Zájem o výcvik na leteckých simulátorech opět roste, CATC má vyprodáno z 85 %
Vyzkoušet si výcvik Czech Aviation Training Center na letišti může i veřejnost v rámci zážitkového létání.
Po covidovém propadu nabírá výcvikové centrum Czech Aviation Training Center, které je dceřinou společností Řízení letového provozu (ŘLP), nové zákazníky. Aktuálně jsou jeho kapacity na první čtvrtletí letošního roku vyprodané z 85 % a centrum je v provozu 24 hodin denně. Stát nedávno rozhodl, že centrum nebude prodávat a nechá si ho ve svých rukách.
„Propad ve výkonech byl způsoben zejména obdobím covidu, uzemněním letounů B737 MAX od března 2019 a válkou na Ukrajině. Pevně věříme, že nás již nic takto zásadního nečeká, máme poptávky po dalších slotech. Náš obchod je velmi aktivní a v podstatě jsme kontinuálně ve spojení s většinou aerolinek, u kterých vidíme potenciál spolupráce,“ říká ředitelka výcvikového centra Marta Guthová.
Czech Aviation Traning Center (CATC) je výcvikové centrum pro letecký personál, ať už piloty nebo stevardy a letušky. ŘLP ho koupilo v roce 2012 od zachraňujících se Českých aerolinií a v posledních letech proběhly dva pokusy o jeho prodej. Nejdříve jednalo ŘLP o prodeji s malajskou společností Skyvax, která nakonec nedokázala sehnat potřebné zdroje financování a z námluv s druhým zájemcem, kterým byla kanadská CAE, naopak vycouvala česká strana kvůli nevýhodným podmínkám. Stát tak nakonec rozhodl, že CATC zůstane v českých rukách a bude ho rozvíjet.
Výcvikové centrum sídlí na pražské Ruzyni v Hangáru B, který má na 30 let pronajatý od Letiště Praha. „K našim největším klientům patří společnost SmartWings, následovaná Wizz Airem, Eurowings, SmartLynx a dalšími. Mezi ty exotičtější patří Air Guyane, Buddha Air nebo Air Express Algeria. Letectví je velmi mezinárodní obor, a proto pracujeme ve velmi multikulturním prostředí,“ doplnila Guthová. A zmiňuje, že v programu ab-initio, tedy dopravním pilotem od základu, mezi lety 2019 a 2023 vycvičili v Praze na dopravní piloty také 72 malajských kadetů.
Typy simulátorů
Výcvik zde probíhá na pevných simulátorech pro letadla ATR 42/72 a Airbus řady A320 a na pohyblivých simulátorech (které věrně napodobují pohyb, sklony a rázy letadla jako při skutečném letu) pro letadla A320 původní generace ceo i aktuální neo, Boeing 737 tzv. klasické generace B737CL i Boeing 737 poslední generace MAX.
Ty pak doplňují ještě další simulátory, které nepatří přímo CATC. Jde o simulátor na Boeing 737NG, který patří společnosti CAE, která je zároveň největším výrobcem leteckých simulátorů na světě. Právě s CAE jedná nyní výcvikové centrum o tom, že by v Praze na podzim přibyl i druhý simulátor tohoto typu.
Druhým simulátorem, který nepatří CATC, je typ L 410. Ten je v majetku mateřského Řízení letového provozu, od nějž si ho teď nově od 1. února pronajala společnost Aircraft Industries, která je výrobcem letounu v Kunovicích. Simulátor ponechala v pražském centru.
Vedle simulátorů pro výcvik pilotů zde cvičí i palubní průvodčí na kabinových trenažérech pro letadla řady A320 a B737, najdete tu i nouzový skluz pro A330 a simulátory otevírání dveří na typy A330 a ATR 42/72.
Některé ze simulátorů jsou v provozu 24 hodin denně. „Nejvytíženější jsou A320neo společně s A320ceo, B737NG a B737 MAX,“ říká Guthová s tím, že menší zájem je logicky o řady, které postupně v Evropě nahrazují novější typy letadel. Například o ATR nebo Boeing 737CL.
„Simulátor ATR se používá pro první polovinu typového výcviku pilotů letadel ATR 42/72, k dokončení výcviku je však potřeba plně pohyblivý simulátor, který si pronajímáme externě, nejčastěji od partnera v Rakousku. Vedle toho slouží simulátor k výcviku létání podle přístrojů v rámci počátečního pilotního výcviku pro CATC i pro řadu menších leteckých škol a pro některé jednodušší kvalifikační kurzy. Naopak B737CL se používá většinou pro aerolinky ze zemí bývalého Sovětského svazu, nyní například pro SCAT z Kazachstánu. Zákazníci z Ruska v současné době na simulátoru pochopitelně netrénují a omezila se samozřejmě i poptávka dopravců z Ukrajiny,“ říká ředitelka Guthová.
Létat může i veřejnost
Centrum se specializuje na výcvik leteckých profesionálů, ale do méně vytížených simulátorů se může přijít v rámci zážitkového létání pro radost posadit i laik. „V podstatě kdokoliv si může koupit voucher a vyzkoušet si velmi věrný dojem z řízení skutečného dopravního letounu za účasti zkušených kapitánů. Naše centrum se primárně zaměřuje na profesionály, ale pokud jsou zájemci z řad veřejnosti, a máme-li volné kapacity, tak jsme připraveni zprostředkovat tento zážitek i jim. Bez větších problémů lze pronajmout simulátory ATR, B737CL a A320ceo i když primárně se Funny Flying odehrává na B737CL,“ dodala Guthová.
Nově je také CATC zařazeno do tří tras exkurzí pro veřejnost, které organizuje Letiště Praha.