Dvoukolejný výjezd na Linec. Modernizace budějovického uzlu míří k centrální komisi
Vlaky ČD a GW Trainu na nádraží v Českých Budějovicích. Autor: Zdopravy.cz/Jan Šindelář
Ve věci modernizace a dalšího rozvoje trati směr České Budějovice – Linec probíhají jednání s rakouskou stranou.
Úvahy nad tím,jak narovnat trať od Budějovic na jih jsou docela složité. Nějak mě nenapadá, jak trefit Vcelnou, Kamenný Újezd, Velešín a Kaplice, aby z toho vznikla trať použitelná pro zastávkové i dálkové vlaky a nevyzadovalo to jeden tunel a most za druhým. Pro ryze zastávkové vlaky je současná klikatice asi to nejméně špatné.
Jela jsem tímto vlakem teď v neděli večer, tj. Linec-Praha. Celou dobu jsem měla kupé pro sebe. Spokojenost. Ráda budu jezdit dál. 😀
postavit od Včelné celé v nové podél D3 až do Rakouska, ať stojí, co to stojí, ale je to rovnou pořádné !!!!
Česko má momentálně palčivější problémy na železnici než je jižní výjezd na Linz. Namátkou: Kapacita téměř všech tratí na výjezdu z Prahy. Tratě Praha – Mladá Boleslav – Liberec/Jablonec, Plzeň – Bavorsko, Jaroměř – Náchod, Praha – Brno – Ostrava (VRT) včetně Brno – Přerov, Praha – Beroun, Brno – Znojmo, České Budějovice – Ševětín, Otrokovice – Zlín, Plzeň – Horažďovice či takové drobnosti jako přesmyk v Libni, spojka u Velkého Oseka, Hradec – Opatovice, či Týniště nad Orlicí – Solnice. No a finanční možnosti má SŽ momentálně tak akorát na rekonstrukce tratí ve stávající stopě. Takže ne, ať to… Číst vice »
pak je ale lepší na trať z ČB na jih bodnout. a udělat to za 30let. JInak toto jsou stejně zatím studie, to je tak 20let++. Jinak souhlas, že jsem důležitější stavby, však jsem taky pro omezit či zrušit některé tratě, aby se dalo věnovat těm velkým….
Škoda že ne až po Kamenný Újezd, ideálně pak před Holkov. Odtud už by byl jen „krůček“ k propojení směr Domoradice a dále na Šumavu, Praha – CK za 2 hodiny.
Krůček znamená nějaký dlouhý most přes Vltavu a trasu v poměrně členitém terénu. Plus pravděpodobně nové nádraží v Krumlově, aby nebylo pro tuto trasu úplně mimo centrum.
Pokud to má znamenat, že Os a Sp nebudou jezdit přes jižní zastávku, osobně si myslím, že by byl prostor rozšířit trať ve stávajícím poloze, je tam pak krásný rovný úsek za Budějovicemi. Na tom poměrně malém kousku k němu si myslím to takovou časovou úsporu nehodí. Protihlukovky už tam jsou a druhá kolej by se tam vejít mohla. Spíš by to chtělo vymyslet eliminaci té kličky u Včelné, kde je pak i železniční přejezd v kopci a vlak míjí dům ve velmi těsné blízkosti a druhá kolej se tam nevejde. Na Včelné staví minimum vlaků.
Zatím je hlavně škoda, že se každý rok vždycky o rok posune realizace NemaŠe, když už máme pěknou trať z Benešova…
Kdo se o tuto problematiku zajímá, měl by si udělat výlet vlakem z ČB do Lince. V Rakousku nemá tato trať žádnou prioritu. Od hranice až do středu Lince je to taková elektrifikovaná podhorská lokálka. Až kousek před lineckým nádražím se napojuje na hlavní rychlíkovou trať Linz – Wien. Jižní expres sbírá osamělé cestující z rakouských vesniček a sveze je do Lince.
To neni od hranice. Elektrifikovana podhorska lokalka je to od Sevetina. A to jen nedavno. Par let zpatky to byla podhorska lokalka prakticky az z Prahy. Ale co tim chcete rict?
