Času dost. Rozhodnutí o železničním mostu pod Vyšehradem má podle ministra padnout do konce roku
Železniční most pod Vyšehradem - severní lávka po opravě. Pramen: FB Adama Scheinheraa
O osudu mostu jedná kolokvium odborníků.
Kde byli památkáři před více než 100 lety, když se tam ten most stavěl… 🫣
Držkovali i proti tomuhle mostu.
„Nehodláme zde vésti kritiku o estetické stránce tohoto mostu, byli bychom v lůně velkého města raději viděli nějakou konstrukci úhlednější. Drahám je však těžko předepisovat, a mimo to je konstrukce poloparabolická podle dnešních zkušeností vždy poměrně velmi levná…“
Drahám je však těžko předepisovat
A vo tom to je. Tenkrát je dráha poslala tam kde slunce nesvítí, dnes to bohužel takhle jednoduše nejde.
Hlavně , aby se u stavby mostu neobjevila cedule zde staví ODS.
Fiala nenechá most padnout!
Ostravské dopravní stavby už nejsou…
Píší, že je spousta času. Otázka je. Kdy se zastaví provoz? To je jedno. kolik budou muset dělat posudky než ten most spadne do řeky. Je to konec jedné éry. To je normální. Jedna generaci skončí a druhá začíná. Starý most užil dost. Zaslouží odpočinek. Třeba mohou posunout mezi Palacký most a železniční most. Mohou užit nějaké kulturní akce nebo zóna pro chodci Místo postaví nový most větší kapacitou.
Tohle je tyranie intelektuálů, kteří používají památkovou ochranu jako klatbu. Právě v tomhle případě se ji podařilo účelově prosadit, ačkoli k ní není důvod. Most na Výtoni je čistě utilitární konstrukce, která nedostala za celé století ani jméno. Když si ta banda přeje most zachovat na věky, ať si ho koupí a za své přestěhuje někam do depozitáře.
Obávám se, že na úvahy o případné záchraně mostu je už dávno pozdě. Jeho životnost nikdy nebyla plánovaná nějak extra dlouho a nedostatečná údržba ji zrovna neprodloužila. Vzhledem ke konstrukci mostu je asi vyloučena jeho oprava, to by šlo snad jedině tak, že by se most nadzvedl a pod něj vložila nějaká nová zpevňující konstrukce a stejně by to neřešilo problém s potřebou třetí koleje. Takže by asi udělali nejlíp, kdyby se záchrana mostu už nechala mimo debatu a soustředilo se na nový most. Druhá věc je, že pokud je most a jeho panorama tak cenné, mohlo se v soutěži… Číst vice »
No mám obavy, ze nový most nebude. Nemá na to nikdo koule. Skoda stejně jako u Kaplického knihovny a možná tak dopadne i filharmonie na Vltavske.
No u výše jmenovaných staveb byli pro jen architekti ne?
Já si myslel, že rozhodnutí je už na spadnutí a oni počkají do konce roku? Taky jsem si myslel, že tohle jsou experti, kteří jsou seznámeni s případem a vlastně dojde jen k nějaké diskuzi, na které se rozhodne. No nic.
Mám takový pocit, že se asi souběh se stavbou Smíchovského terminálu nepovede…
Rozhodnutí na spadnutí není, na spadnutí je ten most.
Ano, pochopil jste moji narážku
Bohužel, jediné nové nám postavil Hitler, to je trať Havlíčkův Brod Žďár Brno, trať bez přejezdů, nadčasově řešená. Obrovská ostuda pro nás v současné době.
S tou nadčasovostí bych to nepřeháněl. Tam se mohly dlouhé úseky postavit tak, aby vyhovovaly aspoň na 160. Kromě toho se během války z té trati zas tak moc nepostavilo. Ale je fakt, že na dráze umíme vidět jen potřeby v následujícím roce. Tak třeba Nové spojení se projektovalo i stavělo v době, kdy bylo jasné, že se pražská příměstská doprava bude rozvíjet – a přesto se postavilo tak, že si vlaky z Masaryčky do Vysočan kříží cestu s vlaky od Wilsonu do Holešovic. Přitom tam je místa fůra, tam to udělat bezkolizně šlo. O tom, jak se mezi Krčí… Číst vice »
Ta se začala stavět už před válkou, kvůli odstoupení Sudet.
