Sobotka Ťoka pochválil za stabilizaci ŘSD, chybí mu klíčové stavby
Bohuslav Sobotka (ČSSD) se dnes při premiérském hodnocení svých podřízených zastavil v rezortu dopravy. A ve světle minulých třenic překvapil,
Bohuslav Sobotka (ČSSD) se dnes při premiérském hodnocení svých podřízených zastavil v rezortu dopravy. A ve světle minulých třenic překvapil, když měl pro ministra Dana Ťoka více pochvalných než kritických slov.
„Ministr Ťok se rychle zorientoval a nastavil profesionální řízení Ředitelství silnic a dálnic i Správy železniční dopravní cesty. Na tom stojí úspěch ministerstva,“ řekl Sobotka. Podle něj bylo především ŘSD při nástupu této vlády v rozvratu.
Premiér vyzdvihl zvýšené tempo přípravy staveb, čerpání evropských peněz, investice do krajských silnic nebo vypsání tendru na dodávku mýtného systému. „Ne všechno je ale ideální,“ doplnil. Vadí mu především skutečnost, že dosud nebyla zahájena žádná z jedenácti klíčových staveb, u kterých se podařilo v Bruselu vyjednat výjimky v procesu EIA. Sem patří například čtvrtý koridor v úseku Sudoměřice – Votice, dálniční obchvat Českých Budějovic, obchvaty obcí na D6 nebo pokračování D11 severně od Hradce Králové.
Podle Sobotky bude třeba v příštím volebním období změnit stavební legislativu tak, aby se povolovací procesy urychlily. Občané by například nemohli podávat stejné námitky v různých stupních řízení, premiér zmínil i institut takzvané předčasné držby. Pokud by u prioritní stavby majitel nechtěl prodat pozemek, stát by na něm i tak mohl stavět a soud by se týkal už jen výše náhrady.
„Pokud budeme stavět tempem, jakým stavíme dnes, tak například vysokorychlostní železnice zůstane jen utopií,“ řekl premiér. U vysokorychlostních tratí je podle něj důležité, že se diplomatickým tlakem podařilo dostat navazující stavby na německé straně mezi priority spolkového dopravního plánu.
Dan Ťok minulý týden oslavil tisíc dnů ve funkci a stal se druhým nejdéle sloužícím porevolučním ministrem dopravy. První je Milan Šimonovský (1512 dnů).