Stopka pro unikátní švýcarský vlak, který mění rozchod za jízdy. Poškozuje část trati

Nová souprava pro GoldenPass Express. v horské krajině kolem Gstaadu. Foto: MOBNová souprava pro GoldenPass Express. v horské krajině kolem Gstaadu. Foto: MOB

Vlaky zůstaly jen na trati z Montreux do Zweisimmen.

Švýcarské společnosti MOB a BLS dočasně přerušily provoz nových souprav pro GoldenPass Express, které nasadily na trati z Montreaux do Interlakenu. Vlaky zvládají změnu rozchodů za jízdy. Důvodem přerušení je zvýšené opotřebení infrastruktury novými vlaky. Odstavení pro spoje po celé trase je zatím na dobu neurčitou. Nyní jezdí jen na úzkorozchodné trati.

K problému dochází na východní části spojení ze Zweisimmen do Interlakenu. Odstavení vlaků na neurčito oznámila železniční společnost BLS v tiskové zprávě. „BLS a MOB společně analyzují příčinu, ale interpretace výsledků bude nějakou dobu trvat,“ uvedl dopravce v tiskové zprávě.

Nové vlaky dál jezdí bez omezení v úseku Montreux – Zweisimmen. Podle vyjádření se problém netýká samotné technologie na změnu rozchodu. Unikátní technologie přechodu podvozků byla vyvinutá společností Alstom. Skříň a ostatní části jsou od Stadleru.

Z Montreux do Zweisimmen je rozchod 1 000 mm, dále 1 435 mm. V roce 2008 došlo k rozhodnutí o vývoji posuvného podvozku, který zvládne změnu rozchodu za jízdy. Kvůli tomu došlo ve Zweisimmen k vybudování speciální rampy, na které dochází za jízdy ke změně rozchodu při rychlosti 15 km/h. Nikde jinde na světě neexistuje podobná technologie, která by uměla změnu rozchodu z 1 000 na 1 435 mm.

MOB a BLS si objednaly celkem 23 vozů a 58 podvozků. Náklady na pořízení dosáhly 89 milionů franků. Design je od studia Pininfarina. Autoři se museli vypořádat s novými bezpečnostními předpisy. Nové soupravy nejsou jednotky, i když mají z každé strany stanoviště strojvedoucího. Důvodem je především prudký sklon v některých částech trati, proto soupravu táhne či sune lokomotiva. Nabídne celkem tři cestovní třídy: druhou, první a třídu Prestige s otočnými a vyhřívanými sedačkami. Interiér má zásadní českou stopu: všechny sedačky byly vyrobeny ve společnosti Borcad z Fryčovic. Detailněji jsou soupravy popsány v informační brožuře.

Trasa GoldenPass Express. Foto: MOBNová souprava pro GoldenPass Express. Foto: Jan Sůra / Zdopravy.czNová souprava pro GoldenPass Express. Foto: Jan Sůra / Zdopravy.czNová souprava pro GoldenPass Express. Foto: Jan Sůra / Zdopravy.czInteriér GoldenPass Express. Foto: Jan Sůra / Zdopravy.czNová souprava pro GoldenPass Express v Montreux. Foto: Jan Sůra / Zdopravy.czNová souprava pro GoldenPass Express. v horské krajině kolem Gstaadu.  Foto: MOBNová souprava pro GoldenPass Express. ve vinicích nad Montreux. Foto: MOBNová souprava pro GoldenPass Express. Foto: MOBDruhá třída v GoldenPass Express. Foto: MOBPrvní třída v GoldenPass Express. Foto: MOBNová souprava pro GoldenPass Express. Foto: MOB

 

Tagy BLS GoldenPass Express GPX MOB Montreux Oberland Bernese Bahn (MOB) Švýcarsko
42 komentářů