Ministerstvo dopravy zpřísní sankce za zablokování MHD špatným parkováním

Interakce tramvajové a individuální automobilové dopravy v Praze. Ilustrační foto: Vít Čepický / @tramvajak_praha -Twitter.comInterakce tramvajové a individuální automobilové dopravy v Praze. Ilustrační foto: Vít Čepický / @tramvajak_praha -Twitter.com

Pokuta může dosáhnout 10 000 korun, dosud to jsou maximálně 2 000 korun.

89 Komentáře
nejnovější
nejstarší nejlépe hodnocené
Inline Feedbacks
View all comments
Y.K.

„Rychlý odtah vyřeší problém rychleji než velká pokuta,“ řekl v dubnu ředitel odboru agend řidičů Stanislav Dvořák.

vrchol alibismu. I rychlý odtah zastaví MHD na docela dlouho, Kromě toho většina řidičů odjede než se odtah dostaví, často bez trestu.

Honza V.

Všelijací Rohlíci, Košíci, Česká pošta a jiné rozvážkové či svozové služby si tedy budou muset pořídit na svá auta oranžové majáky. Policajti jsou zatím přísní jen na soukromá auta.

Frantík

Tak stačilo by dát všude „zákaz stání mimo zásobování“ a pro rezidenti vyhradit podzemní garáže.

milan

K obsahu článku – „“…….. Půjde o zavedení nového přestupku spočívajícího v porušení zákazu zastavení nebo stání vozidla takovým způsobem, že bude bránit provozu. Od „obecného“ přestupku se tento nový liší kvalifikovaným následkem – způsobením překážky provozu na pozemních komunikacích. ……““ musím vyhledat přesně navržené znění dané změny zákona. Dle mě by: 1.) vyšší trest měl platit při vytvoření překážky špatným parkováním jakémukoliv provozu (čili při nenechání minimální šíře jízdního pruhu/ů vedle parkujícího vozidla), protože defakto všude potřebují alespoň jednou měsíčně projet popeláři s většinou velkými nákladními auty, a hlavně nikdo nikdy neví, kdy a kde budou s velými nákladními… Číst vice »

Honza V.

To přepisování dlouhých citací do velkých písmen muselo dát ale práce.

Honza V.

Pokud se začnou aplikovat likvidační pokuty za to, když někdo přísně nedodržuje všechny zákonem dané zákazy stání a zastavení, tak by se časem mohlo znovu přijít na to, že v zastávce nesmí zastavit a stát nikdo, ani ty linky, pro které je zastávka určena. Zákon o provozu jim žádnou výjimku nedává, licence ani jízdní řád schválené podle jiného zákona neopravňují k porušování pravidel provozu. Ministerstvo to vždycky nějak okecá, ale ta chyba v zákoně zůstala dodnes. Zkuste pak řešit třeba otázku, za jakých podmínek smí být zastávky využívány třeba k manipulačnímu stání, vyčkávání na přestup nebo na čas odjezdu anebo… Číst vice »

Lang

Když neumíš jezdit autem a nepřemýšlíš, tak odtáhnout a sešrotovat. Nic jiného si tihle blokovači nezaslouží.

Honza V.

Bohatě by stačilo vozidlo dát do dražby a majiteli zakázat vlastnit nebo řídit jakékoliv další vozidlo. Jen se obávám, že jakmile bychom začali být přísní a důslední, tak do měsíce budou všechny ulice prázdné a nebude jezdit ani ta MHD.

medvěd

Je to marný, aut je v městech moc. Lidi si zvykli na pohodlí -všude autem. Jiná je – auto zastaví při odbočování v profilu. Vyhláška jasně říká – když nemůžeš bezpečně projet křižovatkou, tak tam nejezdi. Ale většina „búúúúú“ tam stejně vjede – chvátá ! Potom se nedivme – jsou tam stejně – a nepatří tam ! Ikdyž je tam nová vodorovná značka – žlutá mřížka – furt tam postávaj, aby se vešli do svého pruhu. Jediný řešení – krátká zelená, dlouhá červená – aby „búúúúúúú“ stačila odcválat z křižovatky.

