízení musí mít možnost ověřit, zda fouká přesně ten, který foukat má a zda řídí ten, který foukal (to je taky řešitelné, bude tam ještě ksichtoměřič) a pozor, pokud je tam strojvedoucích více, musí je zkontrolovat všechny. c) pokud za řízení usedne nezkontrolovaný strojvedoucí, nesmí dovolit odjezd nebo musí zastavit vlak ( a to už je docela náročný proces). Včetně toho, že někdo tu kameru zakryje. d) zařízení musí procházet pravidelnou certifikací ( a ta se… Číst vice »
a) nikdo neříkal, že ne. b) Aha, a jak se to u zácviku dělá teď? Nebo spíše, proc by to bylo potřeba? Za svých časů technických doprovodů co jsem měl možnost být na stanovištích tak tohle třeba nikdo nikam nezaznamenával kdo řídí… c) Dtto jako bod b, jak se to dělá teď? Myslím, že ani Vaše firma nedává všem strojvedoucím fouknout při nástupu na směnu například při střídání v Děčíně. d) Ano stalo by se součástí pravidelné údržby jako všechny další věci potřebné k provozu lokomotivy. Neříkám, že to bude levné, ale když to zaměstnavatel neumí dodržovat jinak. Ještě mi… Číst vice »
> automatické hlídání odstupu od vozidla vepředu je už hodně roků součástí povinné výbavy tahače.
Nehoda dvou kamionů zavřela D1 – včera 21:22
Pražský okruh zavřela hromadná nehoda nákladních aut – včera 21:25
Na Pražském okruhu se srazila nákladní auta. Přistál vrtulník – dnes 13:11
Nějak jim to „hodně roků součástí povinné výbavy tahače“ hlídání odstupů nefunguje…
Tohle je průser jako vrata.
Přece strojvůdci klíčových dálkových expresů musí mít náležitou péči, ale i kontrolu.
Chcete mi říci, že mám věřit 100% stavu a připravenosti zaměstnance, který noc tráví na nějaké zablešené, smradlavé ubytovně, kde není ani to základní jako tepelný komfort?
A to selhání kontrolních mechanismů ani nemá cenu komentovat.
Jenom „strojvůdci klíčových dálkových expresů“? Proč?
Když si vyjedu na Wikipedii železniční nehody se zraněnými a mrtvými od roku 1839, tak 5 nejtragičtějších podle mrtvých: Stéblová 118 mrtvých: osobní vlak Šakvice 103 mrtvých: rychlík Praha Kbely 42 mrtvých: osobní vlak Řikonín 31 mrtvých: rychlík Zaječí 26 mrtvých: rychlík Ze svého života si pamatuji hlavně obě Studénky a Skuteč. Takže bych to neomezoval na „dálkové expresy“. Počet mrtvých mezi osobními vlaky a expresy je na české železnici +- stejný. Jasně, když se člověk podívá do světa a vynechá z hlediska bezpečnosti šílené lokace jako Indie nebo Bangladéš, tak si každý jako první vzpomene asi na ICE u… Číst vice »
Tak ono hlavně na kategorii vlaku vůbec nezáleží. Z hlediska vedení HV strojvedoucím je to totiž úplně jedno. Pro všechny kategorie platí stejné předpisy.
Ok, asi máte pravdu. Já měl za to, že strojvůdci dálkových vlaků a expresů jsou na tom kariérně výše než strojvůdci na lokálkách.
No pane Franto, možná je dobře, že neznáte skutečnou péči o strojvedoucí, že nevíte jaká je celkově. I stav kontrolních mechanismů
Je asi taková, že kdyby se ta nehoda nestala, tak si to Pendolino vesele valí s ožralým strojvůdcem na Prahu …
Při stahovačkách v údolí Orlice by vystřízlivěl-:)
Máte tam překlep:
Zatímco obvykle bývalo Pendolino přistaveno k odjedu ve 4:30
(místo odjedu má být odjezdu)
díky za upozornění
Koukám ČD to maj totálně v péči. Několikanásobné porušení směrnic (změření alkoholu, dispečink) a pak vylepšení ubytovny mobilní klimoškou.
