Video: Jak se posouvá trať na koridoru ke slovenským hranicím
Kvůli zpoždění na slovenské straně vznikne dočasná spojka.
Správa železnic a Skanska představily posun v modernizaci koridorové trati mezi Lanžhotem a státní hranicí se Slovenskem. Kvůli zpoždění na slovenské straně hrozilo zastavení prací, nakonec ve spolupráci se zhotovitelem dojde ke změně plánů a na českém území bude hotovo včas.
Modernizace 1,5 kilometru dlouhého úseku přinesla již novou kolej a mosty přes místní vodní toky. Práce začaly letos v únoru, za 595,7 milionu korun bez DPH je provádí společnosti Skanska a Elektrizace železnic Praha. Optimalizace traťového úseku přinese rychlejší a bezpečnější provoz. Dojde ke zvýšení rychlosti z původních 120 na 160 km/h, zlepší se bezpečnost a plynulost provozu a sníží hlučnost a vibrace. Kvůli zachování jednokolejného provozu práce probíhají na etapy.
V letošním roce se podařilo vybudovat kompletní 2. kolej. Modernizace úseku zahrnuje i zvýšení polohy kolejí nad terénem o 0,75 m, jednak kvůli napojení na budoucí hraniční most přes Moravu s vyšší polohou, jednak kvůli ochraně před pravidelnými záplavami v okolních lužních lesích. „Pokračujeme podle harmonogramu. Přeložili jsme kabelové trasy, vybudovali jsme čtyři nové mosty, položili jsme konstrukční vrstvy železničního spodku i svršku. Svahy jsme ochránili proti erozi a pravidelným záplavám zasypáním lomovým kamenem,“ říká projektový manažer Skanska Ondřej Zedník.
Zpoždění na Slovensku
Na jaře dojde ke krátkodobému zastavení provozu. Bude nutné spojit starou kolej na slovenské straně s už modernizovanou kolejí na české stavbě (detailně jsme o propojení informovali zde). „Koridor musíme zachovat průjezdný alespoň po jedné koleji. Zřízení provizorního propojení sice pro nás jako investora představuje neplánované náklady, zastavení probíhající stavby a její zakonzervování kvůli zpoždění na Slovensku by ale vyšlo výrazně dráž,“ vysvětluje za Správu železnic náměstek pro modernizaci Mojmír Nejezchleb.
Vlak při jízdě ze Slovenska přejede most přes řeku Moravu po stávající 1. koleji a těsně za mostem bude pokračovat po nové 2. koleji dál do Česka. Díky tomu bude možné pokračování prací na české stavbě podle původního harmonogramu. Jinak by totiž došlo k jejímu zpoždění minimálně o jednu stavební sezonu. Dokončení stavebních prací je plánováno na konec roku 2023.