Honza V.

Aby se to nakonec neobrátilo proti MHD, protože jsou to často právě oni, kdo někdy musejí vjet do křižovatky, i když ještě nemají jistotu, co se stane na druhé straně křižovatky, než tam dojedou. Jsou místa, kde by se z některých směrů doprava úplně zastavila, kdyby řidiči neměli tu drzost se do té křižovatky vecpat. Ono záleží i na konkrétní situaci a typu křižovatky.

Martin Grill

Nepružná česká legislativa je zcela nepřipravená na lineárně se zhoršující kvalitu majitelů řidičského oprávnění skupiny B. Blokování hromadné dopravy, vjíždění do křižovatky i když není šance ji projet a neblokovat následný volný směr (ale svítí zelená, tak co), nerespektování chodců, dokonce i nikoli ojedinělá jízda na červenou. Minimálně sazebník pokut by měl kopírovat výši průměrné mzdy a aktualizovat se minimálně jednou měsíčně, u závažnějších přestupků a řešení v přestupkovém řízení by se pak mělo reflektovat i daňové přiznání pachatele.

Jeffer

Tie pokuty ani nemusia byť vyššie, len by stačilo, keby ju ten polovodič dostal vždy, keď niečo z vyššie spomínaného spôsobí. Lenže koľko ľudí tu niekedy videlo políciu kontrolovať zastavenie vozidla na žltom šrafovaní, alebo vjazd do križovatky, keď nie je možné ju na druhej strane opustiť?

W14

V Brně jsem viděl policii odjíždět od takovýchto případů, takže zvýšení pokuty to fakt nevyřeší. Navíc nově začínám pozorovat, že řidiči zajedou do jednosměrky v protisměra a řidiče, kteří jedou ve směru vytláčejí, nedávno si jeden zkracoval cestu přes chodník, protože se ,mu nechtělo objíždět barák.

Márty

“Praha kapacitně nemá šanci, aby odstup od tramvaje byl podle stanoveného rozestupu.” Tohle je ukázková reprezentace smýšlení české policie. V kolika ulicích po Praze by se muselo omezit parkování, aby tenhle problém zmizel? Na třídách alá Korunní a Jindřišská se stejně parkovat ve velkém nemá, na to jsou to moc významné ulice. A tramvaje zřídkakdy vedou po méně významných ulicích.

Frantík

Prostě mezi tramvaji a parkováním má být 3 a půl metru nebo jak stanovuje zákon…

Honza V.

Ale místní úprava má přednost před obecnou, takže zavedením modrých zón se to na většině míst vyřešilo tím, že se to stání zoficializovalo.

Frantík

No právě, neměli jim to povolit…

HK~

ta pokuta by měla být aspoň 10x tolik, ale stejně to skončí na neochotě fízlů cokoliv dělat

takže jako doposud, objíždět špatně parkující auta klíčem

Luboš Beneš

A to pomůže stejně jako pokuty pro strojvedoucí. Počet prohřešků neklesne, něco se vybere.

Jeffer

V tomto prípade je to ale zámerný čin (ja potrebujem zaparkovať a vy si môžete nasr…) a nie neúmyselná chyba.

Anonym ze severu

A bude to reálně policie pokutovat nebo se to bude „zametat“ pod koberec jako další problémy?

Zbyněk

Reálné pokutování by byla šikana řidičů.

Zbyněk

Edit: Za mě nadsázka, příznivci rádoby liberálních stran to mohou myslet zcela vážně.