ČD, hlavně OŘOD Východ, má v poslední době úplně v p. celý Bohumín. To co se tam teď děje, situace je ještě horší než byla, zas svědčí o tom, že se v blízké době něco semele. Je mi líto všech mladých lidí, kteří do toho bordelu pod Bohumín vstupují.
On taky bývalý „učitel“ v Olomouci měl přirozený respekt, ten současný umí akorát vyhrožovat, dávat pokuty, a křičet. Oproti minulému je hodně slabý.
Oba jsou dobří. Každý trochu jinak. Záleží hodně na přístupu toho“žáka“.
Vy jste znal pana nantla i pana pacíka
S oběma jsem měl tu čest se potkat a ona mě učili..
Zatímco jeden to uměl vysvětlit, ten druhý, když jsem napsal že je slabý, tím myslím že neumí naučit, ani vysvětlit, ale vyhrožovat to zase jo.
Umí někdo přepočíst udané množství alkoholu v krvi a moči na promile v krvi? Aspoň přibližně, promile v krvi je pro mne uchopitelný údaj se kterým se běžně pracuje.
Není náhodou 1 g/kg 1 promile? 🙂
Náhodou je.
V tom případě mi ještě v rovnici chybí údaj o hmotnosti strojvedoucího. Měl 100 kg, nebo 150 kg? Nebo jen 70? A obě hodoty se dost liší (1,64, vs 3,00). Ze které to počítat, hm?
Je to koncentrace – tedy množství alkoholu v 1 kg dané tělní tekutiny.
Ne nechybí.
Že vy jste ve škole zrovna chyběl, když se probírala procenta?
A k čemu vám bude hmotnost celého chlapa, když těch 1,64 g/kg se vztahuje ke koncentraci alkoholu v krvi? Jo kdybyste se pídil po hmotnosti krve v daném člověkovi… ale stejně nevím, k čemu vám bude údaj, kolik gramů C2H5OH měl v krvi, když výsledný efekt závisí ne na hmotnosti alkoholu, ale právě na koncentraci.
Takže našel jsem si sám:
https://www.portalridice.cz/clanek/vypocet-promile-alkoholu
Jedno promile se rovná jednomu gramu alkoholu v jednom litru krve. Škoda že to v tom článku není uvedeno rovnou. Údaj v promilích je pro většinu smrtelníků uchopitelnější.
Většina smrtelníků totiž ví, že něco na tisíc toho samého je promile, takže to tam extra vypsat nepotřebují.
Nebo k údaji 12:00 ještě potřebujete zvlášť napsat, že se jedná o poledne?
No jasně bo v moči se koncentruje, víme?
„Vnitřní zařízení nesplňovalo současné standardy ubytování,“ uvedli inspektoři. Upozornili na vysokou teplotu v pokoji, teprve po této události vybavily České dráhy pokoj mobilní klimatizací.
Mobilní klimatizace, u té člověk sotva usne, natož pak se vyspí.
Komu vadí hluk, tak tú klimatizáciu pred ľahnutím si vypne. Dôležité je, že tú možnosť má. Ak predtým bežala pár hodín, tak bude v miestnosti rozumne a pár hodín to vydrží.
Mobilní klimatizace je naprosté zoufalství, není to řešení, jen alibismus.
A když vám vadí hluk i teplo, tak uděláte co?
Jenže to předpokládá, že těch pár hodin před tím musí být prázdný nejen vlastní pokoj, ale i ty sousední.
Přesně, výběr mezi vedrem a hlukem na spaní je asi takový výběr jako pěstí do břicha nebo do koulí.
To je jako v kozenkovych Beckach (mnohymi zde milovanymi) – buď tma nebo pískání.
Kanceláře na GŘ jsou určitě klimatizovaný. Tam by v hicu neseděli.
