Komentáře Zprávy

Tisíc dnů ministra Ťoka: Čím se může chlubit a co zamlčel

Ministr oceňuje kladivo. Autor: Zdopraavy.cz/Jan Šindelář
Ministr oceňuje kladivo. Autor: Zdopravy.cz/Jan Šindelář

Ministr dopravy Dan Ťok překonal metu tisíce dnů ve funkci, což je samo o sobě výkon. Z porevolučních ministrů sloužil déle pouze Milan Šimonovský (1512 dní), stejně dlouho Jan Stráský (toho Ťok určitě překoná). Naopak politický život dlouhé řady Ťokových předchůdců byl pouze jepičí. Hned osm (ze 17) jich nedokončilo ani rok ve funkci. Ťok se dnes na tiskové konferenci chlubil svými úspěchy. Podívali jsme se na jeho působení blíže.

Co se Ťokovi povedlo?

1. Přežít. Samotné dlouhodobé působení jediného ministra je dobrou zprávou. Rezort dlouho trpěl personálními otřesy, za Ťoka zavládl klid a lidé v  podřízených organizacích (Ředitelství silnic a dálnic a Správě železniční dopravní cesty) mohou více času věnovat skutečné práci a nikoliv vlastní záchraně.

2. Dodávka registračních značek. Skončil letitý monopol jediného dodavatele, firmy Hicon. Cena tabulky klesla v tendru téměř na polovinu. Za poplatek si každý může na značku napsat, co chce.

3. Registr vozidel. Zjednodušila se procedura převodů, změny lze od 1. června dělat na jakémkoliv úřadu obce s rozšířenou působností.

4. Přesměrování části peněz ze Státního fondu dopravní infrastruktury na zanedbané krajské silnice druhé a třetí třídy. Celkem Ťok poslal krajům 11 miliard. Částečně jde o ctnost z nouze, neboť fond by tyto peníze nejspíš neměl kde utratit. Navíc je to ad hoc opatření, kraje nemají do budoucna nic jistého.

5. Příprava staveb. Navýšení rozpočtu na přípravu na dvojnásobek, letos na tento účel půjdou čtyři miliardy. Začaly se intenzivně projektovat nové stavby.

6. Fotografie. Možná nejlepší ministrův počin. Zrušil nedůstojné pohřebiště bývalých ministrů v podobě dlouhé řady velkých portrétů na ministerské chodbě. Řada se musela často posouvat, neboť úřadující ministr byl vždy první. Poslední dekáda dala kapacitě chodby zabrat. Místo řady je dnes umírněné tablo u vchodu do ministerských komnat.

S čím by se Ťok tolik chlubit neměl:

1. Výstavba. Tvrzení: „zahájili jsme celkem skoro 140 kilometrů dálnic a dalších asi 40 kilometrů silnic I. tříd, hlavně obchvatů měst“. Při délce přípravy dopravních staveb (cca 12 let) jde především o čerpání ze zásobníku, který naplnili už předchozí ministři. Žádná dnes realizovaná stavba se nezačala připravovat před třemi lety, například D3 se začala soutěžit už v roce 2013.

2. Mrtví na silnicích. V roce 2016 zemřelo na silnicích historicky nejméně lidí (545). Vážně si ministr myslí, že to je jeho zásluha? Pak musí přijmout zodpovědnost i za to, že v letech 2013 až 2015 počet usmrcených rostl (2015 – 660).

Ministr poklepává kámen. Autor: Zdopravy.cz/Jan Šindelář
Ministr poklepává kámen.
Autor: Zdopravy.cz/Jan Šindelář

Co se nepovedlo?

1. Liberalizace železnice. Zadrhla se neustálými odklady. Na prvních liberalizovaných tratích Pardubice–Liberec–Ústí nad Labem a Ostrava–Opava–Krnov–Olomouc by měli vítězové chystaných tendrů vyjet až koncem roku 2020. Původní harmonogram přitom počítal s prosincem 2018. Ťok má zdatné soupeře v drážních odborech a Českých drahách.  Ke cti mu budiž přičteno, že na trať Plzeň – Most odvážně pustil GW Train přímým zadáním.