Dan

Víte ono liberální mimo jiné znamená například: „Dělej si co chceš, dokud svojí činností nebudeš omezovat druhé“. To je naprosto v souladu s tímto článkem. Dalo by se pak pokračovat třeba chodci nebo cyklisty, kteří v sílícím automobilovém provozu ztrácejí svůj prostor.

Huh

Hurá, teď ještě aby se mesťaci nebáli pražské mafie, a prostě to sofort odtahli…

Tom

Já si hlavně myslím, že by DP měli požadovat ve 100% případů náhradu škody. Neproplacené km, které DP neujely, navýšené hodiny a výplaty řidičů ve zpoždění, ujeté km navíc na náhradní konečné st., případné nájezdové km náhradních vozidel apod.. Klidně soudně. To si myslím, že by pomohlo nejvíce.

Tom

DP měly. Pardon 🙂

dopravopat

Súhlasím.

Luk

Stejně tak by měl náhradu škody požadovat každý cestující, který byl zdržen. Sice se bude škoda většinou obtížně prokazovat (protože prostá ztráta kusu života se podle dosavadní judikatury za škodu nepovažuje), ale v některých případech by to jít mělo.

J.K.

Mimochodem nedávno tu byl článek jak přísnější sankce u strojvedoucích nijak nepomohly. Tady tedy totéž pomůže? Pokud ano, tak proč?

Martin Verner

Protože zaparkovat tak, abych překážel MHD (speciálně u kolejové, kde mám od kolejí parkovat tři metry; ale i jinak) se zpravidla nestane z nedbalosti, ale úmyslně.
A úmysl už přísnější sankcí odvrátit lze.

Honza V.

Většina z těch, kdo zaparkuji přímo v průjezdním profilu tramvaje, to nedělá schválně, ale prostě protože jim to nedojde. A pokud to není v průjezdním profilu, ale jen v těch třech a půl metrech vedle koleje, tak to zase většinou nebývá bezprostřední překážka provozu, zvlášť pokud je to v místě kde ten hypotetický jízdní pruh stejně bývá většinou nepoužitelný.

Granja

…….to nedělá schválně, ale prostě protože jim to nedojde…..

Jo, jo, mám IQ houpacího koně, ale řidičák dostanu. Není náhodou chyba už v tomto?

Leinad

Když parkuju někde hraničně (nevím jestli místo zbyte), tak:
1) najedu kam to jde(pravá strana na dotek k obrubníku, sklopit zrcátka)
2) vylezu a zkontroluju to(kdybych měl auto obejít).

Velká část těch aut blokujicich průjezdný profil není najetá až k obrubníku, ale má tam čtvrt-půl metru mezeru.

Filip Jirsák

Ti lidé neparkují schválně v průjezdném profilu tramvaje. Ale schválně parkují na místě, kde vůbec parkovat nesmí. Prostě k tomu přistupují stylem „JÁ potřebuju zaparkovat“ a nic jiného je nezajímá. A tohle chování pokuta řeší.

Leinad

1) jde o míru zavinění. Málokdy strojvedoucí ignoruje návěst a je mu jedno, že ji projede. Naopak situace, že řidič auta při parkování neřeší, jaký nechává prujezdný profil, nepřesune se když zastaví přes čáru,… to je docela časté. Pokud budeš hodinu popojížďět ve snaze trefit se mezi čáru a obrubník, asi pokutu nedostaneš. Pokud necháš auto na koleji a utečeš, je to špatné parkování. 2) tresty pro strojvedoucí v nějaké podobě byly, žádný dopravce nenechával na mašině někoho kdo projíždí návěsti. Třeba u ČD to bylo sesazení z mašiny(už od místa kde vlak zastavil do první stanice řídil někdo jiný,… Číst vice »

David

Půjdou ty pokuty na výstavbu parkovacích domů v centru?

Lukáš Kníže

Doufejme že za městem ne jejich okrajích případně u větších sídlišť.

Dan

Parkovací domy v centru ano, ale na komerční bázi plně z parkovného. Nikdo vás nenutí do centra jezdit autem, MHD ve velkých městech je kvalitní.

