Času dost. Rozhodnutí o železničním mostu pod Vyšehradem má podle ministra padnout do konce roku
O osudu mostu jedná kolokvium odborníků.
Před pár týdny přitom zástupci nákladních železničních dopravců či Středočeského kraje vyzvali ministra, aby v celé záležitosti rozhodl co nejrychleji. Mají obavy, že dojde ke kolapsu dopravy.
Proti plánům SŽ se postavila veřejnost, vznikla petice na záchranu mostu, kterou dosud podepsalo na 11 000 lidí. S postupem SŽ nesouhlasí ani Praha 5 či bývalé vedení města. Prezident Českého národního komitétu ICOMOS (Mezinárodní rada památek a sídel) Václav Girsa dnes zaslal Kupkovi otevřený dopis, v němž uvedl, že zbourat železniční most pod Vyšehradem a nahradit ho jiným je z pohledu památkové péče neakceptovatelné a že snaha SŽ hrozí mezinárodní ostudou.
„S ohledem na stav (železničního) mostu, tak to rozhodnutí bude muset v letošním roce padnout. V tuto chvíli se dopracovává studie, která vzešla z architektonické soutěže, to je důležitá věc i proto, abychom ve výsledku měli možnost rozhodovat o tom, jaké jsou reálné výhledy,“ řekl Kupka.
Nutné pečlivé posouzení
Podle ministra je nutné pečlivě posoudit, jaké jsou skutečné možnosti obnovy památkově chráněného mostu. Zároveň je třeba se dobrat co nejpřesnějších závěrů ohledně stavu mostu a jeho dalšího využití pro rozvoj dopravní infrastruktury. „S rozvojem železniční dopravy musí spojení Smíchova a Výtoně unést větší objem vlaků,“ řekl Kupka. Připustil, že v uplynulých desetiletích byla péče o most nedostatečná.
Právě kvůli posouzení stavu a budoucnosti stavby bylo ustaveno kolokvium tvořené odborníky. Kolokvium má na dnešek a úterý plánováno společné jednání. Cílem kolokvia je zachytit všechny věcné argumenty vzhledem k co možná nejkratšímu omezení provozu na mostě.
Dnes již bývalý náměstek pražského primátora pro dopravu Adam Scheinherr (Praha Sobě) v uplynulých týdnech ČTK řekl, že s ohledem na zajištění železniční dopravy v metropoli by podle něho byla rekonstrukce nejrychlejším řešením. SŽ počítá se zahájením prací v roce 2026. Pokud by SŽ využila již hotovou dokumentaci z roku 2020, tak by podle Scheinherra oprava mohla začít až o dva roky dříve než stavba nového mostu. SŽ s tím v dřívějším vyjádření nesouhlasila. Podle SŽ je most kvůli špatnému stavu neopravitelný, nebo by oprava byla neúměrně komplikovaná.
Železniční most na Výtoni byl ve své původní podobě zprovozněn 15. srpna 1872. Na přelomu 19. a 20. století byl nahrazen mostem, který se klene přes Vltavu dosud.