Budoucí VRT kompletně on-line. Správa železnic spustila třetí geografický informační systém

Rychlovlak TGV ve verzi pro nízkonákladovou značku Ouigo. Foto. SNCFRychlovlak TGV ve verzi pro nízkonákladovou značku Ouigo. Foto. SNCF

Lidé vidí přesně, kudy nové spojení povede a mohou pokládat Správě železnic dotazy či připomínky.

71 Komentáře
nejnovější
nejstarší nejlépe hodnocené
Inline Feedbacks
View all comments
none

Bude někde simulátor virtuální rychlé tratě? Ideálně s podporou 3D brýlí. Každý by se tak mohl svést. Mladší generace později může porovnávat se skutečnou tratí.

Martin

Bylo by to super, pac ja se toho nedoziju, tak bych si mohl projet CR virtualne, na vrt cekam uz od predstaveni vlaku v 90 letech u nas… bohuzel pro me tech 30 let uz ubralo podstatnou cast zivota… a prosim i dobre zpracovane audio…

Zdrasa

Na to stačí vyrazit vedle do Německa. A když nám to bude ještě dlouho trvat, tak i do Polska.

Martin

Jo, ale ja bych se rad projel v CR, takze i virtualne by to bylo fajn…

Martin

A bylo by mozne to uvadet na jedne mape?

Josef Švejk

Dejte už s těma VRT pokoj, tenhle stát je na to jednak moc malý, a druhak nejsou peníze na mnohem důležitější věci!

Jiří Kocurek

ČR není ostrov v moři. Což by Švejk měl sakra dobře znát včetně názvů okolních zemí.

Couler

Naopak už byste mohli dát vy ignoranti pokoj s tady těmi příspěvky. Nadále mějte ČR a Čechy (tedy spíš sebe a vám podobné) za největší chudáky, co na nic nemají, nic nedokáží, ale necpěte to laskavě ostatním. Jsou potřeba nové koleje, to bez diskuse, a vzhledem k tomu, že takové trasy neplánujeme jen pro sebe, tak se musíme dívat i na okolní země a s nimi držet krok. A ne že tady bude skanzen, jak ve východní Evropě. Tady to vaše myšlení je dlouhodobý nešvar naší země, naštěstí se to daří pomalu eliminovat nebo to vymírá samovolně.

Pavel

Na které mnohem důležitější věci nejsou peníze?

Budulínek Honza

Na základní údržbu fungujících a vytížených tratí typu ČB-Kr-NÚ, např? Organizace, která nezvládá ani základní údržbu lokálky, by chtěla budovat VRT? Vždyť je to směšné.

Alibaba

Dánsko, Belgie, Nizozemí, Rakousko, Švýcarsko jsou velký?
S „důležitými věcmi“ jen trollíte!

Trolzhor

Takže z Brna do Rakvic nová trať? To je parodie na VRT ne? k čemu to je těch 30 km?
To se ten vlak ani na těch 320 nedostane..klasický kocourkov. Místo toho, aby se to celé udělalo v nové stopě se tu dělají špatná řešení.

Dušan

A pak máme ještě navrženou dvoukolejnou odbočku délky 30,1 km z té tratě z Odb. Unkovice do Hrušovan nad Jevišovkou, ale tam už není navržena V = 350/320 km/h, ale bohužel jen V = 230 km/h, protože AFRY, která dělala studii proveditelnosti by se tam líbily Vectrony/Railjety s ComfortJety/InterJety a ty mají jen V = 230 km/h:-))) Fakt celkem dokonalá fraška:-))

Jiří Kocurek

Nacpi semka 4 koleje: https://mapy.cz/s/nalovadose

Po těch dvou stávajících jezdí zastávkové osobní vlaky, takže pro dálkovou pravu už moc místa nezbylo. Z toho plyne potřeba postavit 2 koleje navíc a tudíž v nové stopě a pro dálkovou dopravu.
Vymístit zastávkové osobní vlaky mimo Rajhrad, aby se pak přímo městem proháněly ty nezastavující je nesmysl.

Pedro72

1. Nebudou zrychlovat z nuly.
2. Nebudou brzdit do nuly.
3. Grafikon nebude nastavený na 320, ale spíš na 250 km/h, vyšší rychlost se bude využívat podle potřeby – i taková Frecciarossa si ráda odpočine 😉
4. Vlastně to není z Brna, ale z Rajhradu do Rakvic. Ty finální kilometry před Brnem a Břeclaví by tak jako ta nebylo možné na max. využít.

rudlafara

Přiznejme si to na rovinu, krásné vize, jen u nás nikdy stát ani kilometr VRT nebude (no možná úsek Praha – Poříčany). Vidím li jak se vize „koridorů“ rozplývají už 33 let….a „nové“ úseky rádoby koridorů se rekonstruují po 15 letech, jsem klidný. Dokonce si myslím, že i umělé zvzšování rychlostí na 160-200 km je u nás nesmysl….. Kdyby byla zachována rychlost do 140 km a jízda vlaků plynulá, bylo by to značně lepší….