Frantík

Já bych dal jedno místo zadarmo pro rezidenti, pokud se pak zakáže stání (ne zastavení) v centru celkově.

Granja

A já bych chtěl zadarmo na veřejném prostranství taky stejné metry. Postavil bych si tam něco soukromého… stánek, umístil kajaky, skládku čehosi, dále dosaďte si co vás napadne.

Lang

Ne, ty půjdou jako náhrada škody dopravnímu podniku.

Pražec

Ovšem situaci na ilustračním obrázku to nijak neřeší.
Tam by to chtělo upravit legislativu, aby šlo dotyčným filutům poslat pozdrav s pokutou na základě záznamu z kamery tramvaje.
A zrovna tady by to nebylo laciné lovení pokut jako leckde jinde, ale opravdu by to přispělo ke zlepšení situace.

mimochodem

Jasne. Tohle je super treba v Plzni, pro blbce to vyznacili jeste zvlast oranzovymi krizi (V12b), ale on se casto nekdo najde, kdo se tam just musi nacpat a krizovatku ucpat.

Pražec

Jo, to je evergreen třeba u Plzeňské Jehlárenské.

JohnX

Ked sa ponahlam, tak nie je na vyber. Ludia v mhd maju dost casu, tak pockaju.

Původní Aleš

Jestli to měla být ironie, tak to příště nějak označte.

Black

Tak to zkuste běžně dělat. Až vás bude 20 lidí z tramvaje žalovat za zmeškání něčeho, ušlý zisk apod. a budete platit stovky tisíc odškodného, tak vás tvrzení podobných hloupostí přejde.

JohnX

A uz niekto niekoho zaloval? Vo Viedni ano, v Prahe ani v Bratislave este nie. Ale mozno mam len zle info… Ak sa ponahlam na stretnutie na ktorom ide o 6 a viac miestne ciastky, tak tych 12 000 CZK je v pohode cena za parkovne.

JohnX

Este ked necham nastartovany motor (start-stop + preprogramovana riadiaca jednotka ktora umozni auto zamknut aj napriek tomu ze je nastartovane) tak mi to ani nikto neodtiahne 😀 .

Black

Máte dětinské názory.

JohnX

Skuste si to, zmenite nazor. Vymente na 1 den mastnu tyc za skutocny dopravny prostriedok.

Lang

Tím skutečným dopravním prostředkem ale není Vaše auto. To se dost přeceňujete. Pokud nejste schopen vyjet s předstihem, je to Váš boj. Najměte si řidiče a sekretářku, když rozhodujete o miliónových sumách.

Luk

Ale mohou to odnést mimozemšťané – přinejmenším v Řeporyjích.

JohnX

Preto tam mam 360 stupnove kamery.

Masinka85

A máte také volskou hlavu na místě řidiče? (po slovensky možno volskú zameniť za k.k.tiu).

všd

Ale odtáhne. Pokud je auto překážkou provozu, pak odtáhne. Resp. teď se to dělá tak, že se auto nikam netahá, nýbrž nadzvedne a dá na plošinu. Ještě jsem neviděl, že by někde nechali třeba hodinu stát auto, které brání provozu.

Lang

Ale to je Váš problém. Proč prostě nevyjedete dřív?

Granja

„Čo nás zdržujete, my sa ponáhlame“, těmito slovy vynadali strojvedoucímu lokomotivy v závěsu, když na té přední překročili rychlost o 25 km/h a on použil brzdič, aby rychlost byla snížena.

Lang

Jestli se ponahlate, tak máte jet MHD. Lidi v autech počkají.

Granja

Jak se jeden ponáhlal jsme viděli nedávno v Bratislavě na jedné zastávce.

