To se musíte obrátit na SŽ, toto je ŘSD a ti řeší dálnice. Evidentně jim to jde lépe, než parostrojům.
Dan
1 rok
Chtelo by to zaradit vyssi rychlost a popohnat statni uredniky! Jeden usek skoncil, tak se ma hned presunout na dalsi a zacit stavet! A behem stavby za ty cca 3 roky se maji vykupovat dalsi pozemky a provadet pripravne prace na zahajeni stavby. Jeden skonci a jde se na druhy! Vlada uredniku a hovno to robi! Sahnout jim na plat a budou makat! To je dnes hnaci motor pro vykon prace!!!
Nejste trochu mimo? Četl jste ten článek a koukal se na mapu? Víte kolik useků se má během let 2023 a 2024 zahájit temer najednou?? Vždyť se bude stavět zaráz od Ostrova až po Opatovec
Ale víte o tom, že tomu úřadu nejdříve musí někdo podat žádost a teprve potom může o něčem rozhodovat? A dokud to někdo neudělá, o ničem rozhodovat nemůže (mám na mysli stavební úřady).
To je pěkně blbá představa, že zatímco se staví jeden úsek, tak se připravuje druhý. To by to dokončení tímto tempem trvalo dalších 30 let. Musí se vše chystat paralelně a stavět více úseků naráz.
Hochu ty nevíš o státě asi nic. Vláda úředníků a stačí 🙂
soumar
1 rok
Při cestách do Itálie si vždycky říkám, proč tunely na A1 Direttissima mohou být na 130km/h (a reálně se v nich jezdí 120-160 km/h, nejsou tam až na výjimky radary), přestože nemají ani polovinu bezpečnostních prvků jako české tunely s úzkostlivě hlídanou osmdesátkou či stovkou a vnitřek tvoří holá skála.
Jsou italové lepší řidiči nebo menší byrokrati?
Souhlasim. Z nás, Čechů, se obecně dělají blbci, někdo si zřejmě myslí, že bychom při vyšší povolené rychlosti všude bourali, protože jsme prostě pitomci a někdo to s náma myslí „dobře“.
Viz hysterie kolem povolení vyšší rychlosti na dálnicích.
Zrovna v Rakousku je v dvoupruhových jednosměrných tunelech bez odstavného pruhu 110 km/h a v připadě obousměrného provozu 80 km/h. U nás jme v tunelu Valík s odstavným pruhem měli dlouho 80 km/h a teď s velkou slávou 100 km/h, v Praze na okruhu je 80 km/h pořád.
Přiznám se, do Itálie jezdíme pravidelně a rychlosti skrze tunely mě u nich fascinují. Nicméně bych to pochopil přesně opačně, u nás klidně 130, u nic max 100. V Itálii tunelem 110 a i tak je to občas stres. Mně jejich řešení tunelů nevyhovuje…
jenze je potřeba dodat, že ta 130 tam má smysl, kdž na trase je asi 40 tunelů …. jako brenner – 110 má smysl, když co pul kilometru je tunel. tady snad 4km 100 řidič vydrží a nčemu to nevadí (je to tak i v nemecku a asi ví proč…)
ZYRTHEC ft. KEPPRAFLØW
1 rok
Sice se dohání desítky let staré dluhy, ale je třeba říct, že pod Mátlem ŘSD jede!
To se o té státní organizaci spravující koleje úplně říct nedá.
Jak to myslíte? Vždyť tam byl jmenován ministrem za ANO a teď si ho tam drží ministr za ODS. Politici zkrátka pochopili, že se jim ve státní správě objevil schopný úředník, který bude generovat výsledky, které pak oni mohou prodat veřejnosti.
Obecně ve východních Čechách ani není třeba Patrika. Neznám jiný region, kde si sami tak moc sabotují rozvoj vlastní infrastruktury. Viz. Kocbeře, soudce z Jaroměře, Havránková, Litomyšl, alej v Hradci, Třebová nechce napojení na dálnici, na Chrudimsku nechtějí železnici 21. století a určitě jsem ještě na něco zapomněl. Přitom má ten region díky poloze velký potenciál.
