Na post jedničky v registracích aut v Česku se loni vrátila Octavia, skokanem roku jsou vozy na LPG
Registrace bateriových elektrických vozů poprvé přesáhly dvě procenta českého trhu.
Registrace nových osobních aut loni v Česku klesly o 7,1 % v porovnání s rokem 2021. Vyplývá to ze zveřejněných dat Svazu dovozců automobilů. Pokles na 192 807 vozidel ale neukazuje reálný vývoj poptávky. Je výrazně ovlivněn nedostatkem dílů pro výrobu nových aut a tím i výrazně větším zpožděním v dodávkách vozidel.
Škoda Auto si na klesajícím trhu udržela svůj podíl domácí jedničky, její tržní podíl však klesl pod třetinu na 32,75 %. Pozici tuzemské dvojky loni udržel Hyundai, následovaný značkami Volkswagen, Toyota a Kia.
Pořadí značek osobních aut v ČR podle registrací v roce 2022
název značky / počet vozidel / tržní podíl
1. Škoda 62 905 32,75 %
2. Hyundai 18 604 9,69 %
3. Volkswagen 16 020 8,34 %
4. Toyota 12 267 6,39 %
5. Kia 10 208 5,31 %
6. Dacia 9 203 4,79%
7. Ford 7 399 3,85 %
8. Mercedes-Benz 7 329 3,82 %
9. Peugeot 4 891 2,55 %
10. BMW 4 624 2,41 %
Ostatní 38 637 20,11 %
Po roční pauze se vrátila na post nejprodávanějšího vozu Škoda Octavia, která vystřídala předloni první model Fabia. Na třetím místě pak byl Hyundai i30.
Pořadí modelů osobních aut podle registrací v roce 2022
model / počet registrovaných vozů / tržní podíl
1. Škoda OCTAVIA 13 906 7,24 %
2. Škoda FABIA 13 142 6,84 %
3. Hyundai i30 8 236 4,29 %
4. Škoda KAROQ 7 960 4,14 %
5. Škoda KAMIQ 6 831 3,56 %
6. Škoda SCALA 6 495 3,38 %
7. Škoda SUPERB 6 452 3,36 %
8. Škoda KODIAQ 6 326 3,29 %
9. Hyundai TUCSON 5 816 3,03 %
10. Kia CEED 4 052 2,11 %
Ostatní 107 855 56,15 %
I loňský rok přinesl velkou nadvládu vozidel kategorie SUV, tvořila 44,61 % všech registrací. Meziročně jde o nárůst tržního podílu o více než desetinu. V žebříčku registrací podle typu paliv vede s 66,45 % benzín. Podíl naftových motorů stagnoval na 24,72 %. V žebříčku prodejů podle barev posílila svoje vedení šedá, tvořila 29,6 % všech registrovaných vozů.
Pokles aut na CNG i plug-in hybridů
Centrum dopravního výzkumu připravilo i detailnější statistiky o registracích vozidel na alternativní pohony. Z nich vyplývá, že největší skok zaznamenaly vozy na LPG, kterých se prodaly téměř čtyři tisíce kusů. Meziročně jde o nárůst o 76 %, Předstihly tak těsně bateriové vozy, kterých se prodalo 3 892 kusů. Meziročně jde o nárůst o 47 %. Padají naopak prodeje plug-in hybridů a aut na CNG.
LPG vozidla dominantně registruje značka Dacia, která si vloni připsala 3 732 registrací, nejúspěšnějším modelem byla Dacia Duster (1 255). Každé třetí registrované bateriové elektrické vozidlo roce 2022 byla Škoda Enyaq, s významným odstupem pak následoval Volkswagen ID.4 a Hyundai Kona.
„Ačkoliv jsou aktuální čísla o počtu registrovaných elektromobilů za loňský rok vcelku pozitivní, stále jsou nižší než ve většině evropských států, a proto budeme určitě diskutovat též o možných opatřeních, jak stav elektromobility v České republice dále zlepšit,“ říká Jan Bezděkovský, pověřenec ministra dopravy pro čistou mobilitu.
Společnost PricewaterhouseCooopers ve své analýze českého trhu uvedla, že pro letošní rok přepokládá podobnou úroveň prodejů osobních aut jako letos. „Pro rok 2023 předpokládáme, že prodeje budou negativně ovlivněny ekonomickou situací, očekáváme proto podobnou výši jako v 2022. Převis poptávky po automobilech nad nabídkou v následujících měsících pravděpodobně poklesne, a to díky kombinaci poklesu poptávky a růstu nabídky. Předpokládáme, že nejbližší měsíce roku 2023 budou ve znamení poklesu investic ze strany firem i spotřeby domácností. Důvodem bude zejména ekonomický vývoj – očekávaná recese, vysoká inflace atp. Negativně bude i nadále působit nejistota spojená s konfliktem na Ukrajině,“ uvedl Daniel Janeček, senior manažer, PwC Česká republika.