Zdrasa

Proč by ne? Stačí chtít. VRT není žádná hyper technologie, je to jen železniční obdoba dálnice a ty stavíme už poměrně dlouho. Ale pokud se bude furt říkat, že je to nějaké sci-fi, co nikdy nebude, tak to všichni rovnou vzdají a nebudou se ani snažit, aby se to postavilo. Přitom je to něco, co v Japonsku mají už přes půl století, ve Francii přes 40 let.

Jiří Kocurek

2022-1997 = 15

Ještě že o tom nerozhodují absolventi VŠŽ, faktulta počtů.

Alibaba

Co to znamená „zachována rychlost do 140“?
Na mnoha místech koridoru tuhle rychlost nemůžete zřídit, protože tam jsou oblouky.
A co se týče rekonstrukce, tak ty tratě to zatraceně potřebovali, protože socialismus je využíval až do úplného vyžití. Rychlost byla maximální 120 (se 140 experimentovali u Olomouce), přes stanice 100.

Zdrasa

Ale jo, asi bych to nejraději viděl všechno v jednom portálu, kde by se daly jednotlivé oblasti zobrazit či skrýt, ale i tak to oceňuji. Jen se ptám, proč tohle nepřišlo dřív? Čím dostupnější jednoznačné informace, tím méně místa pro klepy a dezinformace, jako když v Chlumci bojují proti tomu, aby jim kvůli VRT zbourali půlku Přestanova.

Jan

Perfektní podklady pro Vodu z Tetčic a spol…

Jiří Kocurek

Věříte tomu, že když se to utají před veřejností, tak se k tomu Dědek nedostane a Patrik bude bez informátorů na úřadech?

Jak kdyby se tohle dalo utajit. Ne, v místnosti není slon, to je jen tak vytvarovaný přehoz!

Jirka

😄SŽ se rozpadá pod rukama kde co – začíná to samotným řízením drážního provozu i bez mimořádností, natož když se nějaka stane. Namátkou, že stačí obyčejný blesk při bouřce do ZZ a i na koridoru se nehne ani kolo x hodin. Co se týká stávající infrastruktury tak než se něco opraví a modernizuje, tak se může začít dělat údržba od začátku. O projektech co mají zrychlit dopravu na stavajici síti ani nemluvě, viz třeba NemaŠe na IV. koridoru, ale hlavně že pomalu se začíná kopat VRT. Aby to nedopadlo tak, že vlaky ze Ševětína do CB budou jezdit po stávající… Číst vice »

DavidS

Když opomenu, že celý váš příspěvek je slušný blábol, tak NemaŠe se má začít stavět příští rok

Vojtěch

? 1 a začne ?
2 a dostaví ? ( prachy)
3 a nemohly ty tunely být udělané jinak a lip ?

DavidS

1) Pravděpodobně ano
2) Určitě to nezastaví v půlce (to by bylo dražší)
3) Nevím, v oblasti stavebnictví mám téměř nulové znalosti. Co znamená jinak a líp?

Jiří Kocurek

ad 3) porovnávalo se více variant, vyšla tahle.

DavidS

Ten pán nejspíše kritizuje i dělání studií, prostě vždycky je všechno špatně a on by to udělal lépe.

Tomáš Záruba

Tam je ale ta verze s úrovňovým napojením Šakvice…

Jan

To mě taky zrochu překvapilo. Je někde zveřejněný ten pozměněný návrh?

Alibaba

V posledním odstavci se píše, že to prodloužení se musí ještě naprojektovat, takže teď není co zobrazovat.

Jan Šulc

Ano, odpovídá to DÚR Modřice – Šakvice. Navazující DÚR Šakvice – Rakvice se teprve začne projektovat. Tak musíš chvíli počkat, než se to projekčně dotáhne tam kam má 🙂

Tomáš Záruba

Dík. Já už se lekl, že se to zase revokovalo… 😉

zdenek

Jako každá komunikace s věrejností se cení. Ale trochu si udělám srandu, aspoň vrtaři mohou slintat.

