Zrychlení vlaků z česko-slovenských hranic do Bratislavy má zpoždění, stavba ještě nemá povolení
Podle smlouvy má být hotovo letos.
Plány na výrazné zrychlení vlaků mezi Bratislavou, Kúty a slovensko-českou hranicí nabraly výrazné zpoždění. Železnice Slovenskej republiky již v roce 2020 uzavřely smlouvu na modernizaci trati až na rychlost 200 km/h. Posun je ale zatím minimální a stavba nabrala několik let zpoždění.
O posledním vývoji informoval Denník N. Ten upozornil, že práce na úsecích Devínska Nová Ves – Malacky a Kúty – státní hranice měly být hotové letos. Kromě mostu přes řeku Moravu se dosud na stavbě nic neděje. Není divu: většina úseku dosud nemá pravomocné stavební povolení, jen pro některé úseky je vydané územní rozhodnutí. Velký problém je například v obci Plavecký Štvrtok, kde se nedaří najít shodu na umístění mimoúrovňové křížení.
Slovensko hraje se stavbou o čas: většinu nákladů na modernizaci za 275 milionů eur má zaplatit Evropská unie, podmínkou je ale dokončení do konce roku 2023. To se nyní jako příliš reálné nejeví. Navíc reálně hrozí i výrazné zvýšení smluvní ceny: k podpisu smlouvy se sdružením ICM/Váhostav došlo v září 2020, kdy ještě byly ceny stavebních materiálů výrazně níže.
Zpoždění na slovenské straně již loni zkomplikovalo modernizaci poslední části trati na české straně. Aby kvůli prodlevě na slovenské straně nedošlo ke zpoždění, musela vzniknout provizorní spojka.