Budoucí VRT kompletně on-line. Správa železnic spustila třetí geografický informační systém

Rychlovlak TGV ve verzi pro nízkonákladovou značku Ouigo. Foto. SNCFRychlovlak TGV ve verzi pro nízkonákladovou značku Ouigo. Foto. SNCF

Lidé vidí přesně, kudy nové spojení povede a mohou pokládat Správě železnic dotazy či připomínky.

Široká veřejnost má možnost si detailněji prohlédnout, kudy má vést jedna z plánovaných vysokorychlostních tratí v Česku. Správa železnic spustila už třetí geografický informační systém (GIS) pro připravovanou síť vysokorychlostních tratí (VRT). Tentokrát jde o úsek VRT Jižní Morava mezi Modřicemi a Šakvicemi. Na portálu bude vždy znázorněna poslední rozpracovaná varianta vedení trati. Lidé mohou vznést dotaz či připomínku ke konkrétnímu místu a odborníci Správy železnic jim prostřednictvím systému přímo odpoví.

Portál umožňuje uživatelům zobrazení různých typů podkladových map. Kromě základního katastrálního podkladu si mohou vybrat například hlukovou nebo ortofoto mapu. Rozliší tak silnice, mosty, tunely a další prvky. GIS portál také zobrazuje vedení vysokorychlostní trati v zářezu či po náspu.

Geografický informační systém bude průběžně aktualizován podle toho, jak se bude technický návrh trati zpřesňovat. „Počítáme minimálně se třemi aktualizacemi dat a podkladů. Ze zkušeností z jiných úseků víme, že GIS je skutečně neocenitelná pomůcka při komunikaci s veřejností. Lidé tam vidí, kudy by trať měla vést a jak se může dotknout jejich vlastních či třeba obecních pozemků. Dotaz může položit kdokoliv interaktivní formou veřejně či anonymně a my mu přímo do portálu odpovíme,“ vysvětluje za Správu železnic Marek Pinkava, náměstek ředitele Stavební správy vysokorychlostních tratí. GIS portál pro VRT Jižní Morava bude v provozu do dokončení dokumentace pro územní rozhodnutí (DÚR), tedy nejméně do poloviny roku 2024.

Svůj interaktivní portál mají také další úseky připravované sítě VRT. Od loňského roku jej mohou využívat také obyvatelé v okolí VRT Polabí mezi Prahou a Poříčany nebo VRT Moravská brána I mezi Prosenicemi a Hranicemi. Správa železnic jejich spuštění předpokládá postupně u všech úseků VRT.

VRT Jižní Morava bude dlouhá zhruba 40 kilometrů s maximální rychlostí 320 km/h. Sloužit bude výhradně vlakům osobní dopravy. Oproti návrhu ze studie proveditelnosti bude trať prodloužena ze Šakvic do Rakvic, kde zaústí do stávajícího koridoru Brno – Břeclav. Správa železnic nyní hledá projektanta této části.

GIS portál VRT Jižní Morava je k dispozici zde.

Tagy Správa železnic VRT VRT Jižní Morava vysokorychlostní tratě v ČR
71 komentářů