Dvoukolejný výjezd na Linec. Modernizace budějovického uzlu míří k centrální komisi
Ve věci modernizace a dalšího rozvoje trati směr České Budějovice – Linec probíhají jednání s rakouskou stranou.
Železniční uzel České Budějovice se má v příštích letech dočkat výrazné proměny a modernizace. Jasno o jeho podobě bude v březnu, kdy se záměr dostane k centrální komisi ministerstva dopravy. Ta rozhoduje o všech velkých dopravních stavbách v tuzemsku. Komise bude řešit výsledky studie proveditelnosti, na které se pracuje od října 2020. Nyní jsou práce ve finále.
„Důvodem pro zadání studie proveditelnosti železničního uzlu České Budějovice byla potřeba definovat cílovou podobu a parametry celého železničního uzlu s ohledem na postupně dokončované stavby na IV. koridoru a další rozvojové záměry nejen na železniční infrastruktuře, na související posilování role železniční dopravy jako páteřního segmentu veřejné dopravy v regionu, včetně posílení role železniční nákladní dopravy, ale také s ohledem na rozvojové záměry města a kraje,“ uvedl mluvčí Správy železnic Dušan Gavenda.
Jak se celý uzel promění, není zatím jasné. Studie zahrnuje především jižní část uzlu a také zanedbaný nákladní terminál v Nemanicích. Studie navrhuje především nový dvoukolejný jižní výjezd ve směru na Linec podél dálnice D3. Dvoukolejka je v plánech zatím ukončena u Včelné, kde se napojuje na stávající trať, podle SŽ je ale navržena tak, aby v budoucnu mohla pokračovat dále na jih.
Ve věci modernizace a dalšího rozvoje trati směr České Budějovice – Horní Dvořiště (– Linec), zejména jejího zdvoukolejnění a narovnání, probíhají aktuálně jednání s rakouskou stranou. Tamní rezort dopravy (a ochrany klimatu) vedou Zelení, kteří jsou myšlence vylepšení železničního spojení do českých zemí nakloněni.
„V prvním kroku předpokládáme v koordinaci s ÖBB zadání územně-technické studie, která by měla potvrdit možnosti vedení nové dvoukolejné tratě na českém území, prověřované v minulosti. Stejný krok připravují také ÖBB na rakouské straně. Na základě výstupů z prvotního prověření možného trasování nové tratě by pak došlo k zadání komplexní studie proveditelnosti na celý úsek České Budějovice – Linec jako společný projekt Správy železnic a ÖBB,“ doplnil Gavenda.
Pokud jde o budějovický uzel, výše nákladů bude podle Gavendy záviset na rozhodnutí centrální komise. Zahájení staveb se předpokládá v roce 2030. SŽ je chce koordinovat se záměrem Jihočeského kraje na vybudování silničního podjezdu pod kolejištěm.
Dílčího vylepšení by se budějovické nádraží mělo nicméně dočkat už dříve. Samostatně se připravuje prodloužení severního podchodu na druhou stranu kolejiště k Dobrovodské ulici a zbudování 5. nástupiště. Podle údajů na stránkách SŽ by se mělo začít v roce 2026.