ŘSD žádá o povolení na 27 kilometrů nové dálnice D35
Jeden z úseků se má stavět formou PPP.
Ředitelství silnic a dálnic (ŘSD) podalo žádost o stavební povolení na dva úseky dálnice D35. Jde o 16,6 kilometru dlouhý úsek Opatovec – Staré Město a 10,4 kilometru dlouhý úsek Litomyšl – Janov, který je v podstatě obchvatem Litomyšle. V tomto případě jde o žádost na vydání společného územního rozhodnutí a stavebního povolení.
Informoval o tom na twitteru generální ředitel ŘSD Radek Mátl. Dál je příprava úseku Opatovec – Staré Město, který má již od roku 2019 územní rozhodnutí. Druhý úsek kolem Litomyšle byl dlouho zablokován spory o trasu, v roce 2021 došlo ale k průlomové dohodě mezi všemi stranami sporu a příprava od té doby běží naplno.
Úsek Opatovec – Staré Město má být podle plánů vlády součástí PPP projektu, stavba má začít v roce 2025. ŘSD pokračuje s výkupy pozemků, vykoupeno má již 84 % pozemků v trvalém záboru.
Úsek s nejdelším tunelem
Úsek Opatovec – Staré Město bude posledním na území Pardubického kraje, naváže na něj další část D35 do Mohelnice. Odhadovaná cena se výrazně mění: ještě v roce 2019 ŘSD uvádělo osm miliard korun, v květnu 15,85 miliardy korun a nyní 14,6 miliardy korun. Úsek dlouhý 16,6 kilometru obsahuje celkem 17 mostů včetně přemostění tratě Třebovice v Čechách – Chornice. Nahrazuje úsek silnice I/35 mezi Svitavami a Moravskou Třebovou.
Součástí stavby je i budoucí nejdelší český dálniční tunel Dětřichov. Ražený tunel má být dlouhý 3 893 metrů, svojí délkou překoná nejdelší dálniční tunel Panenská (2 168 m) i Bubenečský tunel, který je součástí tunelového komplexu Blanka v Praze a měří 3 091 metrů. Samotná Blanka měří přes pět kilometrů, jde ale o soubor tří tunelů. Tunel má vyřešit trasování složitým terénem. ŘSD ho navrhlo jako čtyřpruhový, v tunelu se počítá s maximální povolenou rychlostí 100 km/h. Jsou navrženy dva dvoupruhové tubusy.
Deset kilometrů dlouhý úsek Litomyšl – Janov vede podstatně méně komplikovaným terénem. Stavba má začít v roce 2024, odhadovaná cena je 4,2 miliardy korun. Dlouho byla stavba blokována spory o vedení trasy, nakonec došlo v roce 2021 k dohodě. „Projektová dokumentace je v souladu s uzavřeným memorandem,“ dodal Mátl. Stavba má začít v roce 2024.
D35 se dočkala minulý týden rozšíření o úsek Časy – Ostrov, běží soutěže na další dva úseky: Janov – Opatovec a Sadová – Hořice.