2. Tarifní integrace na železnici. Není vyřešena, teprve loni se do ní pustil. Pro soutěže přitom zásadní předpoklad.

3. Zakázka na mýto. Ťok se chlubí, že vypsal soutěž. Předtím ale uzavřel bez soutěže miliardové prodloužení smlouvy s Kapschem. Po svém nástupu měl přitom od svého předchůdce Antonína Prachaře připravenou variantu, jak problém s dobíhající smlouvou řešit, namísto toho přes rok tápal. Vypsání soutěže neznamená, že se podařilo problém vyřešit. Zájemců je méně (4), než se čekalo.

4. Zákon o liniových stavbách. Měl zrychlit přípravu staveb, ale byl uložen k ledu.

5. Hasičský přístroj na rafty. Faux pas ve vyhlášce.

6. Personálně rozdělené ministerstvo. I když ve vedení velkých organizací nedošlo už několik let ke změně, přímo pod Ťokem to vře. Veřejným tajemstvím je, že se nesnášejí jeho náměstci Tomáš Čoček a Jakub Kopřiva, což výkonu ministerstva nepřidává. Nic jistého neměli ani ředitelé odborů. Ke změnám vedení došlo například u personálního odboru, odboru provozu silničních vozidel, odboru agendy řidičů, odboru pozemních komunikací, odboru auditu a kontroly, odboru letectví, dalo by se pokračovat.

7. Malé zakázky. SŽDC i ŘSD jsou stále v oblasti malých zakázek rájem neprůhlednosti, kde se menší zakázky rozdělují mezi spřízněné firmy. Nebo snad znáte státní organizaci, kde firma bez jakékoliv historie získá za rok desítky zakázek v hodnotě přes 30 milionů korun?

3 komentáře

Klikněte pro vložení komentáře
  • Další náměstek Milan Feranec, člen ANO. Je také šéfem dozorčí rady ČD a.s. Nastoupil do státní správy na začátku roku 2014 z vedení společnosti Agro Jevišovice (patří koncernu Agrofert). Dopravní odbornost nula. Trafika pro Babišovy kamarády.

  • Jeho náměstci jsou vzorní partajníci ANO. Střet zájmů jeho náměstka p.Tomáše Čočka, který je kromě této funkce na MD dále předsedou řídícího výboru Českých drah, a.s. a ještě členem správní rady Správy železniční dopravní cesty, s.o.
    Takový multifunkční supermanažer.

  • Co se dále panu Ťokovi nepovedlo:
    – lobby dopravních psychologů v zákoně o silničním provozu dosáhla svého
    – represe (zesílená) v zákoně o silničním provozu, další radary na dálnici a v obcích (obce inkasují pod rouškou bezpečnosti provozu)
    – bodový systém z hlediska efektivnosti a ekonomiky jeho vedení (právně procesní stránka) stále k ničemu – nulový legislativní posun
    – registr vozidel – znovu zpackaný zákon č. 56/2001 Sb., o podmínkách provozu vozidel na pozemních komunikacích, v části registru zaneseny nesystémové kroky u přepisu vozidel (důsledek – lidem chodí domů pokuty za přestupky, které nemohli zavinit, neboť své auto prodali, ale vlivem podcenění situace z vlastní strany a špatné vymahatelnosti práva v zákoně č. 56/2001 Sb. – legislativní nastavení na bodě mrazu)
    – zákon č. 56/2001 Sb. – znovu nesmyslné debaty o liberalizaci trhu na úseku provozu stanic STK, nedořešený koncept, obrovská zátěž pro kontrolní orgány za cenu slevy pro zákazníka (větší výběr údajně)
    – personální stav na Ministerstvu dopravy (daleko za kritickou čarou z dob předchůdců). Najímají se studenti bez praxe, sekce legislativy naprosto selhává, Ministerstvo dopravy jako ústřední orgán státní správy i nadále dělá odvolací instanci pro Hlavní město Prahu, ačkoliv má především metodicky řídit a dbát na soulad legislativy, na což v důsledku nedostatku kvalitního personálu a nastavení odvolacího řízení (oblast silničního provozu) nemá prostor