Nechci tu nějak porovnávat legislativu, bezpečnostní předpisy atd, ale nechápu proč například v Chorvatsku se bez problémů jezdí tunelama které snad ani nemůžou splňovat nějaké normy 100 km/h a u nás stále zpomalování na 80km/h v nových tunelech
protože je prokazáno, že 80-100 km je pro tunel lepší, než tam přilétnout ve 130. hrozí měně nehod
Petr
1 rok
Stavba má začít v roce 2024 – to se v Litomyšli zblázní. Dálnice bude od Vysokého Mýta i od Svitav dostavěna k Litomyšli, a dál nic. Všechen provoz půjde přez město. Dobrá práce.
Nemyslím, že to platí až takto přímočaře. Na D1 se totiž v podobné době dodělá ten Přerov, takže „nulový bod“ se zase trochu posune. Pokud se samozřejmě naopak v té samé době nezačne s tím šestipruhem u Brna.
myslím že horčí to být nemůže, neco v tom symslu řikal i starosta.
kodl
1 rok
Skoda, ze se na kazde Vanoce nedockame otevreni dalsiho noveho useku D35. Na to, ze je dostavba D35 prioritou jiz dlouhe roky, jde vystavba opravdu hodne pomalu.
Se zapojenim PPP bych si dovolil odhadnout dalsi zpozdeni a oddaleni zahajeni prave techto useku zamyslenych pro PPP. Je to fakt skoda, do roku 2025 proste PPP nepripravite, cili realne dokonceni cele D35 se timto posouva nekdy za rok 2030.
Kdo ví jestli. Pokud to někomu myslí, tak to rovnou udělají v děleném čtyřpruhu v celé délce a nebude vytvářet na celé „35“ špunt. Až Němci dodělají B178 a u nás I/73, pak se všechno na Brno bude hrnout tudy a nikoli po D10 přes Prahu a dál po D1. Jestli bude třípruh nebo čtyřpruh, tak to bude cenově skoro stejné. Pokud by se to dodatečně rozšiřovalo, zaplatí se to dvakrát, jako to je u zkapacitnění obchvatu Loun – to mám od výše postaveného pracovníka ŘSD. Takže poučení pro příště.
Německá B178 je/bude taky jen v třípruhu ve velké části trasy od Lobau po hranice.. průjezd Polskem a navazující Česká I/35 chvíli jen 1+1… Třípruh pod Turnovem bude asi v pohodě, od Ulibic většina aut jede spíše na Boleslav po I/16… No a z Německa nevidím důvod proč od Drážďan jet na Moravu přes Liberec I v případě hotové I/73.. Pokud bude pražský okruh tak mi cesta přes D8 přijde jako jasná volba
Od Hrádku nad Nisou do Bílého Kostela nad Nisou je rezerva pro druhou polovinu a v případě, že to bude opodstatněné, tak se dobuduje na čtyřpruh. Ale není to případ obchvatu Loun (zkapacitnění), který měli tehdy udělat rovnou ve čtyřpruhu.
tříspruh nebude, odborníci se vyjadřují negativně a pochybuji, že se porosadí … spíš tam nebude nic, než třípruh (ale i ten by byl lepší, než co je tam teď)
To sice ano, ale úsek Opatovec – Mohelnice je relativně dobrá silnice, kde je největší problém kruhák u Moravské Třebové. Největší problém – Litomyšl a Vysové Mýto je bez PPP.
Ono se asi nic neotevře ani na Pražském okruhu, když jsme u těch prioritach. Navíc nikde není dane, že tam bude jezdit víc aut. Ono toho tranzitu hradubice – Olomouc a nebo Praha – Olomouc není zas tolik. Velkou část tvoří místní, kteří ta tak jako tak jezdí.
Ja jenom ja
1 rok
Obchvat Litomyšle zajímavě naplanovaný. Česká Třebová je železniční město, tak asi nemá právo byt napojená na dálnici.. Ale co, já jsem Pražák, muže mi to být jedno.
Za chybějící dálniční sjezd si může Třebová sama, nejvíce se o to zasadil tehdejší starosta Zedník 🙂
Cituji:
„Paradoxně především kvůli rozhodnutí samotných zastupitelů České Třebové. Ti v roce 2014 nepochopitelně ŘSD vzkázali, že o křižovatku nestojí.
Tehdejší starosta Jaroslav Zedník oznámil, že místním stačí jezdit na dálnici přes Opatov, byť by to byla zajížďka. Křižovatku nechtěly Litomyšl ani Němčice. ŘSD ji tedy z plánů smazalo ….“
No a to je krasna ukazka toho, proc musi byt rozdelena sprava odborna a politicka.