Ono i přístup OBB k EC vlakům z Prahy, staví to tam v každý větší vesnici a v Linci to zajede kamsi do šturcu stranou…
Vzhledem k vytížení je to logické, že to staví i v menších sídlech, to samé je na naší straně. Jen by to chtělo zrychlit (narovnat oblouky) na obou stranách.
Jel jsem tím vloni jako konec cesty z Bolzana do ČB, dalo se to vydržet v jídelním voze, vlak jel večer prázdný, ale byl to jeden z těch otřesných vlaků, co jezdí ČB -Praha v hodinovém intervalu, zřejmě takový vlak by se styděli v Linci postavit na nádraží, proto stojí skutečně úplně mimo.:)
Vak ale jel na vteřinu přesně a slovenský personál jídelního vozu byl velmi příjemný. .
Co znamená otřesný vlak co jezdi v hodinovém intervalu?
Pro město je zásadní zastávka Rožnov. Spolu s rozvojem celé oblasti. Železnice dokáže snadno konkurovat IAD na Lidické.
S vybudováním zastávky v Rožnově se počítá.
Koukám se do mapy a předpokládám, že ten jízdní výjezd by byl souběžny s trati směr Velenice a poté se odpojí. Je ale reálně rozšíření o druhou kolej přes Nové Hodojovice? Pokud má trať být u D3 a následně se napojit u Vcelne. Předpokládám, že to bude nejspíše mezi Roudnym a Vcelnou. Přijde mi to, ale jako docela zavlek a mimo. Přirozenější by bylo napojení a za Vcelnou směr Kamenný Ujezd
Tam by bylo nejlepší, kdyby úplně kopírovala dálnici až někam k Velešínu, kde by koleje vedly blíže městu. To samé u Kaplice.
Výjezd je už zakreslený v openrailwaymap. Takto s ním počítá kraj.
Vypadá to tam, že ostré uhne od dálnice a a napojit se na starou trať. Vypadá to jak provizorní napojení. Ale uniká mi smysl této stavby, která nepřinese žádné zrychlení. Možná maximálně jako zárodek budoucího pokračování
Nechejte to na projektantech.
Hlavně doufám, že ta nová trať v budoucnu obslouží i Velešín a Kaplice a nebudou se vymýšlet nějaké terminály v polích za městy (jako třeba kdysi Kaplice-Nádraží). Kdyby zvládla obsloužit ještě Kamenný Újezd, Netřebice a Dolní Dvořiště a přitom odstranit úvrať na Lipence, považoval bych to za optimální.
Stávající trasu trati na českém území (tedy i Kaplice – nádraží) projektoval František Gerstner a byla postavena v roce 1825 pro dopravu NÁKLADU – soli a dřeva mezi Lincem a Budějovicemi.
Doprava osob se k tomu postupně v průběhu času jen „přilepila“.
https://zdopravy.cz/historik-milan-hlavacka-konesprezka-byla-velka-skola-zeleznicniho-podnikani-5686/
Hlavně v té době asi ani nikdo neuvažoval, kam se jednou železnice v dopravě osob posune a druhá věc je, že lidé ne venkově tehdy vůbec nebyli zvyklí někam cestovat.
V jižních Čechách dodnes nejsou zvyklí cestovat.
Však železnice u nás je stále v 19. století. Ještě že císař to tady nechal postavit. Podle císaře Františka Josefa I. by se mohlo pojmenovat rekonstruované nádraží v Českých Budějovicích.
Ono je i možnost že trať povede přes Krumlov a odtud teprve do Rakouska.
To by bylo ještě lepší, jsem „ochoten“ obětovat Velešín za Český Krumlov. Pohledem na terén si však myslím, že by to do toho Krumlova mělo vést od Rakouska přes Kaplice.
To sotva. Bylo zamítnuto už mnohokrát.
Já Vás opravím, ne ty Kaplice, ale ta Kaplice. My Kapličáci jsme na to alergičtí.
