Nečekaný hlas z Audi. Šéf automobilky podpořil omezení rychlosti i dny bez aut
Peníze jako jediný regulátor už nestačí, míní šéf Audi.
Debaty o omezení rychlosti na německých dálnicích či méně častém používání osobních aut získaly nečekaného zastánce. Šéfa německé automobilky Audi Markuse Duesmanna.
V rozhovoru pro Süddeutsche Zeitung uvedl, že při současné krizi je otevřený opatřením, jako jsou dny bez aut či omezení rychlosti. „Abychom se v Německu lépe naladili na situaci a potřebu šetřit, mohly by opět nastat dny bez aut jako v 70. letech,“ řekl Süddeutsche Zeitung. Rozhovor v Německu dnes velmi rezonuje a řeší ho prakticky všechna média. Je to poprvé, co se pro podobná omezení vyslovil šéf jedné z největších automobilek. Poukazují i na nedávná prohlášení německého svazu výrobců automobilů VDA, který jakékoliv omezení aut odmítl.
Podle Duesmanna je potřeba se zamyslet nad tím, jak se naše životy mění. „Peníze jako jediný regulátor na mimořádnou situaci již nestačí,“ dodal. Sám by podle svých slov využil uzavření provozu na dálnicích v neděli pro to, aby po nich jezdil na kole.
V rozhovoru přitom přiznává i obavy z dalšího vývoje na trhu. Nejen kvůli poptávce, ale i nedostatku dílů. Podle jeho zkušeností jezdí úsporněji už mnohem více lidí než v minulosti. „Už na dálnici vidím, že lidem docházejí peníze. Kvůli vysokým cenám paliva se někteří řidiči zjevně snaží šetřit palivo a mnozí nyní jezdí vpravo rychlostí 100 km/h,“ dodal.
Jednoduchá cesta k úspoře
Debata o omezení rychlosti na dálnicích se v Německu vrátila na jaře, poté co prudce stouply ceny pohonných hmot. Snížení rychlosti je přitom nejjednodušším řešením, jak snížit spotřebu i negativní vlivy automobilové dopravy na životní prostředí. Navrhovala ho i Mezinárodní agentura pro energii. Podle návrhu by snížení maximální rychlosti o 10 km/h ušetřilo 290 tisíc barelů ropy denně. Omezování rychlosti je trendem hlavně ve městech, v Česku naopak ODS prosadila do programového prohlášení vlády zvýšení rychlosti na dálnicích ze 130 na 150 km/h.
Dny bez automobilového provozu existovaly v některých zemích na začátku 70. let v některých západoevropských zemích během ropné krize, kdy nebylo dostatek ropy. Některá města je zavedla v poslední době alespoň jednou za měsíc.
Research by @cities_clean for #CarFreeDay shows major interest in weekly car free days. Millions of people want less traffic and less car dominated places. It would reduce oil consumption and pollution plus enable heathier living. Yes, please! #BikeIsBest https://t.co/UBSP2ndxiG
— Bike Is Best (@BikeIsBestHQ) September 23, 2022