Ústecký kraj se rozhodl zachovat provoz na málo vytížených tratích do Středočeského kraje
Zastupitelé materiál schválili jednohlasně.
Debaty o zachování či zrušení provozu na dvou regionálních tratích mezi Ústeckým a Středočeským kraje nabraly nečekaný zvrat. Ještě v prosinci Ústecký kraj souhlasil s plánovaným zastavením provozu osobní dopravy mezi Slaným a Louny a výraznými škrty mezi Lužnou a Žatcem. Nakonec k tomu nejspíše nedojde vůbec.
Zastupitelé Ústeckého kraje v pondělí jednohlasně na svém zasedání schválili usnesení, ve kterém nesouhlasí se škrty spojů do Středočeského kraje. Materiál předložil zastupitel Filip Ušák (STAN). Dokument nebyl ani v původně oznámeném programu jednání. Ušák na svém facebookovém profilu uvedl, že je pro něj nepřijatelné, aby autobus jezdil déle než vlak.
„Zastupitelstvo Ústeckého kraje po projednání nesouhlasí s plánem ukončení dopravní obslužnosti Středočeského kraje na železničních tratích Louny – Slaný a Žatec – Lužná u Rakovníka,“ uvádí se v usnesení. Radnímu pro dopravu Marku Hrabáčovi (ANO) uložilo postupovat v intencích tohoto usnesení při vyjednáváních se Středočeským krajem a obcemi v trase obou železničních tratí. Pro bylo 45 zastupitelů, nikdo se nezdržel a nehlasoval proti.
Ústecký kraj ještě v prosinci s redukcí souhlasil. „Využití těchto tratí není velké a smysluplné, aby na nich železniční doprava pokračovala. Vlaky budou nahrazeny autobusy. Potřebujeme zajistit dopravní obslužnost a je jedno, zda to je vlakem nebo autobusem,“ řekl v prosinci vedoucí odboru dopravy Ústeckého kraje Jindřich Franěk.
Usnesení v době chystaného kompromisu
Usnesení přichází v době, kdy se ale rýsuje na trati Slaný – Louny kompromis v podobě redukce rozsahu dopravy. Usnesení tak může být jen politickým cvičením. Zachování provozu v omezeném rozsahu mezi Slaným a Louny a víkendový provoz Žatec – Lužná budou prakticky znamenat naplnění usnesení ústeckých zastupitelů.
Středočeský kraj argumentuje při redukci náklady na provoz málo vytížených tratí. Náměstek pro veřejnou dopravu Petr Borecký (STAN) uvedl, že usnesení sousedního kraje bere na vědomí.
„Jak jsem uvedl již v minulosti, o finální podobě provozu na tratích 110 a 124 stále jednáme, a to jak s obcemi, tak s Ústeckým krajem. Obcím i kolegům z Ústeckého kraje jsme předložili několik modelů možného budoucího zajištění dopravní obslužnosti v oblasti podél tratí 110 a 124, Zahrnují jak zachování stávajícího rozsahu železniční dopravy až po její úplné zrušení (u trati 124 omezení na víkendy) s různou mírou doplatků od obcí,“ dodal Borecký.
Podle něj nemůže Středočeský kraj zabránit tomu, aby Ústecký kraj platil provoz na území Středočeského kraje. „Na druhou stranu však od Středočeského kraje nikdo nemůže požadovat, aby vynakládal veřejné peníze za provoz vlakových spojů, které vozí vzduch. Oddalování nutné restrukturalizace regionálních tratí jen bude prodlužovat stávající agónii železniční infrastruktury v ČR,“ dodal Borecký.
Jak jezdí na trati mezi Slaným a Louny vlaky plné? V pondělí si byl trať projet Ondřej Kubala a zde jsou jeho poznatky.