A říkáte tam furt hodinové rafičky, či už normálně ručičky? 🙂
To si piš, že to říkají. A ještě kopice, kára, pikador a plno dalších a dalších výrazů 🙂
Ano, Kaplice je ženského rodu, ale v podstatě je to jedno. Mluví se tam asi hlavně „Rakousky“ :):)
To naráží na nemalý výškový problém: https://mapy.cz/s/masutufezo
Těch 70 metrů převýšení by se pak někde muselo nahnat.
Tak ta trať bu musela být trasovaná úplně jinudy, ale řekněme že z Kaplice do Suchdola podél D3 to vychází na stoupání 13 promile.
Tak budu držet palce, ať studie v elektrifikované, dvoukolejné a přísnější stopě na konec ekonomicky vyjde a Rakušané na své straně to taky posvětí… Na tom jihu ta výstavba jak dálnice tak železnice frčí. Prima lidí. Inu, slovy klasika: V Českých Budějovicích vy chtěl žít každý….!:-))))
Opravuji: přímější
Nevím jak vy, ale já i když jsem se v ČB narodil, i jedna dcera a bydlí tam ex, tak po té celé historii spíš je to na úrovni Bronxu. Večer není pomalu si mezi nádražím a náměstím ani dát něco fofr k jídlu a to je zkušenost ze včerejška.
K čemu 2 koleje na Linec? kdo tam bude jezdit? Lyžaři?
Náklad.
Snad. Protože sklonové poměry, resp. rozdíl výšek, který musí trať na rozvodí překonat, ke opravdu velký s zkrácením trati sklony narostou.
presne tak – trat bude muset mit podobny pocet umelych staveb jako soubezna dalnice.
Ehm, ona samotná jednokolejnost toho výjezdu, který je společný i pro trať na Krumlov, dokáže čekáním na jiný vlak zabít velkou část toho zrychlení dosaženého náročnými přeložkami na zbytku tratě.
prave pak uz nebude. nicmene asi by me neurazilo zdvojkolejneni az po borsov.
No to zalezi. Pokud se to odflakne na „az 120“ jako obycejne, tak tam dal bude jezdit maximalne ten naklad (coz taky neni k zahozeni). Pokud se postavi to maximum co umime (na „az 200 (pro naklapeci soupravy)“), tak zacne bejt zajimavy i pro osobni dopravu.
Ono i těch 120 dvoukolejně by bylo zajímavé pro osobní dopravu, jestliže na to před Budějovicemi i za Lincem navazují tratě se slušnou rychlostí, ten pomalejší přeshraniční úsek se pak už zkousne. Výrazné zkrácení jízdní doby by nepřinesla jen ta rychlost, ale spíš odstranění čekání na křižování, a také kapacita na nějakou Sp vrstvu, tudíž by EC nemuselo stavět ve Velešíně, Kefermarktu apod.
Zvlášní, že vlaky Brno-Blansko by měly být absolutně prázné, prorože tam není ani těch 120 km/h. Totéž kolem Berounky.
Ne, Démoni z Dejvic.
je to cesta na salcburk a do italie, demone, ty vole.
Co se plánuje v těch Nemanicích? Kontejnerové překladiště a nebo centrální překládka všeho zboží? Jinak je to dobrý nápad udělat dvou kolejku až do Rakous ale hlavně by bylo potřeba taky postavit dvě koleje na Plzeň a na Prahu dodělat ten Nemanický tunel a pak by to byla paráda.
Plus ideálně zachovat v úseku Ševětín – Velešín i kolej původní tratě pro místní obsluhu, pokud se tam nová trať vyhne obcím.
V úseku ČB – Ševětín se nepočítá se zachováním koleje, což mi minimálně v úseku ČB – Zámostí přijde škoda, dovedu si představit, že by S1 od Velenic končila na Zámostí, kde se má rozvíjet zástavba, ale bohužel, kraj neměl stejný názor. Co se ČB – Velešín týče, trať tam dnes vede poměrně daleko sídel a její zachování by bylo po přestavbě zbytné.