P.S.: Jeden přejezd tam je, ale stavba se ho vyloženě netýkala.
Trošku se mrkněte do historie, než spustíte něco o německé stavbě. Ta trať byla jednou ze staveb na obranu republiky, měla posílit spojení Čechy-Morava v případě války a převzít úlohu hlavní tratě přes Č.Třebovou pro případ jejího poškození. Ale ostatní je naprostá pravda, v kopcovitém terénu od Havlbrodu je první protistoupání až v Brně pod Lesnou, žádný přejezd a rychlost 100-120, o 160 km/h se v době projekce ani nesnilo. A šlo o nákladní vlaky, ty měly rychlost když moc, tak 50. A seřaďovací nádraží Maloměřice – jeho poloha byla volena z hlediska protiletadlové obrany.
to bude ještě dlouhý seriál… to bude delší než ulice 😉
To bude. Silnice (tedy včetně ulic) mají teď prioritu. 🙂
Pokud by svět řídili památkáři bydlíme stale v zemnicich, pokud by tedy jejich stavba nebyla nepřípustny zásah do kulturního dědictví po předcích.
Rozhodnutí padne.
Až ten most spadne.
Ne, bude se hledat viník, který měl most natírat. Protože když se natírá díra nedíra, tak to přece spadnout nemůže, o skutečných příčinách slyšet nechtějí.
S nadpisu článku jsem si vybral “ má podle ministra padnout do konce roku“. Je rozhodnuto. A dále do té doby budeme „pečlivě posuzovat“. Tož tak, u nás doma.
A most dále rezaví:
https://jirkajiri.rajce.idnes.cz/zeleznicni_most_pod_Vysehradem/
Už jsou nějaké sázky na to kdy se zastaví provoz?
No,mně se moc líbí, že nad tím bude pan ministr uvažovat do konce roku. Hrozí akutní nebezpečí, že mezitím se stane situace kritickou. Na bádání není čas. Pokud se v konstrukci projevují únavové trhliny, které se navíc rozšiřují, je asi tak pět minut po dvanácté. To je na výměnu konstrukce.
Pan ministr řeší především dálnice. Nějaké vlaky, pokud nejde o předvádění se s VRT, jsou mu ukradené. Na druhou stranu mohlo tohle jednání proběhnout už dávno, kdyby se technokratická správa celou dobu nestavěla na zadní.
Na základě článků o dopravních stavbách v Praze, jako je tento most, D0, trasa na letiště, etc., navrhuji převratnou změnu v dělení webu na:
železnice, silnice letectví, voda, město a PRAHA. Protože to čtení o Praze je to nejotravnější, co může být, a snadněji by to každý ne-zájemce o pražský chaos přeskočil.
Pražský chaos ovlivňuje dopravu v celé ČR.
To jistě, souhlasím, ale desítky let vedené války lobbistických skupin, to vlastně ani o dopravě není, to je jen neschopnost a ……. (tady jsem to pro jistotu jen vytečkoval, doplň si sám).
Kdyz uz se most dostal soucasnou peci do tohoto stavu, tak snad rozrezat, pockat na vyhodnou cenu a prodat to.
Řekněte nám, geniální metalurgu, jaké se vám podařilo vyvinout údržbové metody, které zabrání strukturální degradaci použitého materiálu. Zatím se nikomu na světě tuto degradaci zastavit nepodařilo. Budete opravdu bohatý muž, když si nějaký takový postup patentujete.
Tak v tom pripade je to vyhoda, kdyz to jde jen prodat do srotu a nezkouset do toho cpat dalsi penize.
at památkáři vyvalí prachy, když to chtějí zachovat
Jednou z největších ostud ČR je bohužel stav železničních tratí v ČR. Bohužel trasování a traťová rychlost odpovídající první polovině 20. století.