Zda je nutne vybudovat obchvat by melo byt ciste odbornou debatou, protoze politik muze byt uplny hlupak, ktery netusi na co odpovida a nedokaze myslet dal jak za jedno volebni obdobi.
Politik by mel stanovovat strategii, tedy rict napr. „Chceme dobre napojeni na dalnici“. A zbytek, tedy zda privadec tak ci onak, at uz vymysli RSD s krajskou spravou silnic.
Odvolavat se na prohlaseni starosty Mestecka u Nadrazi z doby pred 8 lety je… no…. ukazkou diletantismu na obou dvou stranach
No ale tak to je, že právě ta doba byla u této stavby klíčová pro rozhodnutí, co bude až za x let… Někdo si chtěl aktuálně nahonit politické body, nakonec je stejně už někde v zapomnění, ale toto klíčové rozhodnutí zůstane. A je už nemožné na tom cokoliv změnit bez toho, aby se začalo zase od nuly…. To samé křižovatka D1 a D55 u Přerova, změněná v rámci úsporných opatření na paskvil. Jakákoliv změna by znamenala vše odznova, na což by čekali jako na smilování Zemští Zmetci a spol., kolotoč soudních tahanic by totiž mohl začít nanovo…
Nějvětším bojovníkem proti křižovatce Litomyšl sever byl vždy aktuální senátor a krajský radní, tehdy starosta Litomyšle Kortyš. Měl strach aby jim nejezdilo kolem zámku moc aut ze sjezdu… že se mu díky tomu povalí veškerá doprava z ČT na dalnicí přes celou Litomyšl je mu fakt jedno. A další borec nakonec je starosta Němčic, který se bránil obchvatu Zhoře i Němčic, který měl být napojen na dalnici. To prostě nepochopíš…
Jojo … Pocházím z toho okolí a to prostě Pochopit nemůžete. Lidé tam jsou strašně zaostalí mentálně i co se přehledu a info o dnešních vymoženostech týče.. zabednenci prostě fakt…
Jenže, problém je v tom, že např. Třebovácí chtějí najet na dálnici aniž by se motali obcemi, do kterých vůbec nepotřebovali vjet. Smysluplná II. s přeložkami a obchvaty, která se přímo napojí na dálnici. Myslím, že to opravdu není tak že by nechtěli. Je to spíš důsledek politiky, kdy vznikne nějaký nesmyslný kompromis, nebo malá menšina tlačí něco proti násobné většině.
Řešením je naopak kompromis, který věc účelně vyřeší s co nejméně vedlejšími škodami. Bohužel nějak nevidím, politiky a úředníky, kteří by se to snažili rozumně uchopit.
A kdy se na I.koridoru postavi tunel u Brandysa n/O. a pripadne dalsi na Mor. Trrebovou (ten ani v planu neni)…
To se musíte obrátit na SŽ, toto je ŘSD a ti řeší dálnice. Evidentně jim to jde lépe, než parostrojům.
Chtelo by to zaradit vyssi rychlost a popohnat statni uredniky! Jeden usek skoncil, tak se ma hned presunout na dalsi a zacit stavet! A behem stavby za ty cca 3 roky se maji vykupovat dalsi pozemky a provadet pripravne prace na zahajeni stavby. Jeden skonci a jde se na druhy! Vlada uredniku a hovno to robi! Sahnout jim na plat a budou makat! To je dnes hnaci motor pro vykon prace!!!
Nejste trochu mimo? Četl jste ten článek a koukal se na mapu? Víte kolik useků se má během let 2023 a 2024 zahájit temer najednou?? Vždyť se bude stavět zaráz od Ostrova až po Opatovec
Vezměte si prášek, studený hadr na čelo a zapněte si nějakou pohádku, hned se budete cítit lépe 🙂
Ale víte o tom, že tomu úřadu nejdříve musí někdo podat žádost a teprve potom může o něčem rozhodovat? A dokud to někdo neudělá, o ničem rozhodovat nemůže (mám na mysli stavební úřady).
To je pěkně blbá představa, že zatímco se staví jeden úsek, tak se připravuje druhý. To by to dokončení tímto tempem trvalo dalších 30 let. Musí se vše chystat paralelně a stavět více úseků naráz.
