Správa železnic prohrála u soudu spor o pokutu za neprůjezdnou Kozí dráhu
Správa železnic zatím nerozhodla, zda podá kasační stížnost proti rozhodnutí městského soudu.
Správa železnic neuspěla u Městského soudu v Praze se svojí žalobou proti pokutě ve výši 50 tisíc korun, kterou jí loni udělil Úřad pro přístup dopravní infrastruktuře (ÚPDI) za to, že nepustila dopravce na takzvanou Kozí dráhu. Rozsudek zatím není pravomocný, Správa železnic se s ním seznamuje. Kompletní znění rozsudku je zde.
Pokutu Správa železnic dostala loni na jaře za to, že omezila provozování dráhy na trati Děčín – Oldřichov u Duchcova v rozporu se zákonem o dráhách. Odmítla totiž přidělit kapacitu dopravci KPT Rail, který chtěl na trati jezdit.
Dopravce chtěl jezdit po dráze, která měla být provozuschopná, ale nečinnost Správy železnic způsobila její nesjízdnost a zastavení provozu. Podle ÚPDI ale zastavení drážní dopravy nemůže být důvodem k nepřidělení kapacity.
Kozí dráha se stala jedním ze symbolů debat o budoucnosti a smysluplnosti lokálek. Nakonec došlo k jejímu částečnému obnovení z Děčína do Telnice, Správa železnic ale zatím nechce opravit další úseky. Provoz si zde objednává Ústecký kraj, který požaduje ale prodloužení provozuschopné trati dál. Správa železnic to odmítá.
„Úřad nerozhodoval, zda se mají lokálky zachraňovat, ale zda jsou splněny zákonné podmínky. Doufám, že se podaří zákon změnit tak, aby se v budoucnosti mohla přiměřeně zohlednit zejména míra jejich využití,“ řekl bývalý předseda ÚPDI Pavel Kodym, za jehož vedení byla pokuta udělena.
Správa železnic ve svém vyjádření uvedla, že se s rozsudkem nyní detailně seznamuje. „O dalších procesních krocích se rozhodne následně,“ uvedla mluvčí Nela Eberl Friebová.
Správa železnic se v řízení zastupovala sama svým vedoucím právního odboru Františkem Chabičovským. Ten sepsal celkem třináct žalobních bodů, ve kterých se dožadoval zrušení pokuty. Soud je neuznal ve většině případů důvodnými. Proti rozhodnutí lze ještě podat kasační stížnost.