Opravárenství ČD nebude v samostatné firmě. V plánech jsou nové haly a opravy výměnou
Nejdále jsou přípravy nové haly v Chebu, pro kterou už dráhy získaly od Drážního úřadu stavební povolení.
České dráhy chystají na příští léta velké změny v opravárenství a posílení servisních kapacit. Nestane se tak nicméně cestou specializované dceřiné společnosti ČD Technik, jak se ještě nedávno uvažovalo. V plánu je výstavba nových hal a návrat takzvané těžké údržby. V rozhovoru pro firemní měsíčník Železničář to uvedl místopředseda představenstva ČD a náměstek pro servis Michal Kraus s tím, že restrukturalizaci opravárenství projedná v květnu dozorčí rada.
„Kapacity byly dlouhodobě dimenzovány jen na běžnou údržbu a údržbu nižších stupňů. Byla to filozofie, kterou společnost přijala řadu let zpátky a která se promítla do zbavení se železničních opraven a strojíren. Tedy těch provozů, které byly určeny pro těžkou údržbu,“ uvedl Kraus. Podle něj mají závislost na externích dodavatelích, která je jednou z příčin aktuální vozové krize, snížit nové opravárenské haly s potřebným strojním vybavením.
Takové se aktuálně chystají například v Chebu, Havlíčkově Brodě, Českých Budějovicích a Olomouci. „Jsou to investice, včetně dílčích rekonstrukcí, v objemu přesahujícím osm miliard korun,“ uvedl Kraus. Nejdále jsou přípravy haly v Chebu, pro kterou už dráhy získaly od Drážního úřadu stavební povolení. Stavba by měla být hotova v roce 2025. Naopak v Budějovicích se příprava zadrhla na soudním sporu s vlastníkem jednoho z pozemků. Samostatnou kapitolou jsou investice v Praze ve výši zhruba pěti miliard, kterým se deník Zdopravy.cz věnoval nedávno.
České dráhy chtějí po republice vytvořit síť takzvaných kompetenčních center, která se budou zaměřovat na konkrétní řadu (či řady příbuzných) vozidel. Vznik prvního, které bude v Liberci, oznámily začátkem května; zaměřovat se bude na údržbu motorových vozů Stadler RS1. Jak deníku Zdopravy.cz sdělil Kraus, další mají vzniknout například v Plzni a Trutnově (motorová vozidla od Pesy) nebo ve Vršovicích (skříně Vectronů). Na podvozky se má zaměřovat dceřiná firma DPOV.
„Jednáme s dodavatelem Pesa Bydgoszcz, chtěli bychom být do budoucna jejich výhradním zastoupením pro poskytování servisu na území ČR. Obdobné záměry se promítají rovněž do jednání se společností Siemens,“ uvedl Kraus.
V plánu je také vznik nového soustružnického pracoviště „někde na Moravě“, které má odlehčit soustruhu v pražské Michli a nabízet služby i dalším dopravcům.
České dráhy chtějí také posílit systém oprav výměnou. Aktuálně podle Krause probíhá koupě podvozků pro soupravu InterJet. „Takže v porovnání s tím, že bychom standardní opravu prováděli celkem 50 dnů, jsme schopní po 14 dnech opouštět dílnu,“ doplnil Kraus.
Dlouhodobým problémem opravárenství je nedostatek pracovníků. Dráhy mají aktuálně 240 neobsazených pozic v servisu, tedy deset procent.