Zbourat most pod Vyšehradem není ostuda, ale posun do 21. století. Skanzen má sloužit jako muzeum nikoliv pro provoz. V ČR máme velmi mnoho památkových zon, památkově chráněných budov, ale život odsud mizí, protože je to většinou určeno pro turisty, nikoliv pro užívání (technické vybavení objektů, možnosti parkování).
Bohuzel to trasovani vetsiny trati je z druhe poloviny 19. stoleti… Paradoxne nejrychlejsi trasy – koridory kde se ted jezdi 160 jsou jeste z prvni poloviny 19. stoleti. Ve 20. stoleti se toho noveho uz moc nepostavilo, snad jen Havl.Brod – Brno…
nějak zjevně zamlčujete, že ty koridory byly z podstatné části mnohdy tzv. směrově optimalizovány (resp. přeloženy), aby na nich bylo možné zvýšit rychlost alespoň na 160km/h resp. poslední roky Ejpovický tunel u Plzně a úsek jižně od Benešova výhledově až na 200km/h!
Jenže v případě jihu od Benešova je těch 200 km/hod pouze pro naklápěcí vlaky, jinak v úseku Sudoměřice u Tábora – Votice 170 km/hod, v úseku Doubí – Soběslav teoreticky 185 km/hod, problém je, že většina vlaků mimo expressů staví v Soběslavi a i expressy tam projíždějí nižší rychlostí. Takže na těch několika kilometrech to moc nerozjedou, když musí zase hned brzdit.
Na takovém krátkém kousku je už jedno, jestli se jede 180 nebo 160.
Důležitější je 160 v celém úseku od Budějovic do Tábora (dobře, s propadem na nějakých 150 u Veselí) a pk od Čekanic do Bystřice.
No, kolikrát ta optimalizace ovšem vyšla venkoncem hůře než menší úpravy, pokud možno se zachováním zastávek u obcí a vazeb na rozvoz autobusy, a pro dálkový tranzit pak ty novostavby na 240 až 360. Trať vyžehlená „místy až na 160“ je většinou nakonec stejně až druhou volbou, zvláště když stát přispěchá se souběžnou dálnicí, a současně na mnoha místech zaniká obsluha obcí i městeček (kolikrát i jen proto, že nechtějí být tak blízko rychlovlaků, byť odstíněných často dost obludnými zdmi). Zrovna ty Ejpovice mohly mít tunel pro VRT a původní trať pro obsluhu příměstské oblasti Plzně.
Ty nejstarsi ani ne… Ferdinandka pokud vim nebyla pri koridorizaci nijak extra narovnavana. Breclav – Brno – Praha – Decin taky nic. Pouze ze Zabreha do CT doslo k narovnani.
Ty ktere zminujete – Praha – Plzen a Praha – CB jsou z druhe poloviny 19. stoleti. A to uz se ty trate klikatily jako had.
Zrovna tenhle most není s nejvyšší možnou rychlostí v tom úseku nijak v rozporu. Do 21. století se nedostaneme bezhlavou demolicí, nýbrž naopak uměním využít toho, co už máme, a citlivě to upravit a doplnit. Život z chráněných budov nemizí proto, že by nešly využít, nýbrž kvůli současné neochotě cokoli udržovat a nutkání mít vše „trendy“ (každých pět let nové auto, každých deset nový dům), a také orientaci na okamžitý zisk. Možnostmi parkování myslíte přebourat Prahu tak, aby se do ní každý vešel s jedním velkým autem? A to bude k žití? Otázkou je, nač potom tedy ještě chcete železnici…
Existuje někde petice za stavbu nového mostu?
https://www.petice.com/petice_za_nahrazeni_elezniniho_mostu_pod_vyehradem
https://www.petice.com/petice_za_modernizaci_zeleznicniho_mostu_na_prazske_vytoni Trochu problém, že jsou ti petice už dvě…
My se těch červených lízátek dočkáme
Není kam spěchat, však se to při nejhorším objede přes České Budějovice a cestující pojedou z hlavního nádraží na Smíchov metrem.
no jasně přes Budějovice, SŽ potřebuje ekonomicky prosadit tunely u Hosína, tak toto má být cesta…
Hlavně nezlepšovat transverzálky. 🙂 Ale jo, tak s Branickým mostem také otáleli a otáleli, mezitím ve středních Čechách vznikaly a vznikají další a další silnice, protože jsme koleje v uplynulých dobách dovedli k poměrně nízké použitelnosti.
