DB otevřela informační centrum k výstavbě vysokorychlostní trati Praha – Drážďany
Stavba má začít v roce 2027.
V bývalé smolárně v saském Heidenau vzniklo nové informační centrum, které má veřejnosti přiblížit plány na budování nové vysokorychlostní trati mezi Prahou a Drážďany. Otevřela ho Deutsche Bahn (DB). Pro návštěvníky je připravena multimediální výstava přibližující vedení trati nebo výstavbu Krušnohorského tunelu. Informační panely se věnují také geologickým pracím. Podobně o projektu informuje Správa železnic (SZ) v centru na hlavním nádraží v Ústí nad Labem od loňského března.
Na více než 200 metrech čtverečních nabízí DB pohled na aktuální stav tohoto projektu. Výstava přibližuje proces plánování nejdelšího železničního tunelu nejen v Německu, ale také ve střední Evropě. Interaktivní mapa přehledně představí obě varianty trasy na německém území a vysvětlí důvody jejich vzniku. Díky vystaveným vrtným jádrům získají lidé přehled o geologii a historii Krušnohoří. Model tunelovacího stroje přiblíží zajímavosti o stavbě tunelů nebo technologii jejich výstavby.
„Nedaleko infocentra mají do tunelu vjíždět vysokorychlostní vlaky směrem na Prahu nebo k nám přijíždět. Metropole Drážďany a Praha pak budou od sebe vzdáleny jen zhruba hodinu cesty. Nové spojení nejen zkrátí jízdní dobu pro naše cestující, ale zároveň odlehčí údolí Labe od železniční dopravy,“ řekl zástupce DB pro Sasko Martin Walden. Infocentra mají umožnit i maximální otevřenost vůči občanům a obcím. Mají pomoci rozptýlit případné námitky a pochybnosti vůči této stavbě.
Přípravy pokračují
Projekční práce aktuálně pokračují na obou stranách. Na české straně je rozpracován detailní technický návrh VRT Podřipsko mezi Prahou a sjezdem Lovosice, pracuje se také na Krušnohorském tunelu. Ředitel odboru mezinárodních vztahů Radek Čech ze Správy železnic upozorňuje, že je to i díky intenzivní česko-německé spolupráci: „Ve společném projekčním týmu pracují nejen projektanti, ale také experti na tunely, mosty, dopravní technologii nebo životní prostředí. Právě díky jejich práci se posouváme vpřed. Diskuze s partnery jsou produktivní a věřím, že se nám tento evropsky důležitý projekt podaří dotáhnout do konce. Další otevřené infocentrum je důkazem, že komunikace s veřejností je pro nás důležitá a při přípravě trati na ni nezapomínáme,“ řekl Čech.
Stavba prvního úseku na rameni Praha – Ústí nad Labem – Drážďany by měla začít v roce 2027. Cesta z hlavního města do saské metropole se po dokončení celé trati zkrátí ze současných 2,5 hodiny na zhruba 60 minut. Do Ústí nad Labem pojede vlak z Prahy méně než půl hodiny.