Je vidět že jsi tam nebyl, nejsou, stejně jako skoro všechny ostatní kanceláře u ČD. Tyhle řeči mě vždy baví.
Jinak kolik lidí má v bytech v ČR klimatizaci?
Já ano
GŘ je starý kamenný barák s tlustými zdmi. Tomu chvíli trvá než se vytopí i než vychladne
Dá se větrat na chodbu, kde může být po ránu chladnější vzduch, ale zase někdo může vidět, co člověk dělá…m
Teda sorry jako, nevim, jestli jsou, nebo nejsou, ale sedet 8 hodin za pocitacem a potit se na vykonu moc neprida, zkuste si v parnu jet autem bez klimy a bez pruvanu.
A dalo by se tam spát a potom ráno v 4 skočit do vlaku a hnát to vstříc lepším zítřkům.
Teď jsem byl na GŘ v Praze a je vypnutá. Bo se šetří.
Takže včasný nástup pod vlivem znamená, že mi nedají fouknout?
Neřeš.
Trochu pitomá logika, nemyslíte?
Alkoholismus vede ke ztrátě kognitivních funkcí. Tak se nedivte.
Nemusí dát dýchnout zrovna tobě, ale měli by nějak vyplnit tabulky s namátkovými kontrolami
Toto by se stávat nemělo. Pochybení jedince.
Nicméně:„Vnitřní zařízení nesplňovalo současné standardy ubytování,“ Párkrát jsem tam spal na dvoudenkách. Průměrný Ukrajinec je ubytován slušněji. V létě nesnesitelné horko a při otevřeném okně celou noc posloucháte posun v depu a ve stanici. No a po 7 hodinách tradá odpočatý na směnu.Nutno dodát, že klimu pokrytecky dosadili na „pendovou“ a „Polák“ vedle se i nadále grilluje.
Jednoduché řešení, při nástupu nahlásit, že vzhledem ke kvalitě nocležny nejsem dostatečně odpočatý, a hotovo.
Jenže to jsou jen kecy na cimře, jak vše budeme dodržovat, a pak skutek utek.
Jeden to u nás zkusil a stal se z něj leťák.
Protože byl jen jedena reálně nedržíte pospolu. Radši nadávat na odbory, než být jejích členem
Neměly onu nocležnu náhodou schvalovat i odbory?
A na to jste přišel jak?
Na schválenem turnusu je vždy podpis FSČR
Co má turnus společného s kvalitou ubytování, aneb když někdo demagogii používá místo argumentů.
Členů OsŽ a FSČR mezi firmy ČD je dost. Takže co tyto organizace zařídily pro lepší spánek svých členů? Mně toto nepřestává fascinovat. Ono je to nejvíc o přístupu firmy, kdy jsem se ixkrát setkal s tím, že dle BOZP máte nárok pouze na to a to, tak se nic zlepšovat nebude. Tupému šéfovi je jedno, že pro špičkový výkon potřebujete dost slušné zázemí. To je problém mnoha českých firem.
Němci vám většinou dají nadstandardní podmínky práce a pak zcela oprávněně mohou po vás chtít nadstandardní vykony, vy je děláte a ještě dostanete slušnou mzdu.
A co udělali fírové, aby se něco změnilo? Odborová organizace moc nezmůže, když do toho fíra bude házet vidle, organizace přijde za zaměstnavatelem, a ten řekne, co chcete vylepšovat, vždyť si nikdo při nástupu nestěžoval, že by nebyl odpočatý?
Členové jsou ta organizace, to si musíte uvědomit.
Dost je co? Váš dojem či to máte nějak věrohodně doloženo? A jakou reálnou podporu poskytnou? To není jen o placení členských příspěvků.
A kdyby to dělala většina, tak co, z většiny udělají leťáky? Ok, co dál? Nedostanete dovolenou?
Co je vlastně tak špatného na tom být leťák?
