Projektanti vysokorychlostní trati z Prosenic do Hranic spustili interaktivní mapový portál
Lidé mohou k projektu podávat připomínky přes mapovou aplikaci.
Veřejnost má možnost prohlédnout si online detailně projekt na novou železniční trať ještě ve fázi, kdy se zpracovává dokumentace pro územní rozhodnutí.
Společnost AFRY CZ, která projektuje úsek vysokorychlostní trati VRT Moravská Brána I (Prosenice – Hranice na Moravě), spustila geografický informační systém pro celý nový úsek. Takzvaný GIS portál veřejnosti umožňuje se s projektem detailně seznámit a zároveň se k němu vyjadřovat.
Portál je dostupný na těchto stránkách. „Je to speciální mapová aplikace, která nám umožňuje jednak on-line prezentovat aktuální podobu projektu široké veřejnosti, tak hlavně jednoduše sbírat podněty a připomínky občanů,“ vysvětluje Vladislav Šefl, hlavní inženýr projektu AFRY CZ.
Veřejnost má přes aplikaci možnost podívat se do územních plánů a podrobného technického řešení vedení vysokorychlostní trati. Zároveň umožní ke konkrétním bodům na mapě připojit poznámku, námět či připomínku. Projektový tým AFRY a Správy železnic ji následně analyzuje a vyhodnotí jejich relevantnost pro vedení trati, případně je integruje do úprav projektu. Jednotlivé dotazy a připomínky budou projektanti a investor prostřednictvím GIS portálu také zodpovídat. Zadané náměty jsou v anonymní podobě veřejně přístupné všem uživatelům aplikace. Veřejné budou i odpovědi projektového týmu.
Podle AFRY jde o způsob, jak doplnit transparentní a otevřenou diskuzi s veřejností od začátku projektu. „Zpětná vazba od místních obyvatel, spolků a samosprávy je pro úspěšnost projektu nezbytná a vždy se díky ní posunujeme dál,“ dodal Šefl.
Projekt hotový příští rok
Práce na projektování VRT Moravská Brána běží od začátku letošního roku. Trať bude postavena na maximální rychlost 320 km/h, minimální 200 km/h. Na trase vzniknou nakonec čtyři tunely. Součástí projektu bude i modernizace stanice Hranice na Moravě. O její podobě ještě není rozhodnuto. „Cílem je mít co nejkratší přestupní vzdálenosti mezi vlaky a autobusy,“ uvedl projektový manažer Marek Pinkava.
Nový úsek bude jen pro osobní dopravu, čímž se uleví přetíženému koridoru. Bude kompletně oplocen. Opravou by měly projít i viadukty u Hranic. Úsek mezi Prosenicemi a Hranicemi na Moravě projektuje společnost AFRY s dalšími mezinárodními dodavateli. Dokumentace pro územní rozhodnutí (DÚR) by měla být hotova do července příštího roku.
Na úsek Moravská brána I naváže druhý, který pokračuje do Ostravy. Náklady jsou zatím odhadovány na 60–80 miliard korun. Stavba by mohla začít kolem roku 2026.