Já jsem toho názoru, aby ta konstrukce byla nahrazena novou a tato konstrukce se opravila a přesunula se na jiné místo, třeba na nějakou cikloztezku, sám pan hřib řekl, že je třeba budovat nová pražská přemostění
Přesunout most nejde. Respektive jde jen bez rozebrání a tudíž jen velmi omezeně v řádech desítek metrů
Proti Podolské na Císařskou louku a dále zhruba někam k Moulíkově by se spojení hodilo, byť sousední Dvorecký stavějí v bližší severní poloze (asi aby nešlo ze Zeleného pruhu jet MHD na Barrandov jen s jedním přestupem :-)).
Cikloztezka.
Tak to jsem ještě neviděl.
https://www.petice.com/petice_za_nahrazeni_elezniniho_mostu_pod_vyehradem
Znám pár chudáků, kteří dojíždějí údolím Berounky. Výluky a spadlé troleje jsou denním chlebem už přes deset let.
Teď se do toho rozkope Smícháč. Pak zas dlouho nebude most.
Nu a až tohle všechno dodělají, bude akorát načase zrekonstruovat stanici metra na Smícháči a napojit ten slavnej tunel do Berouna.
Frustrace.
Nejdůležitější je poslední odstavec!!! Ano, tento most není původní, měl by se okamžitě odstranit a nahradit původní konstrukcí. Jiné řešení je nepřípustné, prostě to tehdy před cca 120 lety podělali, když most nahradili. 😀 …a já jdu počítat mínusy 🙂
A ještě původněji tam byl možná brod 🙂
Tak to budem potřebovat pudlovnu na výrobu té správné ocele. Jak vysoký obsah síry si panstvo ráčí přát?
https://cs.wikipedia.org/wiki/Sv%C3%A1%C5%99kov%C3%A1_ocel
Zeptal bych se v ústavu památkovém..
Most s touto ocelí nestojí pod Vyšehradem od roku 1901.
A proto taky nechceme zachovat nepůvodní most z roku 1901.
Původní tam byl poměrně krátce. Nakonec, ono by šlo postavit jeho repliku vedle současného, převést na ni provizorně dopravu, a pak se pustit do rekonstrukce toho stávajícího. Až na náklady spojené se zachováním a údržbou památky, což je ovšem též společenský zájem, to má samé výhody – zachování provozu a na konci tříkolejnou trať. 🙂
A kvůli replice zase přerovnat pilíře ve Vltavě?
Nebo rovnou přidat pilíře do řeky a tím zhoršit plavební prostor ještě víc?
Uvědomujete si, že ani jeden most by nesplňovat požadavky pro současnou dopravu? (bezpečnost, profil, hluk, životnost, možná i nosnost)
Je pozoruhodné, že si všichni zainteresovaní dávají stále načas i napříč v médiích propíraným názorem,jak je most už technicky nevyhovující. Jen ironicky dodávám,aby most nespadl dřív, než ctěné kolokvium vůbec vynese nad mostem nějaký rozumný verdikt.Už se to vleče dlouho…..
Jo no, teď se soustředí na koordinaci stavebních prací na Branickém mostě
Most nejspíš nespadne, jenom SŽ na něm časem zavede nickolejný provoz.
Tak nevím… je Kupkovi železnice opravdu tak úplně lhostejná a nebo je neschopný?
Jako že jeho podřízená organizace si s touhle věcí neví rady, to je blbé, ale ministr nemůže být holka pro všechno.