Hochu ty nevíš o státě asi nic. Vláda úředníků a stačí 🙂
Při cestách do Itálie si vždycky říkám, proč tunely na A1 Direttissima mohou být na 130km/h (a reálně se v nich jezdí 120-160 km/h, nejsou tam až na výjimky radary), přestože nemají ani polovinu bezpečnostních prvků jako české tunely s úzkostlivě hlídanou osmdesátkou či stovkou a vnitřek tvoří holá skála.
Jsou italové lepší řidiči nebo menší byrokrati?
Souhlasim. Z nás, Čechů, se obecně dělají blbci, někdo si zřejmě myslí, že bychom při vyšší povolené rychlosti všude bourali, protože jsme prostě pitomci a někdo to s náma myslí „dobře“.
Viz hysterie kolem povolení vyšší rychlosti na dálnicích.
A to naši řidiči jsou opravdu větší blbci. Mám projetku Evropu a ono je to tak
A třeba Rakušáci jsou horší řidiči nebo větší byrokrati než Italové?
Zrovna v Rakousku je v dvoupruhových jednosměrných tunelech bez odstavného pruhu 110 km/h a v připadě obousměrného provozu 80 km/h. U nás jme v tunelu Valík s odstavným pruhem měli dlouho 80 km/h a teď s velkou slávou 100 km/h, v Praze na okruhu je 80 km/h pořád.
V Rakousku, na Slovensku, v Chorvatsku či Slovinsku je v dálničních tunelech shodně max. 100km/h.. To jen Itálie se trochu vymyká
Přiznám se, do Itálie jezdíme pravidelně a rychlosti skrze tunely mě u nich fascinují. Nicméně bych to pochopil přesně opačně, u nás klidně 130, u nic max 100. V Itálii tunelem 110 a i tak je to občas stres. Mně jejich řešení tunelů nevyhovuje…
jenze je potřeba dodat, že ta 130 tam má smysl, kdž na trase je asi 40 tunelů …. jako brenner – 110 má smysl, když co pul kilometru je tunel. tady snad 4km 100 řidič vydrží a nčemu to nevadí (je to tak i v nemecku a asi ví proč…)
Sice se dohání desítky let staré dluhy, ale je třeba říct, že pod Mátlem ŘSD jede!
To se o té státní organizaci spravující koleje úplně říct nedá.
Taky má mnohem větší politickou podporu.
Jak to myslíte? Vždyť tam byl jmenován ministrem za ANO a teď si ho tam drží ministr za ODS. Politici zkrátka pochopili, že se jim ve státní správě objevil schopný úředník, který bude generovat výsledky, které pak oni mohou prodat veřejnosti.
A tak to má být!
Navíc to nejsou jen kecy. Ty výsledky je vidět.
Já bych tyhle zprávy snad ani nezveřejňoval. Patrikové s Vodou s Tetčic naslouchají, tak proč jim to usnadňovat…
Obecně ve východních Čechách ani není třeba Patrika. Neznám jiný region, kde si sami tak moc sabotují rozvoj vlastní infrastruktury. Viz. Kocbeře, soudce z Jaroměře, Havránková, Litomyšl, alej v Hradci, Třebová nechce napojení na dálnici, na Chrudimsku nechtějí železnici 21. století a určitě jsem ještě na něco zapomněl. Přitom má ten region díky poloze velký potenciál.
Tu Havránkovou sem nedávejte – ona chtěla směnu za pozemky a kdyby jí ŘSD vyhovělo tak dálnice stála o mnoho let dříve. Takže viníka hledejte na ŘSD.
Jak se prosím liší dálniční tunel na 100 km/h a na 80 km/h — a proč je většina těch druhých?
První stojí v Rakousku a druhý v ČR…
Nechci tu nějak porovnávat legislativu, bezpečnostní předpisy atd, ale nechápu proč například v Chorvatsku se bez problémů jezdí tunelama které snad ani nemůžou splňovat nějaké normy 100 km/h a u nás stále zpomalování na 80km/h v nových tunelech
To same Italie smerem z Villach dolu -> 130kmh.
protože je prokazáno, že 80-100 km je pro tunel lepší, než tam přilétnout ve 130. hrozí měně nehod
Stavba má začít v roce 2024 – to se v Litomyšli zblázní. Dálnice bude od Vysokého Mýta i od Svitav dostavěna k Litomyšli, a dál nic. Všechen provoz půjde přez město. Dobrá práce.
