CZ LOKO dokončilo první EffiShunter 1000M pro ZSSK Cargo
Slovenský dopravce si objednal dvacet lokomotiv, výroba běží částečně v Chorvatsku.
Výrobce kolejové techniky CZ LOKO zahájil zkušební provoz s prvními dvěma lokomotivami typu EffiShunter 1000M pro slovenského státního nákladního dopravce ZSSK Cargo. Na Slovensko zamíří celkem 20 lokomotiv. Většina se bude vyrábět v Chorvatsku. Lokomotivy budou označeny jako řada 742.71. K předání má dojít příští týden.
CZ LOKO získalo zakázku loni. Český výrobce se dohodl na spolupráci s chorvatskou společností TŽV Gredelj ze Záhřebu. Patří do slovenské skupiny Budamar. V Chorvatsku proběhne modernizace rámu a finální montáž, v jihlavském závodě CZ LOKO se budou modernizovat podvozky a nové pakety pro lokomotivu. První dvě lokomotivy jsou kompletně z Jihlavy. Demontáž starých lokomotiv probíhá v Kutné Hoře ve WYNX Pool. Hodnota celého kontraktu je 40,3 milionu eur.
Pro CZ LOKO jde o zatím největší kontrakt na Slovensku. Součástí smlouvy je opce i na modernizaci 20 dalších. Podle smlouvy dojde k dodání čtyř strojů vybavených ETCS a šestnácti bez ETCS. Lokomotivy řady 742 čeká podobná proměna na prakticky nové drážní vozidlo jako u předchozích modernizací například pro ČD Cargo.
Řada 742 se vyráběla v ČKD v letech 1977 až 1986. Při komplexní modernizaci vznikne prakticky nové vozidlo. Původní zůstává jen podvozek a hlavní rám. I tyto části ale procházejí hlavní opravou a mnoha úpravami. Výkon spalovacího motoru 1 000 kW umožňuje maximální rychlost 100 km/h.
Společnost CZ LOKO už se stejným projektem uspěla v soutěži nákladního dopravce ČD Cargo, s nímž v roce 2018 uzavřela kontrakt na modernizaci 50 lokomotiv této řady. Další kusy pak vlastní dopravci CER a Rail Cargo Carrier, smlouvu podepsal také ostravský ODOS. Letos si tyto lokomotivy objednaly České dráhy, dalších 25 ČD Cargo.