Ale aby tuhle agónii prodlužoval, to je snad trochu přes čáru.
Piráti ve vládě jsou páté kolo u vozu (naštěstí). Ti na celostátní úrovni žádnou krizi dělat nemůžou, nemají na to.
Počkejte, ale Piráti mají v gesci dopravu na magistrátu, zatímco ono „ještě budeme za ten polorozpadlý most bojovat“ zavelel Kupka, ministr dopravy. On je z ODS, ne od Pirátů, a se snad zodpovídá premiérovi a ne těm 3 ministrům za Piráty, ne?
Odkud prosím máte informace, že Piráti se nějak výrazně angažují pro tento most / stojí za tímto nesmyslným prodloužením agonie?
Nelíbí se mu most, nelíbí se mu piráti. To je celé, na čem je to založené. To je něco podobného, jako ten kruháč u Prašné brány.
Ano myslím si, že v tomto medializovaném případě je ministr holka pro všechno. V podstatě mu fakt nezávidím. Ale podle mne neměl dovolit, aby se toto dostalo až do jeho kanclu. Od toho má přeci lidi znalejší, které stát platí. Nemohu si pomoci, ale tato stavební disciplína konstrukce- rekonstruce- desktrukce je již v dnešní době stoprocentně probádaná. Ale bohužel: politika.
Dobrá správa je nad ministrovy síly.
To jste si asi spletl. Scheinherr je od Cizinskeho, politicka strana Praha Sobe. Ano, mnoho lidi si je plete s Piraty, protoze v predeslem volebnim obdobi spolupracovali.
Popravdě, obě ta uskupení jsou si velmi podobná. Koneckonců, podívejte se, jak se k sobě tulili při vyjednávání o vládě nad Prahou. Ale vidina koryt byla pro Piráty přece jen silnější, tak na poslední chvíli pustili PS k vodě. Nicméně nedivil bych se, kdyby Scheinherr se stal nějakým Hřibovým náměstkem, poradcem nebo tak, to už si kluci ošéfují.
Za mě pořád lepší než návrat do devadesátek, který by nastal s připuštěním převahy ODS.
V těch devadesátkách padlo rozhodnutí, že se páteřní tratě zgruntu modernizují do podoby, která je aspoň trochu snesitelná a použitelná. Bez toho by vlakem nejezdil už vůbec nikdo.
Uvědomte si, že v osmdesátých letech byly dnešní koridory po letech přetěžování a zanedbané údržby ve velmi špatném stavu.
Tak moment, jde Vám v Praze o auta nebo o vlaky, nebo ještě hůře o převálcování města dopravou (beru-li tedy individuální auta pro tento případ jako dopravu)?
Odpalte to už někdo ať je klid…:
120 let starý šrot …
za mlada se říkalo když vás někdo urazil nebo štval “ Vys..r si OKO!!! tak tohle bych doporučil všem ( a to doslova!!) co obhajují tuto stavbu jako cennou, hodnotnou, funkční a plně dostačující potřebám železnice , protože musí být slepý.
Doporučuji navštívit Grand Optical … nebo případně si nechat vyšetřit i mozeček v nějaký klinice když už bude řešit svý zdraví.
A jinak v pohodě? Ulevilo se Vám? Za „plně“ dostačující ji neoznačují ani zastánci mostu. Na druhou stranu, stále jsme se nepřeklopili do stavu, kdy by pro nás železnice opět začala být páteří dopravy, bohužel. A pouhý „závod“ se vpředu udržovanými silnicemi akorát nezdravě zvyšuje celkové objemy, nakonec vede k přílišné centralizaci a nadměrné spotřebě zdrojů, spolu s tím vzniká čím dále tím více zanedbaných a vyloučených periferií. Takže pokud současně dále rozšiřujete silnice, nevýhoda to bude pro beztak (s mostem i bez něj) upozaďované vlaky. Ovšem, řešení existují. Začal bych mostem pro třetí kolej.
Svoboda ven!
Svoboda to kolokvium nesvolal.
Je to jednoduché, buď on, nebo Kupka.
