Místo vlaku autobus? Umím si to představit, říká šéf ČD
České dráhy koncem roku zdraží jízdenky o deset až dvacet procent. Důvodem jsou prudce rostoucí náklady.
České dráhy by mohly časem nabízet objednatelům veřejné dopravy i autobusy a výrazně tak rozšířit zaměření autobusového dopravce ČD Bus. V rozhovoru pro aktuální vydání firemního měsíčníku Železničář to uvedl šéf ČD Michal Krapinec.
„ČD Bus jsme pořizovali primárně proto, aby jezdil tam, kde jsou ve vlakové dopravě výluky, jako náhradní autobusové doprava. Nicméně si umím představit, že bychom to časem takto dělat mohli. Pro České dráhy není konkurentem autobus, ale osobní automobil. My chceme dostat lidi primárně z aut do hromadné dopravy,“ řekl Krapinec na dotaz, zda je reálné, že by dráhy objednatelům na tratích začaly aktivně nabízet autobus místo vlaku.
Dotaz je aktuální především v souvislosti se snahou některých krajů šetřit a omezit provoz na vybraných regionálních tratích. Aktivní je v tomto směru především Středočeský kraj, jehož radní pro dopravu Petr Borecký nastínil nedávno plány kraje v podcastu Cesty Zdopravy.cz. „Škrty na málo využitých železničních tratích jsou zkrátka nevyhnutelné,“ uvedl mimo jiné.
České dráhy získaly vlastního autobusového dopravce letos na jaře, když koupily Vydos Bus se zhruba 80 autobusy. V létě jej přejmenovaly na ČD Bus.
Krapinec se vyjádřil i k chystanému zdražení, které přijde koncem roku s novým jízdním řádem. „Aktuálně pracujeme s různými scénáři zdražení. Musíme je ale vybalancovat tak, abychom nevyhnali lidi zpátky do aut. Nyní můžu prozradit, že zdražení bude příští rok mezi deseti a dvaceti procenty … Může to být kolem 15 procent. Z našeho průzkumu trhu ohledně citlivosti zákazníků na cenu nám vychází, že toto navýšení je reálnější než těch maximálních dvacet procent,“ uvedl šéf ČD. Důvodem pro zvýšení cen jízdenek jsou prudce rostoucí náklady, především na elektřinu a pohonné hmoty.
Rostou i náklady na obsluhu dluhu, který aktuálně u firmy České dráhy a.s. činí 45 miliard. „Pokud jsme si dříve byli schopni půjčovat za dvě a půl procenta a teď to bude třeba za pět procent, tak to znamená stoprocentní nárůst na obsluhu dluhu. My přitom externí zdroje na modernizaci vozidlového parku potřebujeme,“ řekl v rozhovoru Krapinec.
Dráhy nedávno upsaly dluhopisy s úrokem 5,625 procenta. Výnos má mimo jiné posloužit ke splacení emise bondů z roku 2016 (splatnost příští rok v květnu), která má úrok 1,875 procenta.
Šanci pro expanzi Českých drah vidí Krapinec mimo jiné v mezinárodních spojeních přes Evropu.