PORR neuspěl s námitkami proti soutěži na metro D v Praze, Eurovia námitky stáhla
PORR se dožadoval mírnějších podmínek na manažery stavby, námitky podala i Eurovia CS.
Úřad pro ochranu hospodářské soutěže (ÚOHS) zamítl návrh stavební společnosti PORR proti zadávacím podmínkám v soutěži na druhý úsek metra D z budoucí stanice Olbrachtova do Nových Dvorů. PORR si stěžoval na podmínky v zadávací dokumentaci, požadoval zrušení tendru. Nakonec se ale proti verdiktu ani neodvolal.
Vyplývá to z rozhodnutí na úřední desce ÚOHS. PORR měl podle návrhu problém s požadavky Dopravního podniku hl. m. Prahy na manažera výstavby a další vedoucí pozice. Podle stavební firmy došlo k porušení zásady přiměřenosti a zákazu diskriminace. DPP požadoval autorizaci ve stupni autorizovaného inženýra, podle názoru stavební firmy by stačil autorizovaný technik. „Dle navrhovatele je absurdní argumentace zadavatele ve vztahu k očekávání vyšší pravděpodobnosti kvalitní erudice vysokoškolsky vzdělané osoby, kde by uvedené dle navrhovatele znamenalo zpochybnění kompetence autorizovaného technika prakticky u jakékoli veřejné zakázky na stavební práce bez ohledu na její náročnost či hodnotu,“ uvádí se v dokumentu.
ÚOHS postup dopravního podniku potvrdil. „Je nepochybné, že předmětem plnění je dopravní stavba mimořádného významu a rozsahu s vysokou technologickou náročností, a je též zřejmé, že součástí předmětu plnění jsou činnosti, k nimž je autorizace v oboru geotechnika ve stupni inženýr nezbytná,“ uvedl ÚOHS ve svém rozhodnutí.
Podle mluvčího ÚOHS Martina Švandy řešil úřad ještě další návrh, který přišel od společnosti Eurovia CS. „Správní řízení zahájené na základě tohoto návrhu bylo 15. 12. zastaveno, neboť navrhovatel vzal svůj návrh zpět. Toto usnesení není dosud pravomocné,“ uvedl Švanda. Eurovia a Porr nakonec podle informací deníku Zdopravy.cz podaly nabídku do soutěže společně.
Tři nabídky
Soutěž s odhadovanou cenou téměř 25 miliard korun je jednou z největších stavebních zakázek za poslední roky v Česku. Na stavbu přišly DPP nabídky od tří sdružení. Podle informací deníku Zdopravy.cz tvoří jedno sdružení společnosti ze skupiny Vinci (Eurovia, Průmstav, SMP) spojené ještě s Porrem. Druhá nabídka přišla od Strabagu, třetí od sdružení Subterra a Hochtief.
„DPP v současnosti vyhodnocuje podané nabídky dle zadávací dokumentace veřejné zakázky. DPP předpokládá vyhlášení vítěze tohoto tendru do konce března 2023, nenastanou-li v dalším průběhu žádné komplikace. Samotné zahájení výstavby druhého úseku metra D Olbrachtova – Nové Dvory DPP předpokládá ve druhém pololetí 2023,“ uvedl vedoucí oddělení komunikace DPP Daniel Šabík.
DPP vypsal veřejnou zakázku na zhotovitele stavby druhého úseku metra D na začátku června letošního roku. Zakázka zahrnuje výstavbu celkem tří stanic – Nádraží Krč, Nemocnice Krč a Nové Dvory včetně mezistaničních provozních, technologických a přístupových tunelů, ale také vybudování systému napájení pro celý nejkratší provozuschopný úsek Pankrác D – Nové Dvory. Předpokládaná hodnota této veřejné zakázky činí 24,63 miliardy korun.