Co s tím má společného Svoboda? J ago take nechci, ale ze zcela jiných důvodů.
Ne, tohle se musí řešit na vládní úrovni. Prostě bouchnout do stolu s tím že nevyhovující most (rozpadající se a pouze dvojkolejný) půjde pryč a petičníci mohou petici použít leda tak místo toaletního papíru.
Správně soudruhu! Co se tady budem vocintavat s lidma co tvrdí něco jinýho než my. Bouchnem do stolu, voni si nadelaj do gatí a bude
A to jako si myslíte, že se „ocintávaj! lidi“? To vám nestačí, že spousta odborníků, který se vyznají a neberou to osobně a narozdíl od ukřičené menšiny jsou schopný dát relevantní posudek, který bohužel je neustále ukřičen menšinou (tak to chodí ve společnosti)? Ale jo, tak to je ve všem. Většina drží hubu protože jim to nevadí či souhlasí, menšina řve. A je slyšet.
Bohužel, menšina dnes jezdí a vozí věci vlaky. Názory odborníků se různí i na základě preferencí. Záleží na správě, co a za jakou cenu se rozhodne zachovat. Mělo se začít mnohem, mnohem dříve – a ti, jak píšete, ukřičení se o to celou dobu snažili, marně. Teď už to asi dopadne zase nějakým polovičatým řešením vyhovujícím všemu jen zpola, co se dá dělat.
Tak uvidíme, zda dříve padne definitní rozhodnutí, co s mostem bude nebo zda most dříve padne do Vltavy.
Pak už by se to shromáždění nenazývalo kolokvium, nýbrž tryzna.
Jo a místo nového mostu, by se řešilo, kdo za to může.
Proste to necháme spadnout. Nebojme se, budme odvážní a realizujme moderní a inovativní řešení. Trojkolejny betobový most bude funkční i mnohem tišší. Hlavně at to nedopadne jako třeba Kaplického knihovna.
když bych měl jet z Ostravy směr plzeň tak na Hlaváku vystupuju a metrem pojedu na smícháč a tam znovu nastoupím než jet po tý rezavině.. by se mi svíral žaludek…!!
Viděl jste ty únavové trhliny, co ukazoval na prezentaci pan docent Ing. Rotter z ČVUT? Takhle nějak to začalo s mostem v Janově. Odborníci ukazovali trhliny a všichni zodpovědní za údržbu a bezpečnost mostu se jim smáli.
https://www.youtube.com/watch?v=Jpopl7ihrvk&ab_channel=Spr%C3%A1va%C5%BEeleznic
cca od 41:30 – to je jen pro silné nervy!
Tady to léta zanedbávala správa, o problému vědouc. Porada jako teď měla nastat tak před 15 lety a měla předcházet všem nejbizarnějším návrhům, utajeným soutěžím a podobně. Tady ovšem naneštěstí, na rozdíl od sousedního nádraží, jde i o samotný provoz, nejen o (pro ČSD patrně zbytnou) obsluhu místa.
no ještě že ta nedopadla
zdvoukolejnění jižní spojky už probíhá? nebo proč tam u depa Vršovice odstraňují vegetaci?
probíhá, takže při úplné uzavírce obou mostů bude muset cargo z Berouna do Prahy přes České Budějovice.
A kdo Cargo dopravcům proplatí ty vícenáklady?
Nikdo, vždyť jsme na to zvyklí…
Ale zase se budete moct kochat pohledem na starý nýtovaný most. To je víc, než nějaké materiální kompenzace. 🙂
Ale jen při procházce na náplavce, protože lokomotivu brzo neunese. 🙂
Bohužel 🙁
Kocourkov. Stejné je to s důchodovou reformou, daňovou reformou atd.
Tyhle snahy různých stran jednak protestovat proti jakékoliv změně ze strany státu, popřípadě potřebě se zviditelnit, přitom zcela ignorovat reálnou situaci (havarijnost, ekonomičnost něčeho jako opravy, vizuál, doporučení odborníků) hádám povedou k tomu, že se zase začne nostalgicky látat tenhle kovošrot.
