Ministerstvo dopravy zpřísní sankce za zablokování MHD špatným parkováním
Pokuta může dosáhnout 10 000 korun, dosud to jsou maximálně 2 000 korun.
Novela zákona o provozu na pozemních komunikacích přinese sice v oblasti prohřešků při špatném parkování ve většině případů nižší pokuty než dosud, v jedné kategorii dojde ale ke zpřísnění. Pokud někdo zaparkuje tak, že zablokuje průjezd například tramvaje či autobusu, čeká ho nově pokuta až deset tisíc korun.
Půjde o zavedení nového přestupku spočívajícího v porušení zákazu zastavení nebo stání vozidla takovým způsobem, že bude bránit provozu. Od „obecného“ přestupku se tento nový liší kvalifikovaným následkem – způsobením překážky provozu na pozemních komunikacích.
Při představení novely zákona o provozu na pozemních komunikacích ministerstvo tuto změnu nejprve neuvedlo. „V novele zákona o silničním provozu si posvítíme na častý městský nešvar, kdy špatně zaparkované vozidlo vytvoří překážku provozu a blokuje tak ostatní řidiče nebo např. MHD. Pachateli bude hrozit pokuta na místě 2500 Kč až 3500 Kč, ve správním řízení 4–10 tis. Kč,“ uvedlo ministerstvo dopravy na sociálních sítích po kritice, že se tresty za parkování snižují.
„V případě parkování, kde samozřejmě pokud zaparkujete špatně na parkovišti, přehlédnete čáru, je to jiná závažnost, než když třeba špatným parkováním způsobíte další komplikace v dopravě, tak v takovém případě dokonce zpřísňujeme. Pokud opravdu to špatně zaparkované auto bude tvořit překážku v provozu, tak dokonce zvyšujeme tu sankci oproti současnému stavu,“ řekl včera ministr dopravy Martin Kupka v Interview ČT24.
Špatné parkování bránící provozu je nově zařazeno mezi středně závažné přestupky, jak je třeba parkování na vyhrazeném stání pro invalidy bez povolení. Až dosud je maximální pokuta za zablokování například tramvajové dopravy neschopností či neohleduplností zaparkovat správně 2000 korun.
Nejprve nezájem o řešení
Téma už loni na jaře otevřel předseda podvýboru pro dopravu Ondřej Lochman (STAN). „Dostal jsem řadu podnětů od občanů, kterým vadilo, k jakým situacím dochází a jak je to bez trestu. Beru to jako otevření debaty na toto téma,“ řekl tehdy Lochman. Na problémy s průjezdem tramvají kvůli špatně zaparkovanému autu upozorňuje pravidelně například Ropid na sociálních sítích. Jedno auto dokáže zablokovat provoz i na desítky minut.
Na jaře se plán na zpřísnění sankcí ale u většiny poslanců podvýboru nesetkal s velkým ohlasem. Narazil i na ministerstvu dopravy. Jeho zástupci tehdy uvedli, že jsou spíše pro informativní kampaň, která bude řidiče informovat o problémech, které mohou často nevědomky způsobit. Za špatným parkováním stojí i potřeba řady lidí přesouvat se po městě čím dál většími vozy. „Rychlý odtah vyřeší problém rychleji než velká pokuta,“ řekl v dubnu ředitel odboru agend řidičů Stanislav Dvořák.
Podle zákona mají být mezi kolejemi a autem při parkování tři metry, to ale řada lidí vůbec nedodržuje. „Praha kapacitně nemá šanci, aby odstup od tramvaje byl podle stanoveného rozestupu,“ řekl na jednání zástupce policie. Podle městské policie mají v Praze speciální tým na odtahy podobných aut. V průměru řeší kolem tří takových situací denně, průměrný dojezdový čas je 20 minut.