Honza

Díky za informaci o gis, jen jsem zatím nepřišel na to jak vkládat dotazy k projektu.

Dan

Vlevo dole je tlačítko Vložit dotaz / připomínku -> následně kliknete na Vytvořit prvky – Nový dotaz / připomínka -> kliknutím vytvoříte bod v mapě, napíšete dotaz a kliknete na modré tlačítko Vytvořit

Honza

Díky, aktualizoval jsem stánku, původně jsem neměl možnost nový dotaz zobrazenou.

Změna je za rohem

01.06.2023 – Egypt, obří písečná bouře.
29.05.2023 – Španělsko, bleskové povodně.
Červen 2023 – kritické sucho na SZ Čech.

Toto jsou jedny z mnoha příznaků probíhající klimatické změny, která je způsobena emisemi skleníkových plynů. Je potřeba přecházet na nízkoemisní způsoby dopravy a tím je mezi městy právě (vysoko)rychlostní železnice. Stát by měl českej VRT vzít jako naprostou prioritou hlavně před dálnicemi a urychleně začít stavět.

J.K.

Chcete vědět emisní stopu na kilometr VRT za samotnou stavbu, nebo raději nechcete?:)

Změna je za rohem

Beru to z dlouhodobého hlediska desítek let, přičemž zohledňuji ekologickou stopu údržby a také zábor půdy, jenž přináší další negativní průvodní jevy v porovnání s dálnicí a také koukám na samotnej druh dopravy a jeho emise, z čeho ta železniční vychází zdaleka nejlépe.

DavidS

Já bych to klidně chtěl vidět a klidně i v porovnání s dálnicí. Ne, že by to teda něco měnilo a navíc tam dojde k nějaké dosti podivné metodice výpočtu, ale informace by to mohla být zajímavá.

Alibaba

A co emisní stopa dálnice za samotnou stavbu?
Jen šířka zabraného pruhu pozemků bude minimálně o 15 m širší.

J.K.

To jo, ale ta dálnice pak slouží prakticky veškeré mobilitě, silnice u nás odpracuje asi 80% dopravy, tedy emisní stopu dopravní cesty (řekněme třeba s životností sto let u obojího) rozpouštíte mezi mnohem větší dopravní objem.

jan V

Akorát když postavíte dálnici, tak vám indukuje tu nejméně efektivní a ekologicky nejvíce škodlivou dopravu. Když postavíte VRT, indukujete dopravu energeticky méně náročnou a tím i ekologičtější. K postulátu „dálnice u nás slouží prakticky veškeré mobilitě“ bych měl také určitou výhradu – jen „blbé“ ČD přepraví 150 milionů lidí ročně. V určitých relacích (nejvíce se asi nabízí Praha-Ostrava) jsem ochoten tvrdit, že IAD již nyní za železnicí zaostává. (Jakkoliv bohužel nemám k dispozici konkrétní čísla)

Alibaba

I železniční síť slouží veškeré mobilitě. Na menší zabrané ploše a s menší energetickou náročností.
A silnice odpracuje tolik proto, že se finančně nepodílí na platbě externalit, ostatně teď se v článku o silnicích ve Středočeském kraji píše, že jim na údržbu chybí peníze, a vy by jste chtěl ještě další přidávat.

Honza

Zase tu říkáte nepravdy. Investice a údržba silnic a dálnic se z provozu aut bezpečně zaplatí. Ale poplatky za užití dopravní cesty na železnici představují ročně cca 3,7 mld Kč, ale zato investice a údržba železnic ročně spolkne v posledních letech cca 50 mld. Takže dotace z našich daní na úrovni 90 %. Přitom není týden, aby nebyla na železnici nejaká nehoda. Navíc železnice zajiš´tuje „pouze“ cca 10 % osobní dopravy, tak co tady šíříte za nesmysly. A to co jste mi ještě nikdo neodpověděl – z čeho se to zaplatí? Samozřejmě z našich daní – ale z které části… Číst vice »

Alibaba

(Za)platí se i ty externality?
Tak zkuste spočítat sumu nákladů na silniční infrastrukturu, kolik toho vynakládají jednotlivé kraje a obce.
Velmi zajímavá je argumentace nehod na železnici, ale že na silnicích průměrně umře 1,5 člověka denně je v pohodě?
Převedou se tam peníze z výstavby dálnic, už jsou v podstatě hotové.

apoštol

Doporučuji míň hltat zprávy

Jiří Kocurek

Písečné bouře v Egyptě dřív nebyli a v těch knížkách od Karla Maye to tam podvrhl Václav Klaus.