No minimálně k zachování trati na Zámostí se uvažovalo s tím že to bude vlečka, to padlo?
to padlo. na penezich.
Jednou třeba pochopěj a začnou jezdit autem.. Vtip, nepochopěj.
Jak s úsekem z Budějovic na jih souvisí Ševětín? Jinak to zachování na jih od ČB bude asi obtížné. Taky bych ho uvítal, ale je otázkou, zda vozí zastávkové vlaky mezi Velešínem a ČB dost lidí. Je to asi hlavně na kraji, kolik peněz do toho chce dávat. Ona je to dvousečná zbraň, vlaky až na Lipno budete klikatěním od Velešína do Včelné zbytečně zpomalovat, na druhé straně je to právě úsek z Velešína-sídliště do ČB, kde jsou kolem trati větší obce.
frantisku, uz jsme ti asi 10x vysvetlovali, ze zadna mistni obsluha se nekona. a ty jsi tak natvrdly oslik, ze to sem pritahnes po jedenacte.
Snad ta rychlost bude min. na 160 v té době. ale spíš na 200 ..
Kéž by 🙂
Takové velkorysé plány… A navíc. ŽeSnadu stačí 80. A buďte rád. Bez nich by nebylo ani to.
Pro nákladní vlaky snad 120, ne? A navíc, ve 120 nehrozí tolik, že se to vyhne všem sídlům, což by znamenalo, zvláště při možnosti najet hned vedle na dálnici, spíše další propad použitelnosti pro okolí. Ale jestli má být vlak jen pro tranzit a místní používat nadále především auta…
Ta obava o zhoršení obsluhy sídel je věčná. Stávající trať obsluhuje ta významná sídla velmi špatně a proto zde jako osobák vždy stačila dvouvozová souprava (tam moc není koho na tu silnici přelít). Důležitější roli má ta vrstva co plní zároveň tu mezinárodní a spěšňákovou obsluhu. Pokud vznikne rychlejší trať, bude mít smysl tyto dvě vrstvy rozdělit a pomůže to oběma.
Taky musí obce připustit přiblížení trati k sídlům, plus navíc větší provoz, který bezhlučným není a nebude. To, že je výrazně tišší, než v minulosti a stále lze pracovat na odhlučnění strojů a přístrojů vozidel, stejně tak na odstranění skřípání podvozků Y25 (tlumiče, nemazané kluznice).
Ono je spíše hodně těžké až nemožné zde něco vymyslet. Původní trasa železnice je z pohledu dálkové dopravy nepoužitelná a nová trasa se nedá udělat tak, aby s původní sdílela aspoň ty větší obce. Zatím to pro tu dálkovou dopravu není tak obrovský problém, protože D3 končí u Mezna, ale až ji dotáhnou do Prahy a spojí s Rakouskem, bude vlak z Prahy do Linze hrát menší roli než dnes a z Budějovic na jih bude pouze doplňkem.
A teď? Velešín mimo, Kaplice mimo… ze Včelné a Kameňáku snad všichni jezdí busem. Ta trať je v tomhle úseku víceméně k ničemu.
Já bych neřekl, že Velešín je mimo. Je to z města asi 1 km. To nic není. Z Kaplice se to dá řešit autobusovým spojením z města.
Ten autobus jede až k nemocnici v ČB.
Navíc ve Velešíně stojí nabíječka,což může mít vliv na leccos.Ale i ta se dá nejspíš postavit jinde.
je, ale frantisek ji potrebuje zachovat pro babky s nusi a fotici sotousky.
Nový dvoukolejný výjezd směr Linz je navržen na rychlost 200 km/h.
Máte k tomu nějaký materiál? Odkaz nebo něco? Nebo se na tom podílite a zaznělo to z úst někoho zasvěcenýho a není to ofiko zatím?
