České dráhy odstoupily od modernizace „honeckerů“, dodavatel zkrachoval
Cestující čekají další roky ve starých vozech, po roce 2025 je nahradí elektrické jednotky.
České dráhy opouští svůj plán modernizovat desítky osobních vozů řady Bdmtee pro provoz v regionální dopravě. Důvodem je insolvence společnosti Tratec-CS, která je měla dopravci opravit.
„České dráhy byly nuceny od smlouvy s firmou Tratec na modernizaci vozů Bdmtee odstoupit, v současné době probíhá vypořádání vzájemných vztahů,“ řekla mluvčí Českých drah Vanda Rajnochová.
Podle náměstka generálního ředitele a člena představenstva Jiřího Ješety zůstaly po smlouvě s Tratecem tři modernizované vozy a další dva rozpracované. U modernizovaných je ale řada závad a vozy jsou často odstaveny. „Další modernizovat nebudeme,“ dodal Ješeta. Ty, kde již úpravy začaly, chtějí České dráhy dokončit vlastními silami. Komplikuje to ale insolvenční řízení s Tratecem, majetek je částečně zablokován. „Například podvozky v subdodávkách jsou zablokované v rámci insolvence a není možné s nimi disponovat,“ dodal Ješeta.
Modernizované vozy měly jezdit hlavně v Pardubickém kraji, nasazovány jsou převážně na osobní vlaky Kolín – Česká Třebová. Konec modernizačního plánu znamená, že cestující budou déle jezdit v původních vozech. Kraj kvůli tomu už vyměřil za loňský rok pokutu 494 tisíc korun. „Sankce za rok 2022 ještě nebyly u dopravce uplatněny. Aktuálně probíhají s dopravcem jednání o náhradě za tyto vozy. Z několika variant řešení, byla vybrána varianta s pořízením 8 jednopodlažních elektrických jednotek s pracovní označením EMU140,“ řekl náměstek hejtmana pro dopravu Michal Kortyš. K nahrazení by mělo dojít po roce 2025.
Problémy s dodavatelem byly už loni
České dráhy už loni zkoušely sehnat jiného dodavatele modernizace než Tratec-CS. Nikdo vhodný se ale nenašel: buď byla příliš vysoká cena, nebo by oprava trvala déle. Tratec-CS získal kontrakt s Českými drahami v listopadu 2020, jde o rámcovou smlouvu na modernizaci až 52 vozů. Cena modernizace jednoho vozu ve smlouvě vycházela na 13,5 milionu korun.
Modernizace měla přinést kompletní proměnu vozů, měl být snížen počet míst k sezení, aby měli lidé více prostoru než dosud. Do vozidel měly být dále umístěny elektrické zásuvky 230 V a USB konektory pro dobíjení elektroniky, nový audiovizuální informační systém s LCD monitory, Wi-Fi, velkoobjemová police na zavazadla nebo místa pro jízdní kola a kočárky.
Vozy řady Bdmtee vyráběla východoněmecká vagonka v Budyšíně v letech 1989 až 1991. Před 30 lety se jednalo o moderní vagon pro regionální vlaky s řadou nových konstrukčních prvků, které nebyly obvyklé u jiných osobních vozů vyráběných pro ČD ve stejné době. Jednalo se například o centrální zavírání a blokování dveří nebo o podvozky typu GP 200 S umožňující jízdu rychlostí 160 km/h. České dráhy mají v současnosti v provozu stále více než 200 vozů tohoto typu. Pro svůj původ v NDR získaly vozy přezdívku Honeckery.