Petr Jetelina

Projektanti odvedli dobrou práci. Snad půjdou projekční práce zdárně dál.

F. K.

Tím úrovňovým napojením určitě ne.

Peter

VRT na 40 km ?

Alibaba

Myslím si, že pokud se to ujme, tak se to dá protáhnout na 50 až k Břeclavi.
Hlavně v těhlech místech to má přidat kapacitu, které se na stávající trati nedostává.

Jiří Kocurek

Přesně tak. Stavbou nové na 120-160 km/h by se moc neušetřilo, přestavbou staré na 230+ km/h by se nic nezískalo.

Alibaba

A proč to nemá SŽ někde na svém firemním webu?

Dan

Odkaz mají uvedený např. https://www.spravazeleznic.cz/vrt/jizni-morava nebo https://www.spravazeleznic.cz/-/verejnost-si-ode-dneska-muze-prohlednout-on-line-navrh-vrt-jizni-morava.

Co se týče samotného GIS, je postaven na ArcGIS Online, který vyvíjí společnost ESRI. Ta má přísné podmínky ohledně svého softwaru, mimojiné neumožňuje vkládat online mapy na vlastní stránky, ale hostuje je u sebe na své infrastruktuře (webu).

Alibaba

Dík.

IGCT

Na blbosti lidi jsou, na práci už ne. Typické od kavárenských povalečů. Doufám, že nesmysl VRT se u nás nebude realizovat. Pro ČR je to příliš drahý špás.

Jiří Kocurek

Jasně, majitelé pozemků mají držet hubu, lopatu a kopat na panském.

JAROMÍR

Zajímalo by mě, kolik bylo zatím vynaloženo peněz na přípravu VTR a kdo ponese odpovědnost za tyto vyhozené peníze.

ZYRTHEC ft. KEPPRAFLØW

Co je to VTR?

Karel Mio

Vysokotraťová rychlost přece. Tedy rychlost, kterou motoráček šplhá na žst. Kubova Huť.

Alibaba

Co je na tom nesmyslného?
Chybí kapacita tratí, tak se staví nové a rovnou rychlé.

Ferda Vomáčka

Ááá, tady zapšklý starý vesnický dědek…

DavidS

Jen tak že zvědavosti, co je zrovna pro vás práce, když VRT je pro vás blbost? Co za ní považuje takový očividně zapšklý, frustrovaný člověk. Ptám se pro kamaráda…

Jestli jste z Vody z Tetčic či podobného spolku, tak stačí mrknout. Netřeba se dál rozepisovat.

Jiří Kocurek

Záda ho bolí, ke koze se už nezohne. Tak ať chcípne koza sousedovi.

DavidS

Nebo jednoduše proč dává stát tolik peněz jiným, když by je mohl dát mně. Klasika

Pavel

Jediné, co si tenhle stát nemůže dovolit a je to drahý špás, je současný důchodový systém.
Investice do dopravní infrastruktury, pokud se udělá správně, má návratnost.

Honza

V pořádku, tak mi ale řekněte, kde stát sebere 1,5 bilionu Kč na výstavbu VRT, když: 1) EU přispěje asi 4% 2) již dnes chtějí krátit rozpočet na dopravní infrastrujturu, protože na to nemají 3) SFDI si již letos musí půjčit 30 mld, aby mělo na letošní investice 4) kromě řádově 50-60 miliard ročne pro VRT se musí také cca 50 mld ročně nasypat do stávajících tratí 5) kromě řeleznice tady také máme silnice a dálnice, které zajišťují 90 % osobní dopravy, ale letos půjde více do železnice než do silnic – má to logiku? 6) aby jste mohl stavět… Číst vice »

Pavel

1) smysluplné projekty se mají stavět dotace nedotace
3) SFDI si půjčuje draze protože si hrajeme na konsolidaci rozpočtu (stát by si půjčil levněji)
4) Co je lepší, každý rok si 50-60 miliard půčovat na důchody, nebo je investovat do smysluplných projektů?
5) Kdyby se na železnicích nemrhalo penězi na pseudorekonstrukce tratí, které ani tak nebudou konkurenceschopné (už nekonkurují koňským povozům), tak by to nebylo tak tragické
6) tak 50-60 mld nebo 500 mld

Půjčovat si na mandatorní výdaje je nesmysl, půjčovat si na investice, které mají návratnost dává smysl.

Alibaba

ad 5) Má to logiku, neboť tento poměr je jeden z mála za cca 80 let a nevyřešil dálkovou dopravu vůbec, protože se musí stále přistavovat.