Miliardová zakázka na nová vozidla v pražské MHD. DPP shání trolejbusy pro provoz na levém břehu Vltavy
Trolejbusy postupně nahradí na části linek naftové autobusy.
Dopravní podnik hl. m. Prahy chce pořídit dalších 70 nových trolejbusů, které budou kombinovat jízdu na trakční elektřinu z troleje i z baterie. Vypsal soutěž na dodavatele dvanáctimetrových vozidel, které chce nasadit na linky 131, 137, 176, 191 a 201. Jejich proměnu z autobusových na trolejbusové už dříve schválili pražští radní.
Hodnota zakázky je odhadována na 1,176 miliardy korun. Trolejbusy mají být vybaveny zařízením pro nabíjení trakčního akumulátoru jednak z dvoupólové trolejbusové troleje s napětím 600 nebo 750 V, ale také pomocí zásuvného systému nabíjení s rozhraním standardu CCS-2. Domovskou garáží většiny soutěžených trolejbusů bude garáž Řepy, kde DPP plánuje vybudovat jednak novou trolejbusovou měnírnu (v rámci výstavby infrastruktury pro elektrifikaci autobusové linky č. 119), ale také nabíjecí stopy. Trolejbusy pro linku č. 201 budou deponovány v garáži Klíčov. Součástí zakázky je i pořízení až 70 nových trakčních akumulátorů včetně výměny vysloužilých pro zajištění provozuschopnosti vozidel během životnosti trolejbusů a další příslušnější.
Tendr DPP vypsal jen pár dnů po zahájení zkušebního provozu na nové trolejbusové trati Letňany – Čakovice. „Do konce listopadu bychom měli začít stavět infrastrukturu na lince č. 119 Nádraží Veleslavín – Letiště Praha. Kromě toho s DPP pokračujeme v přípravě elektrifikace dalších autobusových linek v levobřežní části Prahy,“ řekl Adam Scheinherr, náměstek primátora hl. m. Prahy pro oblast dopravy a předseda dozorčí rady DPP.
Linky č. 131, 137, 176 a 191 úspěšně prošly procesem posouzení vlivu stavby na životní prostředí. „Nejdále jsme v přípravě projektu elektrifikace linky č. 137 Na Knížecí – U Waltrovky, která je nyní v procesu společného územního a stavebního řízení. Pokud nenastanou žádné závažné komplikace, tento projekt by mohl být připraven ke stavbě na konci příštího roku,“ dodal Scheinherr.
Cena bude mít váhu 68 % v hodnocení
Podle podmínek soutěže mají vozidla umět rekuperovat energii vzniklou při brždění, na baterie musí ujet nejméně 15 kilometrů. Kromě toho při jízdě na baterii na rovině při přímém směru pohybu DPP požaduje akceleraci trolejbusů z 0 na 40 km/h do 10 sekund a z 0 na 70 km/h do 30 sekund. Trolejbusy musí splňovat tuto dynamiku po celou dobu záruky na trakční akumulátor. Dodavatel musí poskytnout záruku, že životnost akumulátorů bude minimálně 84 měsíců (7 let) nebo 420 tisíc kilometrů, přičemž během záruky životnosti akumulátorů musí být zachovány minimální hodnoty dojezdu. Dodavatel současně musí být schopen dodat náhradní akumulátory po dobu deklarované životnosti trolejbusu, která by měla být minimálně 180 měsíců (15 let) v městském provozu. DPP požaduje na trolejbusy záruku minimálně 60 měsíců (5 let) v městském provozu. Vozidla mají mít kapacitu nejméně 25-35 sedadel.
DPP bude vybírat nejen podle ceny, ale také délky záruky a termínu dodání. Cena bude mít váhu 68 %. Délka záruky na trolejbus má váhu 20 %, délka záruky na trakční akumulátor 7 % a termín dodání trolejbusů s váhou 5 %, přičemž maximální doba by neměla překročit 14 měsíců od objednávky, resp. účinnosti prováděcí smlouvy. „Toto kritérium a rámcová dohoda, kterou na období pět let, tj. do roku 2028 uzavřeme s vítězem tendru, nám umožní lépe plánovat postupný nákup konkrétního počtu vozidel pro jednotlivé projekty elektrifikace výše uvedených pěti autobusových linek v závislosti na jejich připravenosti. V neposlední řadě nám to umožní se ucházet o příspěvek na nákup těchto vozidel z připravovaných dotačních titulů Evropské unie,“ dodává Petr Witowski, předseda představenstva a generální ředitel DPP.