Nový pokus o pravidla pro konzervaci lokálek. 300 jízd osobních vlaků nebo 12 nákladních jako hranice pro rušení

Oprava Kozí dráhy. Pramen: Viamont ServisOprava Kozí dráhy. Pramen: Viamont Servis

Majitelé tratí budou muset svůj plán zveřejnit tři měsíce před podáním žádosti o přerušení provozuschopnosti.

Ministerstvo dopravy dokončilo nový pokus o novelu zákona o dráhách, která má dát jasná pravidla, za jakých okolností může dojít k přerušení provozuschopnosti nevyužívaných železničních tratí.

Na novele pracovala expertní skupina, ve které byli například zástupci krajů a dopravců. Ministerstvo tento týden představilo dopravní sekci Asociace krajů poslední návrh. V brzké době by měl být zveřejněn a půjde do meziresortního připomínkového řízení.

Novela upravuje především takzvaný minimální rozsah, podle kterého nemůže dojít ke zrušení provozuschopnosti. Jde o nejméně 300 jízd ročně za účelem přepravy cestujících nebo alespoň 12 jízd ročně za účelem přepravy věcí. Má jít o dobu dvou let. Vzhledem ke sporům o význam spojky „nebo“ v minulosti u těchto návrhů ministerstvo nově vysvětluje, jak ji chápe. Stačí provozovat v počtu dosahujícím stanovený počet jízd za předmětné období i třeba jen jeden druh dopravy (nákladní nebo osobní)  a přerušení provozuschopnosti a provozování této dráhy nebude moci být povoleno.

Komise vznikla loni na podzim poté, co ministerstvo již podruhé stáhlo svůj návrh na nová pravidla pro rušení provozu na málo vytížených tratích. Jejími členy byli zástupci ministerstva dopravy, Správy železnic, Hospodářské komory, Svazu dopravy, ŽESNAD.cz, SVOD, Asociace krajů a České asociace organizátorů veřejné dopravy.

Pokuty pro Správu železnic i kraje

Oproti původnímu návrhu je nový výrazně detailnější a popisuje přesněji, co vše musí vlastník (většinou Správa železnic) udělat, než zažádá o přerušení provozuschopnosti. Nejméně tři měsíce před podáním žádosti musí zveřejnit na svých stránkách data o rozsahu jejího užívání po dobu dvoulet.

Drážní správní úřad pak bude vždy žádat o stanovisko ministerstvo obrany, kraje a obce, v jejichž územním obvodu se dráha nebo její část nachází. Stanovisko krajů a obce bude ale závazné jen v tom případě, že se zavážou k provozu v rozsahu nejméně 300 jízd po dobu pěti let. Nově řeší i pokutu pro majitele trati za nezajištění provozuschopnosti: až 10 milionů korun. Řeší i pokutu krajům pro případ, že se zaváží k objednávce provozu a nakonec k tomu nedojde.

Institut přerušení provozuschopnosti a provozování dráhy je podle ministerstva vhodné řešení představující mezistupeň mezi provozováním dráhy a jejím úplným zrušením. Novelu teď čeká cesta do meziresortního připomínkového řízení.

Tagy institut přerušení provozuschopnosti a provozování dráhy Ministerstvo dopravy omezení provozu na regionálních tratích
268 komentářů