Jo kdyby to měl soukromý vlastník, jako třeba v případě hotelu Praha, Transgasu, různé historické industriální zástavby v Libni a Vysočanech, či snad nádraží Vyšehrad, tak to by žádnýho politika ani celebritu nezajímalo.
Nechceš koblihu? (Řídit stát jako firmu…)
Taky to není ve v š e c h ohledech špatně.
Najdete oba připady, tak i tak v soukromém vlastnictví.
Zvláštní, že v Olomouci přes Moravu to šlo (tramvajový, srovnej s Libní). V Ústí přes Labe je hotovo. V Pardubicích přes Labe to šlo taky is kolejí navíc. U Čevené přes Vltavu je místo na nový most vedle, ten se staví a zachráněné torzo památkáři převzít nechtějí. Píšu torzo, neb jak jinak nazvat most, po kterém řeku nepřekročíte.
Jestli ono se nečeká, že si to ten most rozhodne sám, například volným pádem.
Bez zatížení vydrží ještě dlouho nespadnout. Přecijen poměr vlastní hmotnosti a užitečného zatížení přibližně 1:1 znamená, že prázdný nese polovic. Ovšem v tu chvíli již nefunguje, když na něj nebude moci vlak.
To je těm, podle kterých je ten most hlavně na koukání, patrně jedno.
Tak všechny nýty pěkně vyměníme a přenýtujeme. Ale kam pak dáme tu třetí kolej, nahoru ?
Což bude úplně zbytečná a hodně drahá a náročná práce. Korozí jsou nejvíce postižené díry pro nýty.
Přenýtování bude trvat cca 2-3 roky a nelze dělat za provozu.
Jednokolejný most se dá vedle postavit už teď, pokud by nebyl takový tlak na zviditelnění se něčím za každou cenu novým (a to některé návrhy sice špatné nebyly, ale…). Dokonce může mít podobu toho původního z roku 1872. 🙂 Stačí hledat způsoby, ne důvody.
Pouze vyměnit nýty opravdu nestačí.
Mohlo by to spadnout hned, nikomu by to nevadilo a hned mužou makat. To by byla sranda.
Hlavně to neuspěchat.
Už v roce 1926 lze v novinových zprávách narazit na článek sdělující, že železniční správa projektuje pod Vyšehrad nový betonový most se čtyřmi kolejemi.
https://vysehradskej.cz/zeleznicni-most-historie/
To byl dobrý ročník, třeba dal světu královnu Alžbětu II…
Kolikrát to budou ještě posuzovat? Tohle už vážně není normální. Všechny studie doposud jasně řekly, že most nelze opravit tak, aby to dávalo ekonomický smysl. Tak co se pořád řeší? V tomhle případě už by měl ministr jasně bouchnout do stolu a tuhle mnohaletou tragikomedii ukončit. Ten most je zásadní prvek železniční infrastruktury celostátního významu a je potřeba, aby mohl být bez omezení využíván.
Rozhodnutí (s)padne za nás!
Bohužel je možné, že se fraška stane tragédií a k té proklamované mezinárodní ostudě dojde, ale úplně jinak, než je podáváno.
Další prodlužování opakovaných diskusí stav mostu nezlepší.
100% SOUHLAS !!!
Most LZE opravit, kdyz uz, tak podavejte spravne informace a nelzete. Dekuji.
Všechno lze opravit, ale musíte napsat i b. Stačí kapacitně stávající most? Jak dlouho bude trvat oprava proti demolici a výstavbě nového mostu? Je to ekonomicky efektivní opravit?
Opravdu všechno? I Titanic?
https://www.irozhlas.cz/veda-technologie_priroda/nova-bakterie-z-titaniku_201012071636_jsuchomel
tyto bakterie dokážou přilnout ke kovovým povrchům a vytvářet na nich knoflíkovité útvary z produktů koroze.
Triviálně řečeno: Živí se tou ocelí.