Jednoho rebela „potrestali“, a zbytek se hned lekl, a akorát pak dokáží nadávat na odbory, že „nic nedělají“. Jenže si jaksi pánové neuvědomují, že odborům se těžko jedná, když vlastní členové do toho hází vidle, a stejně danou činnost vykonají.
Jak to bylo ve filmu Písničkář: Zavřou jednoho, když si dupne, zavřou dva, tři, deset. Ale kdybychom si takto dupli všichni, tolik kriminálu věru nemají.
Hele, mám nápad. Když máš takový silácký řeči. Prozraď své jméno a DKV.
Proč nejdete příkladem?
Být leťák je za trest. Ve svých začátcích jsem byl a kdybych se neschoval v turnusu, už bych strojvedoucí nebyl. V turnusu (sebeblbějším) se dá vydržet.
Ani omylem, já upřednostňuji letmo, když vidím složení některých turnusů u nás. Mně různorodost vyhovuje.
Bohužel 3/4 lidí chce mít klid a nic neřešit.
Za tohle hrozí přeřazení letmo, příjdeš na jistou dobu o odměny, strojmist naschvály – dovolenou v létě nedostaneš, půlku ti ji nařídí jak se mu to bude hodit. Směny na 3 dny dopředu max, vyžírat budeš ty největší vyjebávky ve směnách, blokovaný víkend = pa konec 23:32, po nástup 2:11 atd atd. Dalo by se toho vypsat víc co sem zažil.
Sečteno podtrženo, trochu se ti změní život no..
Směny na tři dny dopředu jsou podle zp?
Nejsou, dokonce je to v rozporu i s kolektivní smlouvou. Bez šance najít někde zastání.
Jenže když se to nebude řešit, tak se nic nezmění, a nezmůžou nic ani odbory, když do toho strojvedoucí budou házet vidle. O odměny, za to že jsem neměl dostatečně kvalitní odpočinek na lůžku, které zajistil zaměstnavatel? To by se asi dost dobře dalo rozporovat. Přeložení letmo? Ono občas je skladba turnusů taková , že je lepší být letmo. Půlka dovolené? To jste na tom dobře, na Cargu nám KPS říká, že celou dovolenou určuje zaměstnavatel. Takže případným stěžovatelům to jde zavařit ještě lépe. A max směny na 3 dny dopředu? V tom případě porušují vlastní kolektivku (jak říkám jsem… Číst vice »
Že vy pracujete v depu na dálném východě. 🤭
Systemove pochybeni jedince – nezaspal poprve. Dopravce to podcenil.
To není pochybení jedince. To je celý řetěz systémových chyb vedoucí k nehodě.
To je naprosto špatně. Všechno. Pozdní příchod, neproběhnutý test na přítomnost alkoholu a tristní ubytování.
a na konci té řady chybějící vlakový zabezpečovač.
O modelu švýcarského sýra raději nic nepsat. Řvaním a perzekucí získáte nechybující lidi.
A to jsem si myslel, ze na pendolinech jezdi nejaka elita a ne takovy material!
Ono to asi člověku vleze do hlavy, kamarádství přenese přes povinnosti a předpisy . Nebyl jsem asi jediný, kdo si myslel, ze s tím alkoholem to je nějaký omyl. Tak tahle opicka stala čtvrt miliardy .
A lidský život.
Neřeš
Na Pendolinech nejezdí elita, ale kamarádi a **** alpinisti.
Přesně můžu jen potvrdit
PRo mě tedy není úplně elita strojvedoucí, který umí tahat za joystick, ale ten, který si umí na trati opravit například banána.
Nebude to náhodou tím, že na mašinách s joystickem už strojvedoucí nemá co opravovat?
Řekněme to na trvdo, není to tajemstvím. Fira měl v krvi skoro tři promile. Přesný údaj bude v závěrečné zprávě drážní inspekce.
Ne, 3 v moci, 1,6 v krvi – vsak to je v clanku i zprave.
Řekněme to natvrdo. Dezinterpretujete obsah článku.