Jihlava dokončila velké prodloužení trolejbusové sítě, přibylo téměř šest kilometrů
Nová trolejbusová trať přináší velkou proměnu sítě linek MHD.
Jihlavskou městskou hromadnou dopravu čeká od zítřka velká proměna celé sítě linek. Důvodem je dokončení téměř šesti kilometrů trolejbusové trati na Bedřichov a do průmyslové zóny. Po týdnech zkušebního provozu začíná zítra změna, která se dotkne i cestujících.
Ke slavnostnímu otevření nové trati za 134,3 milionu korun došlo dnes, zhotovitelem byla společnost Elektroline. Jde o jednu z největších jednorázových investic do rozšíření trolejbusové sítě v Česku za posledních dvacet let. Městu většinu nákladů zaplatí Evropská unie.
První cestující se na Bedřichov a do průmyslové zóny svezou trolejbusem zítra 1. února, kdy začínají platit i nové jízdní řády. Dopravní podnik města Jihlavy (DPMJ) do nich již zapracoval některé připomínky veřejnosti. Po dvou měsících chce dopravce provoz vyhodnotit a případně jízdní řády znovu upravit. Hlavní změnou je zavedení nových trolejbusových linek G a H a autobusové linky č. 2 a také prodloužení linky č. 4 na Znojemskou ulici a do konečné V Ráji. Zároveň dochází ke zrušení linek 3 a 5 nebo k omezení linky 12. Kompletní přehled je na stránkách DPMJ.
Lepší spojení do některých částí
Od února se výrazně zlepšuje dopravní obsluha Horního Kosova a ulic Lipová, Rantířovská a Žižkova. O dvanáct spojů denně víc pojede od středy mezi Bedřichovem a malým dopravním terminálem v Chlumově ulici. Lepší bude i spojení Bedřichova s Domem zdraví a Nemocnicí Jihlava. Posílení hromadné dopravy mohou čekat i v Seifertově a Znojemské ulici nebo u Jipocaru.
Stavba trolejbusové trati vyšla na období, kdy dopravní podnik řešil kvůli vysokým cenám elektřiny možné omezení elektrického provozu. „Vzhledem k tomu, že vláda zastropovala ceny elektřiny a plynu také pro městské dopravní podniky, o zdražování MHD se v Jihlavě neuvažuje. Navíc elektrická trakce bude pro příští rok v nákladech na pohon jihlavské MHD vycházet nejlevněji. Vozy s naftovým pohonem plánujeme v roce 2023 využívat v případě výluky elektrické trakce a tím vzniklé potřeby náhradní dopravy,“ řekl ředitel DPMJ Radim Rovner na počátku ledna.
Jihlavský dopravní podnik má 32 klasických trolejbusů. Loni v závěru roku dorazil nový trolejbus Škoda 26Tr v karoserii New Urbino. Dále je v Jihlavě doposud v provozu sedm parciálních trolejbusů. Letos k nim přibude šest nových. Právě flotila třinácti parciálních trolejbusů bude v průběhu příštího roku schopná díky bateriím vozit cestující i do oblastí bez trolejí, jako je Antonínův Důl nebo Horní Kosov. DPMJ si postěžoval, že mu chybí nové parciální trolejbusy od sdružení Tram for envi a Bogdan. Kvůli zpoždění dodávek bude některé linky ještě zajišťovat autobus.