P_V

Chtělo by to i preventivní působení. Na mnoha místech je mezi tramvajovými kolejemi a obrubníkem šířka taková, že to na auto těsně nestačí. Což ale ne každý řidič odhadne. Dalo by se říci že neschopnost odhadu neomlouvá, ale když ono se to prostě děje a pokuta už vzniklou komplikaci nevygumuje.
Taková místa by prostě neměla existovat. Vedle kolejí má buď být prostor dostačující na vozidlo (čtyřstopé či dvoustopé), nebo žádný prostor.

P_V

(Neargumentujte prosím tím, že má být při stání zachováno 3m, a tudíž je zbytečné se těmito nejasnými mezerami zabývat. Jde mi o psychologii. Auto stojící blízko vedle kolejí stojí sice nelegálně, ale za slabšího provozu nikomu nepřekáží.)

SYN

Ale PRÁVĚ kvůli de*lům ce se hádají o to že jim to „o pár centimetrů“ nevyšlo jsou tam ty 3 metry… kdo se při odhadu 3m o 2 metry splete tomu nepatří řidičské oprávnění. Kdo se rozhodne VĚDOMĚ nedodržet, ten je na pokutu. Pokud se při tom navíc ještě splete v odhadu (nebo je „dostatečně“ ignorantní) a přímo blokuje projetí tak to má „za dráž“ a pokud možno s odtažením, to už si musí každý spočítat (na co má)…
Akorát by to odtahování krajních přestupků chtělo výrazně častěji a svižněji…

Frantík

Přesně tak, auto má 2.2 metrů, autobus třeba 2.8, ale v zákoně jsou tři. I kvuli toleranci chyb.

Jan T.

To lze uplatňovat v nových ulicích. Ve starých, kde je místo tak akorát jako třeba Korunní nebo Klapkova se musí parkovat přímo k obrubníku a nebát se o poškrábání kola nebo dokonce to ledabyle odhodit půl metru od chodníku, což se taky stává. Alternativa je žádné místo, což je při nedostatku míst dost ožehavé téma. Ale klidně to zkuste prosadit a napište místní dopravní komisi, ať zváží tato místa odstranit, schválně co vám na to odpoví.

původní Jakub P

A přijmout, že když si koupím hodně široký auto, holt ho nezaparkuju všude… To bývá IMO větší problém.

SYN

Ono by to z principu chtělo parkovací místa KONEČNĚ začít značit (předpokládám barvou vodorovného značení) tak aby bylo jasné kam se např. 2,5m vozidlo (na silnici sice legální, ale o šířce náklaďáku) nevejde (a kde bude stát za pokutu, NE kvůli té čáře, ale kvůli tomu že nesplňuje podmínku která je tam už dnes)…

***** Petr

A čtyřstopé vypadá jak? Jako Holmer na poli?

Jindřich

Povoz s koňmi?

***** Petr

Že by? … a třístopý Velorex 🙂

Jiřik

Čtyřstopé vozidlo je například TAZ 1500. Nebo TAZ-Š1203M. Nebo jakýkoliv jiný samochodný výplod tamní fabriky. 🙂

P_V

Ha, to se mi povedlo… 😀 uváděná čísla vydělte dvěma, nebo si představte stopy v okamžiku kroucení volantem či jinými řidítky.

Leinad

Je fakt, že taková místa někdy mají značení. Ať už čarou mezi pruhem a tram pásem, bumrlíkem nebo jen jiným povrchem tram pásu než má vozovka.
Často místo fyzicky je za podmínky, že by auto zastavilo až u kraje – řidičovi stojícímu přes.čáru by to nápovědělo.

EM*

Výtečně.

Teď ještě parkování na chodníku, na přechodu, těsně před přechodem, na zeleni…

A zdražit parkování na ulici a postavit parkovací domy.

Poudy

Zdražit parkování na ulici, dohlížet na to že se parkuje kde se parkovat má a kdo nemá kde zaparkovat, ať si parkovací místo v takovém parkovacím domě koupí od soukromníka za tržní cenu, rozhodně by tohle nemělo stavět město.

