Správa železnic chystá modernizaci trati Kolín – Kutná Hora, maximem bude 160 km/h
Součástí modernizace bude vybudování jednokolejné Hlízovské spojky.
Správa železnic (SŽ) pokročila s přípravami modernizace dalšího úseku trati mezi Kolínem, Havlíčkovým Brodem a Brnem. Za 1,6 miliardy korun chystá proměnu 8,7 kilometru mezi Kolínem a Kutnou Horou.
Nově vypsala soutěž na projektanta rekonstrukce celého úseku. Podle mluvčího Správy železnic Jana Nevoly by stavba měla začít v roce 2025. Na trati je zatím maximální rychlost 120 km/h. Cílem modernizace je zkrácení jízdních dob. Správa železnic počítá na trati stále se stejnosměrnou napájecí soustavou s přípravou na konverzi na střídavý proud.
Díky vybudování nové Hlízovské spojky dojde odstranění kolize vlaků Praha – Kolín – Kutná Hora s vlaky Pardubice – Kolín – Praha, k němuž dnes dochází na velimském zhlaví kolínské stanice. Hlízovská spojka bude jednokolejná, zajistí bezkolizní napojení liché skupiny žst. Kolín z prostoru výhybek 1-3 u dílen s novým obvodem Kaplička.
200 km/h by nebyla využitelná rychlost
Po této trati jezdí aktuálně rychlíky linky R9 Praha – Havlíčkův Brod – Brno, u kterých aktuálně probíhá soutěž na nového dopravce. Kvůli budoucí vysokorychlostní trati z Prahy do Poříčan požaduje ministerstvo po dopravcích vozidlo s rychlostí nejméně 200 km/h. V tomto úseku se ale bude jezdit maximálně 160 km/h. „Navržená traťová rychlost odpovídá dynamickým vlastnostem jízdních souprav. Rychlost 200 km/h by nebyla v tomto úseku využitelná pro žádné soupravy osobní dopravy. Toto prověření bylo součástí dokumentace pro územní rozhodnutí. Vozidla nasazovaná na tuto linku budou rychlost 200 km/h využívat v úseku Praha – Kolín,“ vysvětlil Nevola.
Mezi Kolínem a Kutnou Horou se momentálně nachází pět železničních přejezdů, z toho jeden na místní komunikaci nedaleko napájecí stanice přímo v Kolíně, který bude zrušen a nahrazen objízdnou komunikací s mimoúrovňovým křížením železniční trati. Ostatní ponechané přejezdy budou vybaveny modernějším přejezdovým zabezpečovacím zařízením.
Kompletně je stavba popsána v letáku Správy železnic.