ŘSD opraví starý dálniční most přes Želivku ze 40. let
Most se bude opravovat za provozu. Silničáři využijí skutečnost, že na mostě jsou dva dálniční pásy.
Ředitelství silnic a dálnic (ŘSD) zrekonstruuje jednu z připomínek počátků dálniční výstavby v tuzemsku. Konkrétně jde o takzvaný dolní obloukový dálniční most u Vojslavic z let 1939 až 1950; oprava by měla začít ve druhém čtvrtletí. Zakázku získala společnost Porr s cenou 89,56 milionu korun (předpokládaná hodnota zakázky byla 93,17 milionu).
Most přes údolí Želivky byl plánován jako součást páteřní dálnice mezi Prahou a Brnem. Jeho výstavba byla přerušena v roce 1942 v důsledku válečných událostí a podruhé v roce 1950 těsně před dokončením z důvodu politického rozhodnutí.
V další etapě budování D1 v 70. letech už záměrům projektantů nevyhovoval, mimo jiné je pro dálniční provoz příliš nízký. Na jeho základech nad ním byl proto v letech 1975 až 1979 zbudován horní dálniční most, přičemž byl po 40 letech od zahájení stavby uveden do provozu i most dolní. Slouží místní dopravě mezi obcemi Vojslavice a Hořice a je zařazen na seznam nemovitých kulturních památek České republiky.
„Cílem opravy je zachování stavby za přispění co možná nejmenších zásahů do vlastní konstrukce, avšak při zachování požadované mechanické odolnosti, stability a trvanlivosti díla, jakožto i ostatních požadavků kladených na mostní dílo,“ uvedl mluvčí ŘSD Martin Buček.
Prvky významně poškozené a prvky nevalné kvality ze 70. let budou nahrazeny novými replikami. Jde zejména o obě vložená pole a zábradlí k nim upevněná a také závěrné zídky a část opěr.
„Naprostá převaha stávajících konstrukcí bude ovšem sanována na místě s důrazem na co nejmenší zásahy do konstrukce. V rámci stavebních prací je navrženo zajištění pravého křídla jedné z opěr, obnova stávajících ocelolitinových ložisek na opěrách, osazení nových mostních závěrů, výměna části příslušenství a vybavení mostu, související výkopy v přechodové oblasti, změna způsobu odvodnění vozovky na mostě, zhotovení revizních schodišť k opěrám a opravy stávajícího odláždění pod mostem,“ doplnil Buček.
Most se bude opravovat za provozu. Silničáři využijí skutečnost, že na mostě jsou dva dálniční pásy, přičemž dnešní silnice III. třídy využívá pouze jeden. Během oprav bude v zájmu zachování provozu využit střídavě i druhý.
Ze stejného období výstavby dálnice pochází i most Šmejkalka nedaleko Senohrab. Jeho osud je ale odlišný, byl zakomponován do novodobé D1 a dodnes slouží dálničnímu provozu. ŘSD chystá jeho velkou rekonstrukci s tím, že podmínkou je zachování původních oblouků.