Jan T.

Až na to poslední souhlasím. Tam jedině v případě, že si nájemci budou platit tržní cenu za místo. Jinak je vyhazování veřejných peněz pro pár vyvolených, protiklad MHD, který přivede do města více dopravy.

Ale policie se o to nezajímá. Pěkný příklad je Ohrada, minulý večer stálo 5 aut na chodníku s blikačkami jen na rohu Koněvovy, policie má služebnu asi 50 metrů odsud a nikdy jsem ji neviděl to řešit. Většinou tam jezdí vyzvednout krabičku s jídlem, což je pro použití a blokování chodníku tunovou potvoru docela absurdní případ.

Granja

Stání na chodníku by mělo zejména zajímat městskou policii, protože chodník k tomu není uzpůsoben a vozidla jej poškozují (pokud podkladem není KSC), tudíž dochází k poškozování majetku města, které to při opravách stojí nemalé prostředky z rozpočtu.

mimochodem

Prosim vas a jaky je rozdil mezi parkovanim tesne pred prechodem v pripadech typu Sokolovska na Florenci, kde je parkovaci misto vyznaceno skutecne az tesne k prechodu mistni upravou (a tim padem je to koser) a parkovanim tesne pred prechodem bez takove mistni upravy?

Rozdil na papire stran pokutovatelnosti takoveho jednani je zrejmy, ale fakticky…?

mantinel

Rozdíl je zásadní 🙂 Pokud je placené parkovací místo až těsně u přechodu, tak je vše v pořádku, protože má město vejvar z parkovacích poplatků. Pokud se jedná o běžné parkovánì bez poplatků, tak je to čisté zlo, protože dvě biomatky s adoptovaným dítětem pak může srazit ošklivé dieselové auto na přechodu 🙂 🙂 🙂

původní Jakub P

Kde na Sokolovský na Florenci myslíte? Tady? https://mapy.cz/s/noretuzata
tam vidím vyznačený parkovací místa končit s rezervou před přechodem a jedno těsně za přechodem. Což je logický, místa těsně za přechodem v rozhledu nevaděj, ta před přechodem jo.

mimochodem

Kudla… ze bych se spletl? Sel jsem tam tyden zpatky a jsem si skoro jistej, ze to tak bylo.
Tak to se omlouvam za pripadnou mystifikaci.

Granja

Chodec si přece to auto po silnici obejde, byť s rizikem a vozíčkář, že nezvládne obrubník nikoho nezajímá. Těsně před přechodem a na zeleni – to už zajímá málokoho, když málokoho zajímá parkování tak, že neprojedou popeláři nebo dokonce i zasahující hasiči. Takže až přijdou „rozumní“ čekejme novelu.

Lukáš Kníže

Milionkrát hurá!!!!!!

Hodně štěstí

Minimálně 50 tisíc bych dal.

Jan T.

Stále tvrdím, že pokuta má být citelná a proto se odvíjet od příjmu řidiče, jak se to praktikuje třeba ve Finsku. Odstavit si bourák v centru hlavního města za 100 EUR na místě, pokud to není řešeno jen domluvou, je podle mě směšné.

Peeetr

Tapně nízká pokuta. I jen zdržení těch nejbližších lidí v MHD o čtvrt hodiny, způsobuje větší škodu než 10000 Kč.

Kdyby to zákony vůbec neřešili, tak přirozené řešení bude, lidé vystoupí z tramvaje a auto převrátí bokem, takže inteligentnější pachatelé by si to velmi rychle zapamatovali a bezmozci po násobných opravách přišli o auto.

Huh

Taky si to aspoň predstavuji, jako Saturnin koblihy 😁

Frantík

No prostě pokud tramvaj urazí zrcátko nebo odře auto, možná by to hrazení mohlo jít z pokuty.