Další posun na stavbě nejdelšího železničního tunelu. Pod Brennerem skončila ražba 14 kilometrů
Tunel se staví od roku 2007.
Po téměř čtyřech letech skončila jedna část budování Brennerského úpatního tunelu. Ten se po dokončení stane nejdelším tunelem na světě. Stavitelé tunelu tento týden oslavili konec ražby prvním tunelovacím strojem (TBM). Za čtyři roky urazil stroj pojmenovaný Virginia 14 kilometrů. Jde o jeden z milníků celé stavby nového tunelu, který propojí pod Brennerským průsmykem Rakousko a Itálii.
„Je úžasná náhoda, že tohoto důležitého milníku ve výstavbě Brennerského tunelu je dosaženo právě v týdnu, kdy slavíme 25. výročí Schengenské dohody,“ řekl guvernér Jižního Tyrolska Arno Kompatscher.
Virginia postupovala průměrnou rychlostí 10,2 metru tunelu za den, nejrychlejší byla v únoru 2020, kdy zvládla prorazit 49,4 metru. Dokončením této části je hotovo 91 % ražby úseku označovaného jako Mule 2–3. Ten je považovaný za nejnáročnější část, staví ho společnost Webuild patřící do skupiny Salini.
Nový tunel projí města Fortezza v Itálii a Innsbruck. Po dokončení zkrátí dobu jízdy z 80 na 25 minut. Staví se od roku 2007. Od severního portálu u Innsbrucku po jižní portál u Fortezzy bude měřit 55 kilometrů. Při započtení přesmyku jižně od Innsbrucku, který byl otevřen v první polovině 90. let a nese název Inntaltunnel, bude podzemní trasa měřit 64 kilometrů. Půjde o nejdelší podzemní železniční spojení na světě (Gotthard měří 57 kilometrů). Investorem je společnost BBT, kterou napůl vlastní rakouské (ÖBB) a italské dráhy (FS).
Tunel Brenner se skládá ze dvou hlavních trub a třetí průzkumné, která vede mezi oběma hlavními o 12 metrů níže. Po zahájení provozu bude sloužit především k odvodu vody. Hlavní trouby jsou propojeny každých 333 metrů únikovými tunely. Podle stavbařů jsou aktuálně vykopány zhruba dvě třetiny celého tunelového komplexu o délce tunelů 230 kilometrů. Tuneláři zhruba ve stejné míře používají razicí štíty a odstřely.