Tady je tip na velmi zajímavé čtení: Diplomová práce pana Radka Vandrovce z ČVUT na téma: „Návrh železničního spojení České Budějovice – státní hranice s Rakouskem (směr Summerau) s návrhovou rychlostí až 200 km/h.“ z roku 2019.
https://dspace.cvut.cz/bitstream/handle/10467/81160/F1-DP-2019-Vandrovec-Radek-priloha-01_Technicka%20zprava.pdf?sequence=-1&isAllowed=y
Pozn.: Na stranách 19, 28, 35 a 55 jsou zajímavé mapky s uvažovanými variantami vedení trati.
Děkuji
V loňském roce probíhala aktualizace studie ČB-Plzeň. Je již zveřejněná?
Není. Na studii ČB uzlu a Vámi zmiňovanou aktualizaci byly zpracovány oponentské posudky a následně půjdou na CK. Posudky se dělaly najednou, protože spolu studie úzce souvisí.
Pěkná pitomost, českou žel. síť sužují kapacitní problémy úplně jinde…
Analogicky ze silnice. Dodělám pražský okruh, lidi v Sudetech mají smůlu.
Akorát že ten pražský okruh je, na rozdíl od trati z Budějovic na jih, akutní problém.
Jistě. Pokud i lidé z Budějovic budou motivováni používat v osobní a nákladní dopravě raději auta, budou i kolem Prahy (ale hlavně v ní, protože tam pojede pravděpodobně více lidí než někam dále) přebývat. Ono je to jedno s druhým. Ovšem, D3 současně s D4 je to už celkem „dobře“ fixováno…
Uklidni se, šmudlo :-).
Jakože když to nejede vlakem, tak je ta přeprava přebytečná?
Ano, to bezesporu. Na druhou stranu větší část obyvatel Šluknovského výběžku každodenní situace na Spořilově nezajíma. 🙂
Ale byl to jen příklad. Samozřejmě chápu, že prioritou z celorepublikového pohledu jsou hlavní tranzitní směry. Ale pokud budu za půlhodinu z Prahy v Ústí, bude fajn se do toho Ústí dostat rychle třeba i z Dolní Poustevny. Pak budou mít lidé na Střížkově radost, že jim před panelákem nestojí „Účko“. 🙂
A když při stavbě okruhu najdou bombu z druhé světové, tak se přeruší projednávání nesouvisející stavby na úřadě kdesi daleko. To aby se nepředbíhalo. 😛
Třeba?
Někomu to docvaklo. Že to trvalo 30 let . Jen 2 koleje – výjezd na Velenice, výjezd na Dvořiště , výjezd na Krumlov, výjezd do depa – to máme 4 koleje . Udělejte pořádnou trať na Rakousy ať můžou náklady a rychlíky frčet. Ne poskakovat vpřed a čekat na volnou trať.
Mnohem déle. Jo aha, předtím bylo spojení do Rakouska nežádoucí.
Rok 2030 toho se možná ani nedožiji.
Jestli je to odhad SŽ, tak spíš tak o 5-7 let později…
pri takove predstave jen tezko potlacuju slzy dojeti.
Předpokládám, že zbudování pátého nástupiště bude znamenat zbourání většiny objektů mezi osobním a nádražím. Používá se ještě stavědlo č.3 v nákladovém obvodu, jež je umístěné v té mezi?
Já bláhový si myslel, že postaví ten projektovaný skvost místo současný drážní polikliniky (s propojem na autobusák a starou budovu nechají na kanceláře) a oňi jen provedli upgrade památkový budovy s nástupištěm. Když to takto půjde dál tak se nic v ČB novějšího nepostaví. Památkáři first.
Ochránci vlhkejch baráků 😁
Pokud se v článku píše, že se bude překopávat celý uzel a mluví se i o 5. peronu, tak jiné řešení, než demolice 4 staveb, co stojí na té mezi, mně nenapadá.
https://mapy.cz/zakladni?l=0&q=%C4%8Cesk%C3%A9%20Bud%C4%9Bjovice&source=muni&id=537&ds=2&x=14.4896109&y=48.9742136&z=18&base=ophoto
„Trojka“ se samozřejmě plně využívá.Jestli nekecám,tak obsluha severního zhlaví ranžíru a část osobního nádraží.