Plzeňský kraj otevřel poslední část přivaděče ze Stříbra na dálnici D5
Příjezd k D5 je nyní bezpečnější.
Plzeňský kraj otevřel druhou a poslední část přivaděče ze Stříbra na dálnici D5 v podobě silnice II/230. Nová přímější komunikace vyšla na 160 milionů Kč, kterou z většiny uhradí evropský program IROP. Celkem 3,5 kilometru dlouhý úsek nahradil komplikované serpentiny, řidiči se tak dostanou na dálnici rychleji a bezpečněji. Směr je velmi frekventovaný, řekl ČTK starosta Stříbra Martin Záhoř (ANO). První část silnice za 96 milionů Kč, která měří 1,34 km, byla zprovozněna v květnu 2020, také díky dotaci EU.
Nový přivaděč je podle starosty pro osmitisícové město i část Tachovska velkým přínosem. „Jsme rádi, že se komplikovaná přístupová cesta k dálnici hodně narovnala a zlepšily se parametry silnice, která je mnohem širší a přehlednější,“ řekl. Podle Záhoře byla cesta po kopcovitých serpentinách, kudy se ze Stříbra jezdilo desítky let, pomalá a nebezpečná.
Dřívější silnice byla velmi úzká, těsně nad prudkým srázem a bez svodidel. Často se tam stávaly nehody, hlavně při předjíždění. Podle Tomáše Doksanského z Regionální rozvojové agentury, která stavbu připravovala, je směr velmi frekventovaný a jezdí tam stále víc nákladních o osobních aut do okolních průmyslových zón.
Záhoř uvedl, že je to jeden z nejdůležitějších směrů. „Jezdí tam hodně vozy z a do Plzně, kamiony do Stříbra a z něj, vede tam silnice z Mariánských Lázní, od Chebu, od Tachova,“ řekl. Průjezd pro přivaděči k dálnici je teď výrazně rychlejší a bezpečnější. „Myslím si ale, že toho, že je teď komunikace širší a přehlednější, budou neukáznění řidiči zneužívat,“ uvedl.
Hotovo o půl roku dříve
Obyvatelé Stříbra a okolí stále při cestě do Plzně využívají bývalý hlavní tah Cheb – Stříbro – Plzeň, dnes silnici druhé třídy II/605. „Jezdí tam méně aut. Musí se sice brzdit v obcích, ale pokud nepospícháte, tak je to klidnější cesta. Navíc najedete o šest až sedm kilometrů méně, než když pojedete po přivaděči k dálnici,“ řekl Záhoř. Pokud ale lidé jedou do práce do okolních průmyslových zón – Nová Hospoda u Boru u Tachova, Nýřany, nebo na Borská pole v Plzni, tak je jednodušší a rychlejší využít přivaděč.
Podle Záhoře je škoda, že se nepodařilo vykoupit pozemky na konci silnice, kde není zatáčka ideálně narovnaná. „Ale možná, že to bude fungovat jako zpomalující retardér. Jinak firma se pochlapila a dokončila stavbu o půl roku dřív a dala nám všem dárek,“ řekl. Nový úsek, který vede lesními stoupáními a loukami, bude do května 2023 v předčasném užívání. Zakázku získala společnost Doprastav.
Objížďky k D5 vedly v době stavby přes Kladruby nebo Heřmanovu Huť. A hlavně ve špičkách byla tudy jízda pomalá a v obcích nebylo bezpečno.