Problémy tam ale byli kvůli místním, měli si to rozmyslet dříve.
Máte pravdu.
Zatímco doposud všechen provoz jde kudy?
Přes D1 😉 Čím delší úsek bude po dálnici, tím víc aut se přesune z D1 na 35.
Nemyslím, že to platí až takto přímočaře. Na D1 se totiž v podobné době dodělá ten Přerov, takže „nulový bod“ se zase trochu posune. Pokud se samozřejmě naopak v té samé době nezačne s tím šestipruhem u Brna.
A jak dlouho tato situace bude trvat? Asi tak rok… Obchvat Mýta a Janov-Opatovec od 2026, Litomyšl od 2027, v tom nevidím fakt problém…
Problém bude absence múk lyt. Sever.. … A když jsme u toho Úlibice- Turnov to bude větší prdel ten třípruh…
Třípruh tam bude v pohodě. Většina aut z I/35 od Úlibic/Jičína směřuje po I/16 do Mladé Boleslavi, na Turnov méně
myslím že horčí to být nemůže, neco v tom symslu řikal i starosta.
Skoda, ze se na kazde Vanoce nedockame otevreni dalsiho noveho useku D35. Na to, ze je dostavba D35 prioritou jiz dlouhe roky, jde vystavba opravdu hodne pomalu.
Se zapojenim PPP bych si dovolil odhadnout dalsi zpozdeni a oddaleni zahajeni prave techto useku zamyslenych pro PPP. Je to fakt skoda, do roku 2025 proste PPP nepripravite, cili realne dokonceni cele D35 se timto posouva nekdy za rok 2030.
Dokonceni D35 znamena zacatek v Turnove a to v 2030 fakt nebude.
Neznamená. Mezi Turnovem a Jičínem půjde o silnici I/35, která bude z více než poloviny pouze ve třípruhu.
Kdo ví jestli. Pokud to někomu myslí, tak to rovnou udělají v děleném čtyřpruhu v celé délce a nebude vytvářet na celé „35“ špunt. Až Němci dodělají B178 a u nás I/73, pak se všechno na Brno bude hrnout tudy a nikoli po D10 přes Prahu a dál po D1. Jestli bude třípruh nebo čtyřpruh, tak to bude cenově skoro stejné. Pokud by se to dodatečně rozšiřovalo, zaplatí se to dvakrát, jako to je u zkapacitnění obchvatu Loun – to mám od výše postaveného pracovníka ŘSD. Takže poučení pro příště.
„Jestli bude třípruh nebo čtyřpruh, tak to bude cenově skoro stejné.“
Pobavil jste až jsem se z toho zajíknul… 🙂 Pár miliard se, pár miliard tam….
Německá B178 je/bude taky jen v třípruhu ve velké části trasy od Lobau po hranice.. průjezd Polskem a navazující Česká I/35 chvíli jen 1+1… Třípruh pod Turnovem bude asi v pohodě, od Ulibic většina aut jede spíše na Boleslav po I/16… No a z Německa nevidím důvod proč od Drážďan jet na Moravu přes Liberec I v případě hotové I/73.. Pokud bude pražský okruh tak mi cesta přes D8 přijde jako jasná volba
Tak zrovna B178 je v částečném trojpruhu!
Hmm a to bude právě dost velký problém.. proto ta námitka a vlastně se plete i pak kodl… Začátek má být u státních hranic
Od Hrádku nad Nisou do Bílého Kostela nad Nisou je rezerva pro druhou polovinu a v případě, že to bude opodstatněné, tak se dobuduje na čtyřpruh. Ale není to případ obchvatu Loun (zkapacitnění), který měli tehdy udělat rovnou ve čtyřpruhu.
tříspruh nebude, odborníci se vyjadřují negativně a pochybuji, že se porosadí … spíš tam nebude nic, než třípruh (ale i ten by byl lepší, než co je tam teď)
Potato, potato… 😉
To sice ano, ale úsek Opatovec – Mohelnice je relativně dobrá silnice, kde je největší problém kruhák u Moravské Třebové. Největší problém – Litomyšl a Vysové Mýto je bez PPP.