Pokud vím, tak Titanic se roztrhl při potopení na tři části, Z toho špička a kus za tím jsou takřka rozložené.
Čistě teoreticky, pokud vytáhnete Titanic ze dna (myslím, že je to jako pietní místo zakázáno), určitě půjde dodělat příď a udělat nové oplechování, aby to vypadalo jako v roce 1912, ale otázka zní, zda by se Vám to finančně vyplatilo.
Oprava podle všeho kratší (může začít dříve), předtím můžete vedle postavit extra most pro třetí kolej (ve variantě pro druhou a třetí, pokud na původním zůstane za účelem nižšího zatížení jen jedna). Do ekonomiky je pak třeba započítat i důsledky – zde by asi vyšla i s nimi na peníze lepší náhrada, i vzhledem k promarněným letům, ale pokud zde chceme chránit i jinou hodnotu a shodneme se na tom…
„most nelze opravit tak, aby to dávalo ekonomický smysl. “ – když už chcete něco rozporovat, tak aspoň rozporujte přesnou citaci.
Ano, když na něm postupně vyměníte všechny prvky do posledního nýtu. Přičemž výměna jakéhokoliv prvku bude znamenat úplnou výluku dané kojele a když skončíte, tak budete začínat znova.
Nakonec ten most nebude příštích 20 roků plně v provozu víc jak rok v kuse a každý mostní oblouk bude nejméně 3x rozebrán a znova složen.
Únavu materiálu si vážně nevymysleli, to je skutečná věc, ať na ni věříte nebo nikoliv.
Tak památkáři by ho mohli chtít někam odsunout, což by mi nevadilo…
Autoři nového mostu (2T arch.) mysleli i na posun starého po proudu blíž k Palackého mostu a postup – technologii představili v NTM. Asi to nikdo neví nebo nechce vědět ?
Otázkou je, zda by tam měl nějaký větší smysl než jen parádu, vzhledem k blízkosti obou okolních mostů. To už by lépe posloužil před Vyšehradem proti Podolské a s návaznou lávkou z Císařské louky na Smíchov.
Most nejde opravit vůbec, i kdyby na to byly peníze.
Sama železnice už bohužel význam pro stát zjevně ztratila, dále převádíme přepravy na silnice. Také ale nelze vše posuzovat jen a pouze přímou finanční návratností (byť rozmařilé betonování, jaké vidíme třeba u silnic nebo tzv. satelitních „městeček“ – sídlišť místo polí bez vazeb na okolí, také neschvaluji).
Nejlépe hned po zdvoukolejnění mostu intelegnece zbourat a postavit nohy. Není na co čekat
Asi tak, přesluhující starou příhradovinu na konci životnosti nahradit novou mostovkou. Ale to by se mělo teď vyřizovat stavební povolení…
no jejda! co se vlece, neutece. mimochodem, co tam pro sichr prece jen bokem postavit to mostni provizorium?
Nezhyzdí to výhled na most? 😀
Taky by šlo vyhloubit tunel, ten by pohledově nebránil ničemu. Ale pssst, nebo to někdo vezme vážně 😆😆😆
Já beru metro S vážně už docela dlouho.
No právě. Paralelní metro B a další rozsáhlé kutání pod ulicemi. V souběhu s neomezením „rozvoje“ IAD pak žel spíše další indukce než přesun lidí ze silnic. Budeme rádi za třetí kolej od Smíchova (klidně i na přidané samostatné mostovce) a její propojení i na hlavní nádraží (podzemní stanice směrem na Negrelliho viadukt, téměř vše pod drážními pozemky). Kdyby bylo to paralelní „metro“, pak by zase stačily pod Vyšehradem dvě koleje; otázkou je, co bude ve výsledku celkově efektivnější.
Ne nutně. Umíme i poměrně minimalistické konstrukce. 🙂
Kolokvium a memorandum jsou oblíbené nezávazné floskulky politiků, kteří si s něčím nevědí rady a nechtějí za to nést zodpovědnost…
speciálně když onen politik začínal kariéru jako tiskový mluvčí