Rozumim a chapu. Nemeni to ale nic na tom, ze na dalsi 3 az 4 roky se neotevre ani jeden novy usek D35, coz je vzhledem k priorite…… 😉
Ono se asi nic neotevře ani na Pražském okruhu, když jsme u těch prioritach. Navíc nikde není dane, že tam bude jezdit víc aut. Ono toho tranzitu hradubice – Olomouc a nebo Praha – Olomouc není zas tolik. Velkou část tvoří místní, kteří ta tak jako tak jezdí.
Obchvat Litomyšle zajímavě naplanovaný. Česká Třebová je železniční město, tak asi nemá právo byt napojená na dálnici.. Ale co, já jsem Pražák, muže mi to být jedno.
Za chybějící dálniční sjezd si může Třebová sama, nejvíce se o to zasadil tehdejší starosta Zedník 🙂
Cituji:
„Paradoxně především kvůli rozhodnutí samotných zastupitelů České Třebové. Ti v roce 2014 nepochopitelně ŘSD vzkázali, že o křižovatku nestojí.
Tehdejší starosta Jaroslav Zedník oznámil, že místním stačí jezdit na dálnici přes Opatov, byť by to byla zajížďka. Křižovatku nechtěly Litomyšl ani Němčice. ŘSD ji tedy z plánů smazalo ….“
Zdroj: https://www.idnes.cz/pardubice/zpravy/dalnice-d35-litomysl-ceska-trebova-krizovatka.A210413_603266_pardubice-zpravy_skn
No a to je krasna ukazka toho, proc musi byt rozdelena sprava odborna a politicka.
Zda je nutne vybudovat obchvat by melo byt ciste odbornou debatou, protoze politik muze byt uplny hlupak, ktery netusi na co odpovida a nedokaze myslet dal jak za jedno volebni obdobi.
Politik by mel stanovovat strategii, tedy rict napr. „Chceme dobre napojeni na dalnici“. A zbytek, tedy zda privadec tak ci onak, at uz vymysli RSD s krajskou spravou silnic.
Odvolavat se na prohlaseni starosty Mestecka u Nadrazi z doby pred 8 lety je… no…. ukazkou diletantismu na obou dvou stranach
No ale tak to je, že právě ta doba byla u této stavby klíčová pro rozhodnutí, co bude až za x let… Někdo si chtěl aktuálně nahonit politické body, nakonec je stejně už někde v zapomnění, ale toto klíčové rozhodnutí zůstane. A je už nemožné na tom cokoliv změnit bez toho, aby se začalo zase od nuly…. To samé křižovatka D1 a D55 u Přerova, změněná v rámci úsporných opatření na paskvil. Jakákoliv změna by znamenala vše odznova, na což by čekali jako na smilování Zemští Zmetci a spol., kolotoč soudních tahanic by totiž mohl začít nanovo…
Nějvětším bojovníkem proti křižovatce Litomyšl sever byl vždy aktuální senátor a krajský radní, tehdy starosta Litomyšle Kortyš. Měl strach aby jim nejezdilo kolem zámku moc aut ze sjezdu… že se mu díky tomu povalí veškerá doprava z ČT na dalnicí přes celou Litomyšl je mu fakt jedno. A další borec nakonec je starosta Němčic, který se bránil obchvatu Zhoře i Němčic, který měl být napojen na dalnici. To prostě nepochopíš…
Jojo … Pocházím z toho okolí a to prostě Pochopit nemůžete. Lidé tam jsou strašně zaostalí mentálně i co se přehledu a info o dnešních vymoženostech týče.. zabednenci prostě fakt…
Inu když nechtějí, tak ať potom nebrečí.
Jenže, problém je v tom, že např. Třebovácí chtějí najet na dálnici aniž by se motali obcemi, do kterých vůbec nepotřebovali vjet. Smysluplná II. s přeložkami a obchvaty, která se přímo napojí na dálnici. Myslím, že to opravdu není tak že by nechtěli. Je to spíš důsledek politiky, kdy vznikne nějaký nesmyslný kompromis, nebo malá menšina tlačí něco proti násobné většině.
Řešením je naopak kompromis, který věc účelně vyřeší s co nejméně vedlejšími škodami. Bohužel nějak nevidím, politiky a úředníky, kteří by se to snažili rozumně uchopit.